Oculus Rift kommer kosta minst 300 dollar

Robot
Oculus Rift kommer kosta minst 300 dollar

Över 3000 kr för VR-upplevelsen, med en Xbox One-gamepad i näven.

#oculus-vr, #htc, #apple


Medlem
Oculus Rift kommer kosta minst 300 dollar

Detta kanske är en dum fråga, men jag har haft dålig koll på VR då det inte funnits så många spel som stödjer: hur många VR-lösningar finns det som är klara? och/eller Hur lång tid är det kvar innan vi kan tänka oss börja se lösningar på marknaden? Hur brett är det (kommande) stödet?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av conthox:

Detta kanske är en dum fråga, men jag har haft dålig koll på VR då det inte funnits så många spel som stödjer: hur många VR-lösningar finns det som är klara? och/eller Hur lång tid är det kvar innan vi kan tänka oss börja se lösningar på marknaden? Hur brett är det (kommande) stödet?

Det finns tre stora produkter på gång inom kort, och minst en längre fram.
- HTC Vive, släpps (begränsat) i år
- Oculus Rift, släpps första kvartalet 2016
- Playstation VR, släpps första kvartalet 2016
- Star VR. Ligger nog ett par år framåt i tiden.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

Detta kanske är en dum fråga, men jag har haft dålig koll på VR då det inte funnits så många spel som stödjer: hur många VR-lösningar finns det som är klara? och/eller Hur lång tid är det kvar innan vi kan tänka oss börja se lösningar på marknaden? Hur brett är det (kommande) stödet?

Det finns tre stora produkter på gång inom kort, och minst en längre fram.
- HTC Vive, släpps (begränsat) i år
- Oculus Rift, släpps första kvartalet 2016
- Playstation VR, släpps första kvartalet 2016
- Star VR. Ligger nog ett par år framåt i tiden.

Tackar så mycket för infon.

Jag antar att spelen kommer stödja mer och mer under nästa år då.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Om den kommer kosta 300$ och inte tillverkas innom EU så kommer denna pryl att kosta snarare runt 5000 kr i Sverige.

Till stor del på grund av att denna funkar som en Skärm, skärm är en av de få dator komponenter som har import skatt så det handlar inte bara om moms här. Skulle tippa på om vi måste börja importera dessa att priset kommer snarare vara runt ca 5000 kr.

Medlem

Med tanke på att både DK1 och DK2 har kostat $350 så har jag inte räknat med att CV1 kommer bli särskilt billigare. Jag gissar på antingen $349 eller $399.

Medlem

Mitt tak för VR går vid 8-9k så det var en trevlig nyhet, jag somnade faktiskt 1 timme in i presentationen igår

Medlem

Ganska väntat, men är mer sugen på att få reda på vad vive kommer att kosta.

Medlem

Kommer dett till konsoler också?

Medlem

I skrivande stund känns HTC Vive som den mest lockande med tanke på releasedatum och teknik. Men finns det några spel som har stöd redan idag?

När det gäller Oculus så vet jag redan ett antal spel o simulatorer som har stöd, och det är förvisso ett tungt argument i frågan. Men HTC Vive tilltalar mig mer som produkt.

Antar att faktumet att jag tycker bättre om Valve än Facebook som företag även det kan ha viss inverkan på denna känsla.

Hur tänker ni andra?

Medlem
Skrivet av Ahris:

Nej

Vad är det du försöker säga? Köer du en occulus idag så kostar det dig 5500 kr med frakt, tull och moms, och denna går för 350$.

Medlem

Tre tusen är fasiken inte mycket! Får bli en Rift och en Vive

Inaktiv
Skrivet av Ahris:
Skrivet av MugiMugi:

Om den kommer kosta 300$ och inte tillverkas innom EU så kommer denna pryl att kosta snarare runt 5000 kr i Sverige.

Till stor del på grund av att denna funkar som en Skärm, skärm är en av de få dator komponenter som har import skatt så det handlar inte bara om moms här. Skulle tippa på om vi måste börja importera dessa att priset kommer snarare vara runt ca 5000 kr.

Nej

Suck, ända ner i tjocktarmen! Fan vad tröttsamt med folk som bara säger "nej" utan vidare förklaring och motargumentation.

Vet du vad det blir för tullsats på VR-headset? Här kan du få ett litet citat från Tullverket riktat till företag:

"Innan du börjar importera måste du ta reda på vilka regler som gäller för just din vara.

För vissa varor måste du ha tillstånd eller importlicens. Vid importen ska du i allmänhet betala tull. Tullsatserna varierar mycket, men är vanligen mellan 0-20 procent. För vissa varor kan du också få betala antidumpningstull som ibland kan vara mycket hög."

http://www.tullverket.se/innehallao/f/fragorochsvar/fragoroch...

Ursäkta mig nu, men knip igen om du är helt tom i bollen. Däremot kommer det aldrig bli 5000 spänn, men 3500 skulle det kunna bli utan problem.

Medlem
Skrivet av Ringo:

I skrivande stund känns HTC Vive som den mest lockande med tanke på releasedatum och teknik. Men finns det några spel som har stöd redan idag?

När det gäller Oculus så vet jag redan ett antal spel o simulatorer som har stöd, och det är förvisso ett tungt argument i frågan. Men HTC Vive tilltalar mig mer som produkt.

Antar att faktumet att jag tycker bättre om Valve än Facebook som företag även det kan ha viss inverkan på denna känsla.

Hur tänker ni andra?

Jag känner likadant. Känns som att Oculus Rift har stöd för flest spel mest då det var först. Skulle inte förvåna mig om många spel inledningsvis börjar stödja Oculus, men att det i många fall mest blir en cool teknik-gimmick.

Valve däremot, är jag övertygad om, kommer att vara måna om att verkligen använda VR till dess fulla potential, och utveckla bra spel anpassade till formatet.

Oculus får säkert en rad olika funktioner som riktar sig mot andra marknader än just spelande. Som t.ex. marknadsföring. Möjligheten för en fastighetsmäklare att ge dig en virtuell rundvandring i ett försäljningsobjekt och liknande.

Båda blir nog bra, men jag tror att Valve kommer att vara det företag som prioriterar de saker jag är intresserad av (spelande) mest i längden.

Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Ahris:

Nej

Vad är det du försöker säga? Köer du en occulus idag så kostar det dig 5500 kr med frakt, tull och moms, och denna går för 350$.

Det är hög fraktkostnad för privatpersoner och tullavgifter är annorlunda för företag. När man lanserar en produkt på en hel kontinent så tillkommer knappast fraktkostnader.

Däremot spyr man på tunga argument såsom "nej".

Medlem

Ge mig ordentlig VR så kan ni ta 1000$ också.

Medlem

3-3.5k låter helt ok. Lär inhandlas om inte recensenter totalt sågar produkten.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

Detta kanske är en dum fråga, men jag har haft dålig koll på VR då det inte funnits så många spel som stödjer: hur många VR-lösningar finns det som är klara? och/eller Hur lång tid är det kvar innan vi kan tänka oss börja se lösningar på marknaden? Hur brett är det (kommande) stödet?

Det finns tre stora produkter på gång inom kort, och minst en längre fram.
- HTC Vive, släpps (begränsat) i år
- Oculus Rift, släpps första kvartalet 2016
- Playstation VR, släpps första kvartalet 2016
- Star VR. Ligger nog ett par år framåt i tiden.

Tackar så mycket för infon.

Jag antar att spelen kommer stödja mer och mer under nästa år då.

Redan nu finns det "massor" av moddar till spel som redan stödjer VR. Det finns t.ex. till GTA5. Vilka och hur många vet jag inte.

Medlem
Skrivet av conthox:

Detta kanske är en dum fråga, men jag har haft dålig koll på VR då det inte funnits så många spel som stödjer: hur många VR-lösningar finns det som är klara? och/eller Hur lång tid är det kvar innan vi kan tänka oss börja se lösningar på marknaden? Hur brett är det (kommande) stödet?

Spel som stödjer Steam VR (HTC Vive) finns listade på Steam.

http://store.steampowered.com/search/?category2=31#sort_by=Re...

De mest självklara titlarna just nu är olika former av simulatorer. Euro Truck Simulator, Project Cars eller Elite Dangerous. Även Star Citizen och EVE: Valkyrie kommer ha VR-stöd.

Ser det som väldigt osannorlikt att vi får se "exlusiva" titlar till Oculus Rift eller HTC Vive. Marknaden är helt enkelt för liten för det (just nu är den närmast micoskopisk). Om en utvecklare släpper ett spel för PC med VR lär det ligga i deras intresse att stödja så många HMD som möjligt. PS4 och Morpheus är nog en annan historia.

Edit: Större lista: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_Oculus_Rift_...

Medlem
Skrivet av jehuty:

Redan nu finns det "massor" av moddar till spel som redan stödjer VR. Det finns t.ex. till GTA5. Vilka och hur många vet jag inte.

Skrivet av Brona:

Spel som stödjer Steam VR (HTC Vive) finns listade på Steam.

http://store.steampowered.com/search/?category2=31#sort_by=Re...

De mest självklara titlarna just nu är olika former av simulatorer. Euro Truck Simulator, Project Cars eller Elite Dangerous. Även Star Citizen och EVE: Valkyrie kommer ha VR-stöd.

Ser det som väldigt osannorlikt att vi får se "exlusiva" titlar till Oculus Rift eller HTC Vive. Marknaden är helt enkelt för liten för det (just nu är den närmast micoskopisk). Om en utvecklare släpper ett spel för PC med VR lär det ligga i deras intresse att stödja så många HMD som möjligt. PS4 och Morpheus är nog en annan historia.

Edit: Större lista: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_Oculus_Rift_...

Tackar för informationen


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Törstig:
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Ahris:

Nej

Vad är det du försöker säga? Köer du en occulus idag så kostar det dig 5500 kr med frakt, tull och moms, och denna går för 350$.

Det är hög fraktkostnad för privatpersoner och tullavgifter är annorlunda för företag. När man lanserar en produkt på en hel kontinent så tillkommer knappast fraktkostnader.

Däremot spyr man på tunga argument såsom "nej".

Det var inget argument utan ett rent konstaterande.

Han påstod att priset med skatter och avgifter skulle bli $600, alltså det dubbla, i Sverige. Det behövs inga argument för att påpeka att det är en ren fantasisiffra.

dmn
Medlem

Spelar ingen roll vad det kostar.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Ahris:

Nej

Vad är det du försöker säga? Köer du en occulus idag så kostar det dig 5500 kr med frakt, tull och moms, och denna går för 350$.

Fast jag har inte behövt betala tull varken för DK1 eller DK2.

MEG
Medlem

Minst 3000kr för VR, mycket pengar. Kommer att avvakta för att se vilken som det kommer mest spel till dvs vilken som blir kvar på marknaden.


signatur

Death is only the beginning

dmn
Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Ahris:

Nej

Vad är det du försöker säga? Köer du en occulus idag så kostar det dig 5500 kr med frakt, tull och moms, och denna går för 350$.

Fast jag har inte behövt betala tull varken för DK1 eller DK2.

Du menar att du har struntat i att betala tullavgiften.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Ahris:

Nej

Vad är det du försöker säga? Köer du en occulus idag så kostar det dig 5500 kr med frakt, tull och moms, och denna går för 350$.

Som du kanske vet är det en utvecklarversion i en starkt begränsad upplaga utan något riktigt distributionsnätverk, du kan inte jämföra den med en massproducerad konsumentmodell .

Medlem

Hade gärna sett en variant som inte inkluderar en gamepad då jag redan har en Elite Controller på ingång...

Medlem

Nu tror jag inte ett paket utan gamepaden sänker priset märkbart om du hoppades på det.
MS och oculus sammarbetar nämligen och är rätt säker på att MS och xbox har mycket att vinna på med en bundlad kontroller...
Inte helt otänkbart att oculusen kommer fungera på xbox sen.

Medlem

Har raderat ett gäng oneliners som inte bidrar till någon diskussion, som exempelvis "Nej" eller "Eh".


signatur

Have a good time!

Medlem

Helt okej. Kostar likt en bättre skärm.

12
Skriv svar