Blindtest – Playstation 4 mot PS4 Pro

Robot
Blindtest – Playstation 4 mot PS4 Pro

Kan du se skillnaden med blotta ögat?

#uncharted-4


Releasehästryttare
Blindtest – Playstation 4 mot PS4 Pro

Har hört från flera håll att pro versionen är som att kasta pengarna i sjön.

Medlem
Skrivet av Devan:

Har hört från flera håll att pro versionen är som att kasta pengarna i sjön.

Om du sitter på HDR tv med 4k så är det sjukt snyggt men om man inte har 4k HDR så är det inte värt det. Spel fungerar sämre (frame pacing) på ps4 pro för utvecklarna inte har fattat hur de ska göra än.

Man ser skillnaden när man går bakåt inte så mycket när man hoppa in i HDR men som många sagt så går inte HDR beskriva om man inte får se det själv.

Medlem

Fast de nämnde aldrig PSVR, som är (vad jag förstår) den huvudsakliga anledningen till att man släppte PS4 Pro.

Sedan verkade det inte som att de fick kontrollera spelet själva, vilket gör det svårare att märka skillnader vad gäller FPS.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det man hört och sett från flera källor har inget med vilken tv du har men att spel fungerar sämre på pro än på vanliga ps4 vilket är ju as dåligt inget tu tal på det.

Man får hoppas sony löser det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag ser stora skillnader i de spel jag har som har Pro-stöd på min KS8000. Däremot kan jag tänka mig att det är svårt att uppskatta skillnaden lika mycket om man spelar på en 1080p-skärm.

VR ska även tjäna väldigt mycket på det har jag hört, men att likna ett köp av en Pro med att kasta pengarna i sjön är bara larvigt.

Samt hur kan man ta deras jämförelse seriöst när videon inte går att spela upp i en högre upplösning än 1080p... Största poängen med Pro är ju att man kan spela spel i högre upplösning än 1080p.


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Sedan verkade det inte som att de fick kontrollera spelet själva, vilket gör det svårare att märka skillnader vad gäller FPS.

Man ser iaf i ett klipp att personen håller kontrollen i handen. Tror bara det är som de filmat det som ger intrycket att de inte spelade själva.

Medlem

Hahahaha det där skrotet blir bara bättre o bättre... I min hylla står det en mini-NES och än så länge är det det enda spelkonsolen som förtjänar en plats där.

Medlem

Haha sony visar igen dom inte har en aning vad fan dom håller på med. Fortsätt med era exklusiva spel istället.

Kändes väldigt vinklat på något sätt.. ohh en small människa ifrån USA var med iallafall.. måste ha cancer.

Det var ungefär det jag fick ut av detta klipp.. missade jag nåt?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Kändes väldigt vinklat på något sätt.. ohh en small människa ifrån USA var med iallafall.. måste ha cancer.

Det var ungefär det jag fick ut av detta klipp.. missade jag nåt?

Du kanske missade att skämt om cancer oftast inte är så roliga?

Medlem

Vill påpeka att det man ser är skillnaden emellan Uncharted 4 på PS4 / PS4Pro, inte skillnaden emellan PS4 och PS4 Pro.

Dom har ju inte byggt upp spelet från grunden för den nya hårdvaran precis.

P.S. Sen har jag inget att säga om hurvida PS4 Pro är värt eller inte, vill bara påpeka att man inte kan dra någon rimligt slutsats kring det baserat på en antagligen ganska hastig up-res av Uncharted.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

PS4 pro känns ju tyvärr som en flopp medan Xbox One S tycks hyllas överallt istället. Känns lite som vid släppet av denna generationen men tvärtom. Microsoft är verkligen på gång!

Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag ser stora skillnader i de spel jag har som har Pro-stöd på min KS8000. Däremot kan jag tänka mig att det är svårt att uppskatta skillnaden lika mycket om man spelar på en 1080p-skärm.

VR ska även tjäna väldigt mycket på det har jag hört, men att likna ett köp av en Pro med att kasta pengarna i sjön är bara larvigt.

Samt hur kan man ta deras jämförelse seriöst när videon inte går att spela upp i en högre upplösning än 1080p... Största poängen med Pro är ju att man kan spela spel i högre upplösning än 1080p.

Klart du ser stora skillnader, du har ju betalat massor med pengar för att göra det.

Medlem

Fungerar jätte bra med 4k HDR TV
Annars märkte jag ingen markant skillnad från att gå från 1080p TV till 4K HDR förutom såklart färg djupet och den generella bild kvalitén, dessutom såklart låst till 30fps om man kör hög upplöst.

Man vänjer sig.

Medlem

Har en PS4 Pro, inte märkt av att spel ska fungera sämre. Tycker spelen varit stadigare om något.

Medlem

Är det bara jag som hittade en Kampanj på Gamestop när Ps4pro kom ut och bytte in gamla konsollen och la 1500 i mellanhand för att få den nya Ps4 Pro? Det var fan inte blodigt för uppgradering

Medlem

Inte så farligt, nej. Själv inte intresserad än, men det skulle väl i så fall vara för just PSVR om Elite Dangerous när det lanseras stödjer det (vilket det tydligen inte finns planer för just nu - hur tänkte de där?).

Synd att kommentarsfälten på FZ alltmer liknar hatsörjan på fejjan. Gillar man inte PS4:an lär man inte gilla Pro heller och ingen tvingar er att köpa den. Själv bryr jag mig mer om detaljrikedom och flyt än 4k och väntar ivrigt på att lite "riktiga" VR-lir ska släppas. ...och är glad för alla som är lyckliga med vad tusan de än spelar på. Kramas i trafiken.

Detta meddelande var sponsrat av en teddybjörn i din närhet.

Medlem

Tycker att de har missat en massa detaljer med deras så kallade test.

De tar inte upp exakt vilken tv som används i testet mer än att det är en 4K tv, finns dock modeller av tv som bara har 4K stöd men inte HDR stöd.
Ska man jämföra bildkvalité så ska man ha skärmarna precis bredvid varandra för att kunna jämföra bildkvalité bättre.

Lätt de tv’n som var inkopplad till vanliga PS4’an skala upp bilden till 4K?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Haha sony visar igen dom inte har en aning vad fan dom håller på med. Fortsätt med era exklusiva spel istället.

Igen?
Är det därför dom lyckats dominera konsolmarknaden denna generation?
Och var du lugn, dom kommer nog fortsätta med sina exklusiva titlar.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

Köpte inte PS4 pro för enbart bättre grafik, det dom aldrig nämner är 60 fps.

Skillnaden mellan PS4 och PS4 Pro i BF1 är rätt stor, mycket högre frame rate på pro.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Själv inte intresserad än, men det skulle väl i så fall vara för just PSVR om Elite Dangerous när det lanseras stödjer det (vilket det tydligen inte finns planer för just nu - hur tänkte de där?).

De jobbar på att optimera spelet för PSVR, men vill inte gå ut med något innan de vet hur det blir. (Vilket ju är förståeligt)

https://www.reddit.com/r/EliteDangerous/comments/5h6kb1/elite...


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Gascogne:

Tycker att de har missat en massa detaljer med deras så kallade test.

De tar inte upp exakt vilken tv som används i testet mer än att det är en 4K tv, finns dock modeller av tv som bara har 4K stöd men inte HDR stöd.
Ska man jämföra bildkvalité så ska man ha skärmarna precis bredvid varandra för att kunna jämföra bildkvalité bättre.

Lätt de tv’n som var inkopplad till vanliga PS4’an skala upp bilden till 4K?

Du har nog rätt i det du säger men Vizio ska göra bra apparater och när 80% kunde se skillnaden så kan man anta att det inte är Vizios sämsta modell på bordet.

Personligen ser jag stor skillnad på min oled med hdr i spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd
Skrivet av Devan:

Har hört från flera håll att pro versionen är som att kasta pengarna i sjön.

Faktiskt inte när det kommer till 4K stöd.

4 lax ser jag prisvärt för den prestandan PS4 Pro har.

Medlem
Skrivet av SebastianV:
Skrivet av Devan:

Har hört från flera håll att pro versionen är som att kasta pengarna i sjön.

Faktiskt inte när det kommer till 4K stöd.

4 lax ser jag prisvärt för den prestandan PS4 Pro har.

Fast om spelen blir sämre trots att dom ska vara optimerade för pro så känns det inte värt det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Releasehästryttare
Skrivet av SebastianV:
Skrivet av Devan:

Har hört från flera håll att pro versionen är som att kasta pengarna i sjön.

Faktiskt inte när det kommer till 4K stöd.

4 lax ser jag prisvärt för den prestandan PS4 Pro har.

Kollade du videon som fz länkade i artikeln? bägge tv apparaterna som va uppkoppade hade 4k

Och ja, som flera av er nämt så kanske psvr stödet är bättre, men tills jag ser nån video som testar det så är jag skeptisk till pro modellen.

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av SebastianV:
Skrivet av Devan:

Har hört från flera håll att pro versionen är som att kasta pengarna i sjön.

Faktiskt inte när det kommer till 4K stöd.

4 lax ser jag prisvärt för den prestandan PS4 Pro har.

Fast om spelen blir sämre trots att dom ska vara optimerade för pro så känns det inte värt det.

Det blir dom inte.

Medlem
Skrivet av Tassel:
Skrivet av Vercadi:

Haha sony visar igen dom inte har en aning vad fan dom håller på med. Fortsätt med era exklusiva spel istället.

Igen?
Är det därför dom lyckats dominera konsolmarknaden denna generation?
Och var du lugn, dom kommer nog fortsätta med sina exklusiva titlar.

Mobilspel är också bra osv.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Har en PS4 Pro, inte märkt av att spel ska fungera sämre. Tycker spelen varit stadigare om något.

Japp samma här. Fast dom allra flesta som säger att ps4 pro suger har ju inte en ps4 pro, eller ens en PS4a... nä de e gammal hederlig avundsjuka och bitterhet som ligger bakom trolladet.

Medlem
Skrivet av Shuriko:

Är det bara jag som hittade en Kampanj på Gamestop när Ps4pro kom ut och bytte in gamla konsollen och la 1500 i mellanhand för att få den nya Ps4 Pro? Det var fan inte blodigt för uppgradering

Jag såg den och hoppade på det tåget. Tycker jag va helt klart värt.

12
Skriv svar