Adjö Project Morpheus, hej Playstation VR!

Robot
Adjö Project Morpheus, hej Playstation VR!

Sony spikar namnet på sin virtual reality-hjälm till PS4.

#sony


Medlem
Adjö Project Morpheus, hej Playstation VR!

Kändes ganska självklart att de skulle använda Playstation som namn. Det är ett inarbetat namn som alla förknippar med spelande. Project Morpheus däremot låter som en spinoff till Matrix.

Medlem

Googlade och försökte förstå om det det kommer någon vr-lösning till xbox, stämmer det att oculus kommer vara kompatibel med xbox, någon som vet?

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Googlade och försökte förstå om det det kommer någon vr-lösning till xbox, stämmer det att oculus kommer vara kompatibel med xbox, någon som vet?

De visade upp en lösning där man med Xbox One och Oculus "sitter" i ett biorum med en platt bild längst fram i rummet - inget med spel i VR och 3D vad jag vet.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Leffe76:

Googlade och försökte förstå om det det kommer någon vr-lösning till xbox, stämmer det att oculus kommer vara kompatibel med xbox, någon som vet?

De visade upp en lösning där man med Xbox One och Oculus "sitter" i ett biorum med en platt bild längst fram i rummet - inget med spel i VR och 3D vad jag vet.

Aha, tack. Nja. Den upplevelsen kanske jag inte slänger sparpengar på.

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Leffe76:

Googlade och försökte förstå om det det kommer någon vr-lösning till xbox, stämmer det att oculus kommer vara kompatibel med xbox, någon som vet?

De visade upp en lösning där man med Xbox One och Oculus "sitter" i ett biorum med en platt bild längst fram i rummet - inget med spel i VR och 3D vad jag vet.

Nej, så var det inte riktigt. De visade upp att man kunde streama Xbox-spelen till sin PC och köra nuvarande spel med VR-headset som att man satt i en biosalong.

De har inte utannonserat nån VR för Xboxen, men de arbetar däremot med att bygga VR-standarder för Windows så vi inte får en fragmenterad pisspotta av alltihop.

Medlem
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Leffe76:

Googlade och försökte förstå om det det kommer någon vr-lösning till xbox, stämmer det att oculus kommer vara kompatibel med xbox, någon som vet?

De visade upp en lösning där man med Xbox One och Oculus "sitter" i ett biorum med en platt bild längst fram i rummet - inget med spel i VR och 3D vad jag vet.

Nej, så var det inte riktigt. De visade upp att man kunde streama Xbox-spelen till sin PC och köra nuvarande spel med VR-headset som att man satt i en biosalong.

Just ja, så var det. Antalet personer som vill köra en sådan lösning regelbundet måste ju vara mikroskopisk. Lag och sämre bild från streaming samt att man ändå tittar på en platt bild fast utan att kunna se sin omgivning.

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Leffe76:

Googlade och försökte förstå om det det kommer någon vr-lösning till xbox, stämmer det att oculus kommer vara kompatibel med xbox, någon som vet?

De visade upp en lösning där man med Xbox One och Oculus "sitter" i ett biorum med en platt bild längst fram i rummet - inget med spel i VR och 3D vad jag vet.

Nej, så var det inte riktigt. De visade upp att man kunde streama Xbox-spelen till sin PC och köra nuvarande spel med VR-headset som att man satt i en biosalong.

Just ja, så var det. Antalet personer som vill köra en sådan lösning regelbundet måste ju vara mikroskopisk. Lag och sämre bild från streaming samt att man ändå tittar på en platt bild fast utan att kunna se sin omgivning.

Det var ju inte direkt nån jätteutannonsering, snarare en möjlighet. Man kan spela alla sina gamla PC-spel på det viset.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Leffe76:

Googlade och försökte förstå om det det kommer någon vr-lösning till xbox, stämmer det att oculus kommer vara kompatibel med xbox, någon som vet?

De visade upp en lösning där man med Xbox One och Oculus "sitter" i ett biorum med en platt bild längst fram i rummet - inget med spel i VR och 3D vad jag vet.

Det du pratar om var är;
MS IllumiRoom, http://research.microsoft.com/en-us/projects/illumiroom/ Tror de la det på is.

Men rätt mig om jag har fel, den VR lösningen är Microsoft HoloLens
https://www.microsoft.com/microsoft-hololens/en-us
och skall enligt techradar komma till Xbone (ska tydligen annonserats på GDC) http://www.techradar.com/news/gaming/xbox-one-is-bringing-gam...

Medlem

Med tanke på den låga upplösningen känns det ju inte aktuellt. Hoppas bara Playstation VR blir bättre än OR även om jag utgår ifrån motsatsen.
Just nu känns det som om bara Starbreeze har en intressant prototyp igång, men de är ju så små och begränsade och "konstiga" på så många sätt att det känns som en väldigt inlåst och bortkastad möjlighet.
Känns som en typisk "hoppas på nästa generation" leksak fortfarande, men fasen vad kul det vore att återse EVE Onlines universum på PS4:an med PS VR, blir nog ett köp bara för det och en hyllprydnad precis som Kinect och move.

Inaktiv

Jag kommer stå först i kön för en förbokning, längtar!

Jag gillar "Playstation Net Working Sometimes".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av SolidSnake:

Jag kommer stå först i kön för en förbokning, längtar!

Då är vi två!

Medlem

Undrar hur de ska kunna komma runt konsolens hårdvarulimitationer. Lär bli en väldigt dyr produkt om de ska bygga in den extra kraften i själva hjälmen/skidmasken. Om inte så lär det infinna sig en del missnöje då det inte kommer att bli det folk fantiserar om som t.ex fullfjädrade spel i klass med de som redan finns på konsolen i fråga!
Mer likt det som demonstreras nedan:

...eller mindre spel där man interagerar med varandra lite småklumpigt med movekontroller:

Förstå mig rätt nu, menar alltså att du är mer betraktaren än utföraren i fler utav dessa spel än det som t.ex Valves Vibe visat upp i sina tech-demon:

Jag hoppas naturligtvis att det ska bli hur bra som helst det här med VR men risken finns ju att mycket inte kommer vara tilltalande i början när wow faktorn lagt sig. Säskilt inte med de klenare konsolerna som ärlighetens namn inte är direkt byggda för VR.

1
Skriv svar