Gotta go fast – kopieringsskyddet till Sonic Mania crackat på åtta dagar
Att de överhuvudtaget knölade in kopieringsskydd i det spelet.
Finns säkert massa lobbynissar för dessa kopieringsskydd som drillar tillverkare med att de tjänar pengar på att ha skyddet. Sedan blir kanske inte riktigt så, men företagen måste ju överleva på något sätt. Kommersialism, ho!
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
Skrota kopieringsskydd i överlag, har ingen större funktion då folk kan kring gå det.
Du får gärna utveckla, varför ska man inte skydda sig?
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Du får gärna utveckla, varför ska man inte skydda sig?
För att de som laddar ner spelet är antagligen inte intresserade av att köpa det från början och kommer antagligen aldrig göra det. Eller så är man som när jag var tonåring och hade ont om pengar och laddade ner nästan alla mina spel och var det bra så har jag senare köpt det t.ex mass effect 1, xcom, homm3, star wars battlefront II etc....
Nyfiken på hur mycket de betalar för tjänsten
Faktiskt också intresserad av siffror, finns det något sånt ute på nätet? Har inte lyckats hitta något ordentligt.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
Tycker det är bra med Denuvo.
Det funkar iaf ett tag och de säljer säkert fler spel på grund av det.
När Sonic Mania släpptes kollade jag på TPB om det fanns där men det fanns inte pga Denuvo så då tänkte jag köpa spelet om det inte crackades snart. Nu när det blev crackat så laddade jag ned det istället men det finns säkert de som inte orkade vänta och betalade istället.
Just sådana här singleplayerspel som man mest vill se vad grejen är och kanske inte vill sitta och lira i tiotals timmar, typ detta och Doom eller singleplayern i Call of Duty tror jag att Denuvo är bra för.
Sen är ju frågan om det var värt pengarna att betala för Denuvoskydd när det crackades så snabbt. För Doom tror jag definitivt de tjänade på att inkludera det.
På fyllan här... Jag är ypperligt intresserad att höra av folk som säger att de gärna kan tänka sig "testa" spelet innan dem köper det, dvs., hur stor andel dessa är av alla som "bara tankar hem utan att få för sig att betala för det".
Jag tror nämligen att finns fler "leechers" idag än det någonsin har funnits, och då menar jag inte att det är för att "torrents" och liknande har blivit "vardagsmat" utan snarare en attityd och missförståelse om "vad som är gratis".
På fyllan här... Jag är ypperligt intresserad att höra av folk som säger att de gärna kan tänka sig "testa" spelet innan dem köper det, dvs., hur stor andel dessa är av alla som "bara tankar hem utan att få för sig att betala för det".
Jag tror nämligen att finns fler "leechers" idag än det någonsin har funnits, och då menar jag inte att det är för att "torrents" och liknande har blivit "vardagsmat" utan snarare en attityd och missförståelse om "vad som är gratis".
Skulle du tex köpa en bil utan att ha testkört den?
Jag köper alltid ett spel, en film eller en musik-cd, om jag tycker det är bra!
Men jag vill ju självklart testa först.
Och är jag nöjd så vill jag ju stödja tillverkaren.
autograph
Skulle du tex köpa en bil utan att ha testkört den?
Jag köper alltid ett spel, en film eller en musik-cd, om jag tycker det är bra!
Men jag vill ju självklart testa först.
Jag förstår vad du menar. Samtidigt äré tyvärr så att spel är mer komplicerade än demos som man kunde spela på PC Gamers cd-skivor på 90-talet T_T och majoriteten av folk då har knappt fått uppleva vad "riktiga demos" på pc-spel är, så de flesta kör med hela "går det att tanka så äré gratis"-tänket. Fortfarnade full btw .P
Skulle du tex köpa en bil utan att ha testkört den?
Jag köper alltid ett spel, en film eller en musik-cd, om jag tycker det är bra!
Men jag vill ju självklart testa först.
Och är jag nöjd så vill jag ju stödja tillverkaren.
Det är lite skillnad på en film eller ett spel och en bil. Det ena kostar några hundralappar och det andra en årslön. Jag fattar att vissa vill ha demon och liknande, men även steam har refunds nu, gillar man det inte är det bara att refunda. Laddar du ner en film tex innan du ser den på bio bara för att se att filmen är värd pengarna.
Kollar man upp noga vad spelet är och även kollar på olika recensioner så kommer man till slut få en väldigt bra syn på spelet. Jag har iaf aldrig blivit besviken på ett spel pga att jag kollar upp det innan, jag vet nästan exakt vad jag kommer få när jag väl köper det.
@FejkFejksson: Fast är ju långtifrån billigt att använda denuvo i sitt spel, så frågan är ju ändå om dom tjänar på de eller inte när de crackas så snabbt
Jag tror verkligen folk har en helt annan inställning till Spel än Förut.
Förut: Köpa spel innebar att besöka en affär, välja ett speciellt spel, köpa det, installera det. Samt du hade det enbart på en skiva (som blev smutsig, slutade fungera, etc) där du sags till att inte kopiera det till fler datorer.
Idag: Köpa spel innebär att klicka in på Steams hemsida eller GoG, välja spel, betala direkt över internet och få det installerat automatiskt på din dator. Samtidigt har du det tillgängligt genom ett Steam konto och kan spela det när som helst, var som helst.
Plus Idag förstår vi hur viktigt Konsumentens pengar är för speltillverkarna - speciellt för indiespelen. Dessutom förstår företagen hur viktigt försäljningen är och erbjuder s.k. pre-orders. Du kan till o med ge bort spel (som presenter) till dina kompisar och vänner.
Vad är problemen eller rättare sagt skillnaden här?
Cons: (1) Vi får ingen fysisk box (cd och manualer) etc
Pros: Spelen är alltid tillgängliga för oss. Om vi har spelenheten kan vi alltid nå våra spel. Även om man köper ett PS4 har man ofta kvar sitt PS3).
Filmer visar trailers.
Musik köper i princip alla idag via Spotify.
Man får provköra en bil.
Spel hade demos men nu har dom trailers vilket inte är riktigt rättvist.
Minns tex demot på Q3, hur mäktigt som helst och var välgjort. Iof bara tre banor vill jag minnas men de pepprades på.
När jag var yngre så var det inga problem med att pirata spel hej vilt. Eller musik/film för den delen. Men nu när man har en stadig inkomst skulle det aldrig falla mig in att ladda ner ett spel, oavsett för att testa eller ej. Det är inte så jävla svårt att göra en bedömning av trailers, reviews, eller gameplay footage ifall ett spel faller i smaken eller ej. Nu spelar jag inte lika mycket som förr, och har inte piratkopierat ett spel på säkert 8-10 år, men jag minns allt jävla krångel med cracks eller lösningar som helt enkelt förstörde spelet ibland. För mig är det helt klart värt att slippa att bök med nedladdning, cracks, och dylikt för 300-600kr.
Eftersom jag inte spelar mycket längre så väljer jag mina spel med omsorg och om jag råkar köpa grisen i säcken (vilket aldrig har hänt ännu) så spelar jag inte klart det bara. Det finns många spel jag känner "detta kan vara intressant" men betydligt färre som jag känner "detta måste jag fan spel". Jag har inte tid att spela spel som verkar "intressanta" :). Om man också klarar att köra med DRM så kan man alltid provspela i 2h på steam och sen lämna tillbaka. Sedan tycker jag även att jag tar mig tid till att spela spel jag köpt som är dyrare. De ligger inte bara och skräpar utan jag köper 1 spel och sen ser jag fan till att spela skiten för det kostade 500. Hade jag köpt 10 spel för totalt 500 hade jag förmodligen inte spelat något av dom.
OnT: Tror Denuvo definitivt spelar in sin roll på 8 dagar. Det är just kring lanseringen som skyddet behövs och om man ser försäljningsstatistik skulle jag vara tämligen säker på att det dalar rätt bra efter lanseringsdagen i försäljning. Men frågan är ju om Denuvo ger tillräckligt med valuta för pengarna så klart. Men om Denuvo inte existerat hade jag inte laddat ner spel ändå, har ju fan ingen tid lol
eller Steam lägger ner
Om Gaben tröttnar så säljer han ju företaget
Skulle du tex köpa en bil utan att ha testkört den?
Japp.
Min nuvarande bil köptes från bilfirman ny, rakt av utan provkörning.
Kan på rakt arm inte komma på en produkt som jag testat innan köp dom senaste åren.
Jag måste vara bra på att välja ut saker helt enkelt.
[/quote]
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Dagens kopieringsskydd förstör mer än dom skyddar. Och klart att piratkopiering har gått upp; finns ju aldrig några demon att testa innan man köper spel numera.
Finns ju tidsbegränsade "betas", men utöver det finns det vad, fyra spel med demos?
Jag tror piratkopiering gått ner på alla fronter relativt sett nu när det finns Steam, Spotify, Netflix osv.
För 10-15 år sedan kände jag inte en enda som inte laddade ner musik, film eller spel. Nu känner jag mig ganska ensam.
De flesta köper ju fler spel på Steam än de någonsin kommer spela just för att tjänsten i sig bjuder in till ett sådant samlarbeteende och för att det är så enkelt.
Sedan har ju allt fler i världen fått höghastighetsinternet så absolut sett har nog olaglig nedladdning ökat, men endast för att all annan internettrafik också gjort det.
@anon_306295: Mjo, för min del är det tvärtom, allt fler laddar ner. Eller ja, mestadels är det streamingsajter som växer antar jag.
I vilket fall som helst har spelen blivit kortare, priset blivet högre och buggarna fler, så inte konstigt att många laddar ner spelen innan dom köper dem.