Val 2010 - Partiledardebatter, valrörelsen och skitsnacket

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Så män är alltså biologiskt bestämda att vara de bästa, samt de sämsta, och kvinnorna är biologiskt bestämda att vara i mitten?

Nej, det skrev jag inte. Y-kromosomen är mer oberäknelig, och därför finns det FLER män än kvinnor som är bäst och sämst.

Skrivet av bjosarn:

Det är alltså biologi som är orsaken till snedfördelningen mellan könen?
Jag har VÄLDIGT svårt att tro på det.

Jag tror inte heller att det endast är biologi som är orsaken. Men stora problem som dessa har väldigt sällan en enda förklaring.

Medlem

Vad är "Svenska etniska identiteten"?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Kungbla: Jag har aldrig ens hört talas om den teorin. Känns som något som legat på den dammigaste platsen i en bokhylla sedan 60-talet.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem
Skrivet av bjosarn:

Vad är "Svenska etniska identiteten"?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av arcade22:

Frågan man istället bör ställa sig är nog vad som är bra med mångkultur och invandring.

Det brukar väl handla om kulturellt utbyte, bättre förståelse för andra kulturer vilket leder till färre konflikter, ekonomisk vinning etc.

Visa gärna att ett mångkulturellt samhälle har mindre 'konflikter' samt bättre ekonomi. Jag kan se många konflikter i Sverige som vi bara har mångkulturen att tacka för.


signatur

"Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet." - Mona Sahlin

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Vad är "Svenska etniska identiteten"?

Seriöst? Jag menar känslan att vi Svenskar är ett eget och separat folk med en egen historia, ett språk, en kultur och ett eget land som våra förfäder byggde upp genom årtusenden av slit, blod och tårar.


signatur

"Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet." - Mona Sahlin

MFC
Medlem
Skrivet av arcade22:
Skrivet av bjosarn:

Vad är "Svenska etniska identiteten"?

Seriöst? Jag menar känslan att vi Svenskar är ett eget och separat folk med en egen historia, ett språk, en kultur och ett eget land som våra förfäder byggde upp genom årtusenden av slit, blod och tårar.

Om det är något du ska klanka ner på är det politikerna som försummat "identiteten". Sverige är en av få länder som inte "firat" sin nationaldag om vi bortser från nynassarna...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av arcade22:

Visa gärna att ett mångkulturellt samhälle har mindre 'konflikter' samt bättre ekonomi. Jag kan se många konflikter i Sverige som vi bara har mångkulturen att tacka för.

Vilka konflikter beror enbart på mångkulturen?

Kolla på alla länder, vilka har bäst ekonomi, de som handlar med andra eller de som stängt sina gränser och bara tar vad som finns i landet?

Medlem

Hittills har i alla fall jag inte sett någon positiv inverkan genom den enorma invandring vi har haft till det här landet, snarare tvärt om. Så det är inte konstigt att vissa ställer sig skeptiska till detta, speciellt när folk som vill debattera denna fråga blir idiotförklarade.

Själv anser jag att man borde lugna ned sig med invandringen tills arbetslösheten (över 9 % nu) går ned och oroligheterna i vissa stadsdelar upphör. Skulle dock inte rösta på SD då det finns mer akuta problem att ta itu med, och så anser jag att SD fortfarande har några skelett i garderoben att ta hand om... kommer dock skratta gott om de tar sig in i riksdagen, det blir en känga i röven på alla konflikträdda politiker.


signatur

Metal is best served heavy.

MFC
Medlem
Skrivet av Red_warning:

kommer dock skratta gott om de tar sig in i riksdagen, det blir en känga i röven på alla konflikträdda politiker.

Har ju hänt förut, vi som minns 90-talet minns ju "Ny demokrati" med Ian Wachtmeister och Bert Karlsson.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Fri invandring. Vad annars?
Fri rörelse av kapital och människor är en förutsättning för utveckling.
Vad hade Sverige varit utan invandring? Ingenting. vårt land har byggts upp under de senaste årtuesenden genom att folk har flyttat hit.

Läste nån gubbe som sa att "den dagen ett land stänger in sig så slutar det utvecklas och dör"
Eller nått liknande.

Det är invandrar politiken som är fel. VI har ett system som idiotförklarar alla som kommer hit, gör dem bidragsberoende och skapar utanförskap.

vad vi borde ha:
* Fri invandring
* Ingen bidragssystem
* Ej skatt på inkomst, så att vi tillåter folk att sköta sig och utvecklas.
* kortfattat marknadsekonomi.

Nej, jag är inte från svenskt näringsliv!
Kul ändå att nån gör den jämförelsen
Jag är liberal, tror på människans förmåga att klara sig själv och hjälpa andra UTAN statligt förtryck.

//GT

Medlem

Du vill att vi ska bli Monaco?

Tror inte det skulle fungera särskilt väl i praktiken. Större länder kräver ett bättre organiserat stadsväsen, något som i sin tur kräver pengar (skatt).


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Kan ingenting om monaco, mer än att det är ett furstendömme, och att världens tråkigaste F1 lopp går där.

Medlem

Varför krävs en stor statsapparat?
Det bygger ju på att man anser att människor inte kan ta hand om sig själva och andra..

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Varför krävs en stor statsapparat?
Det bygger ju på att man anser att människor inte kan ta hand om sig själva och andra..

Det där kan man ju vrida och vända hur man vill. Man kan lika gärna se det som att det bygger på en vilja att ta hand om sig själv och andra, och att statsapparaten underlättar det...

MFC
Medlem
Skrivet av Fredas:
Skrivet av Gamer-Tompa:

Varför krävs en stor statsapparat?
Det bygger ju på att man anser att människor inte kan ta hand om sig själva och andra..

Det där kan man ju vrida och vända hur man vill. Man kan lika gärna se det som att det bygger på en vilja att ta hand om sig själv och andra, och att statsapparaten underlättar det...

pratar vi om att hela samhället ska vara privatiserat?...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Om hela samhället blir privatiserat så hamnar makten hos den med störst kapital

Om nu ens något "kapital" skulle fungera i ett helt privatiserat samhälle, som jag tror snabbt skulle förfalla till total anarki.


signatur

Metal is best served heavy.

MFC
Medlem
Skrivet av Red_warning:

Om nu ens något "kapital" skulle fungera i ett helt privatiserat samhälle, som jag tror snabbt skulle förfalla till total anarki.

Finns ett praktexempel på detta, USA. Sverige är på god väg också.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

men snälla nån. Vad har USA med fri marknad och fri invadnring att göra?
De har väl inte varit liberala sedan 20 talet? innan de annamade Kaynianska ekonomin och skapade börskrashen på 30 talet?

MFC
Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

men snälla nån. Vad har USA med fri marknad och fri invadnring att göra?
De har väl inte varit liberala sedan 20 talet? innan de annamade Kaynianska ekonomin och skapade börskrashen på 30 talet?

Vi pratar om huruvida det behövs en statsapparat och alternativet privatisering. Med privata intressen i lagstiftande och politiska styrningen av ett land skulle frågor som lönsamhet och ekonomisk vinning komma med i diskussionerna kring invandring. Mer än idag. Sedan kan man diskutera om det är något bra.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Hittills har i alla fall jag inte sett någon positiv inverkan genom den enorma invandring vi har haft till det här landet, snarare tvärt om.

Vilken enorma invandring?

Det har blivit fler arbetsgivare och arbetstagare i landet, jag ser det som något positivt.

Citat:

Så det är inte konstigt att vissa ställer sig skeptiska till detta, speciellt när folk som vill debattera denna fråga blir idiotförklarade.

Spela martyr fungerar alltid, men det blir tröttsamt efter ett tag. Man får komma med ordentliga lösningar och säga vad man tycker istället för att säga "jag får inte säga vad jag tycker" hela tiden. Debatten om invandring har varit uppe de senaste åren, men aldrig får vi höra något konkret vad som verkligen ska göras.

Citat:

Själv anser jag att man borde lugna ned sig med invandringen tills arbetslösheten (över 9 % nu) går ned och oroligheterna i vissa stadsdelar upphör.

Arbetslösheten beror ju dock inte på invandringen.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Red_warning:

Hittills har i alla fall jag inte sett någon positiv inverkan genom den enorma invandring vi har haft till det här landet, snarare tvärt om.

Vilken enorma invandring?

Det har blivit fler arbetsgivare och arbetstagare i landet, jag ser det som något positivt.

Citat:

Så det är inte konstigt att vissa ställer sig skeptiska till detta, speciellt när folk som vill debattera denna fråga blir idiotförklarade.

Spela martyr fungerar alltid, men det blir tröttsamt efter ett tag. Man får komma med ordentliga lösningar och säga vad man tycker istället för att säga "jag får inte säga vad jag tycker" hela tiden. Debatten om invandring har varit uppe de senaste åren, men aldrig får vi höra något konkret vad som verkligen ska göras.

Citat:

Själv anser jag att man borde lugna ned sig med invandringen tills arbetslösheten (över 9 % nu) går ned och oroligheterna i vissa stadsdelar upphör.

Arbetslösheten beror ju dock inte på invandringen.

100 000 invandrare per år i ett land med lite över nio miljoner invånare är enormt.

Jag har redan nämnt vad jag anser bör göras.

Ej heller påpekade jag att arbetslösheten beror på invandringen.

Läs mitt inlägg mer noggrant.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

100 000 invandrare per år i ett land med lite över nio miljoner invånare är enormt.

Där går våra åsikter isär.

Citat:

Jag har redan nämnt vad jag anser bör göras.

Jag har inte bett dig säga vad som ska göras. Jag har sagt att SD/folk som är skeptiska till invandringen bör komma med lösningar istället för att spela martyrer.

Citat:

Ej heller påpekade jag att arbetslösheten beror på invandringen.

My bad. Jag utgick från det eftersom det var vad vi pratade om.

Medlem

Allt har väl med hur man skriver också eller hur?

Hade du sagt att med tanke på den höga arbetslöshet vi har idag så har vi inte möjlighet att ta hand om dom som invandrar till sverige.

För mig är det en stor skillnad jämfört med vad du sa.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Medlem

Problemet ligget snarare i att ni från början antar att jag har en invandringsfientlig inställning.

Klandrar er dock inte med tanke på dagens debattklimat.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

nix men skriver du i ett forum så ska du inte förvänta dig att vi vet exakt hur du tänker därav så underlättare det om du skriver på ett mer förklarande sätt vilket du inte gjorde.

Och hade jag trott du varit främlingsfientlig hade jag uttryckt mig helt annorlunda.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag har inte antagit att du är främlingsfientlig.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Fri invandring. Vad annars?
Fri rörelse av kapital och människor är en förutsättning för utveckling.
Vad hade Sverige varit utan invandring? Ingenting. vårt land har byggts upp under de senaste årtuesenden genom att folk har flyttat hit.

Läste nån gubbe som sa att "den dagen ett land stänger in sig så slutar det utvecklas och dör"
Eller nått liknande.

Det är invandrar politiken som är fel. VI har ett system som idiotförklarar alla som kommer hit, gör dem bidragsberoende och skapar utanförskap.

vad vi borde ha:
* Fri invandring
* Ingen bidragssystem
* Ej skatt på inkomst, så att vi tillåter folk att sköta sig och utvecklas.
* kortfattat marknadsekonomi.

Nej, jag är inte från svenskt näringsliv!
Kul ändå att nån gör den jämförelsen
Jag är liberal, tror på människans förmåga att klara sig själv och hjälpa andra UTAN statligt förtryck.

//GT

Låter ju bra. Men funkar inte i praktiken. Precis som raka motsatsen inte gör det heller. (Kommunism). Alla kan INTE klara sig själva. Och alla vill inte TVINGAS bli hjälpta. Man måste ha en balans. Bidrag till dom som absolut behöver det tills de kommer på fötterna. Hårdare krav bör ställas på människor som invandrar dock. Många utnyttjar våra bidragssystem till fullo.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Hårdare krav bör ställas på människor som invandrar dock. Många utnyttjar våra bidragssystem till fullo.

Ska hårda krav ställas så skall de ställas lika för alla. Det är ingen skillnad på om det är en svensk eller en invandrare som sitter på röven hela dagen och inte gör ett smack trots att de båda kan, båda slösar pengar de egentligen inte borde ha.

Att även insinuera att det är bara invandrare som klämmer bidrag så det står härliga till är också fel. Känner till ett flertal svenskfödda personer som med stolthet berättar om hur de går tillväga för att lura systemet, så det är inget specifikt för just invandrare.

Skriv svar