Valve-chef övertygad att betalmoddar är en bra idé

Medlem

alla borde ta och vänta i 2 veckor efter det kmr alla moddare inse att deras betal skit inte har gett dom något och allt kmr gå till att folk får sätta hur mkt dom vill betala 0-9999999999 och då kmr alla vara glada igen. Folk verkar inte förstå att man har det sättet att göra.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ph3noM:
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Alexraptor:

Han är ju helt dum i huvudet, det finns ingent som helst bra alls med iden.
Det är ett rättsligt minfält av episka portioner.

Det är en görbra idé. Kvalitén på moddarna tvingas gå upp och folk kan börja försörja sig på det de tycker är roligast.

Gå och lägg dig.

Hahaha... knappast.
Betal moddar bara förstör, och splittrar ett en gång förenat community. Istället för fria utbyten av ideer och resurser blir folk giriga istället och håller saker för sig själva.
Och kvaliten blir knappast bättre, då istället marknaden nedlusas av billiga kopior eller stulna moddar, och då pratar jag inte om protestmoddarna som ploppat upp.

Är man så bra att man kan skapa moddar av så pass bra kvalitet att man faktiskt kan försörja sig på det, så söker man antigen anställning hos ett spelföretag eller skapar eget.

Du verkar inte förstå grundprincipen.. Ifall någonting är dåligt, så kommer folk inte att betala för det. Och varför skulle man vilja söka anställning hos ett spelföretag eller skapa eget endast för att man tycker om att modda?

Du kan vara riktigt bra på någonting och tjäna lite extra vid sidan om utan att vara bunden till en speciell produkt eller utveckling. Sluta förvänta dig att andras arbete ska vara gratis, isåfall kan du lära dig och göra det själv.

Du verkar inte förstå att det är just ordet "gratis" som gör att modcommunities i denna form överhuvudtaget existerar.
Har du någon som helst anning om hur många mods som finns som är beroende av andra mods? Hur många mods som använder resurser or delar från andra mods.

Om detta får fortsätta så är det verkligen början på slutet.
Och jag talar själv som en modskapare och hobbyspelutvecklare sedan mer än ett decennium tillbaka.

Håller med dig till viss del.

Däremot tycker jag definitivt att det ska finnas ett alternativ att donera till utvecklaren av moddet (i form av pay what you want).
Speciellt där valve inte tar 75% utan istället 75% eller kanske 100% går till utvecklaren.

Men självklart ska moddet vara gratis i grunden, bara att man kan välja själv om man vill betala för det.

Så nej, mods som kostar pengar är inte en dålig idé, bara dåligt utförd.

På Skyrim nexus kan du donera pengar till skapare av moddar. Moddarna får 100% av pengarna vilket jag tycker är en bra nivå.

Skrivet av Newklear:

Det är absolut INTE ordet "gratis" som gör att modcommunities existerar, inte i någon form.
Det är viljan att göra något bättre, något annorlunda eller helt enkelt skapa något, som gör att det existerar.

Att man nu kan börja ta betalt för sitt slit är något som borde gjorts för länge sedan.

Det som gör att mods existerar är just att det är gratis och tillgängligt för alla.

Vem som helst kan dra hem 100 mods till Skyrim och flesta av moddsen kommer funka fint. Allt eftersom plockar man bort mods man inte gillar och som kanske funkar dåligt. Men om nu alla mods börjar kosta pengar vilket många börjat göra så skulle 100 mods kosta mer än dubbelt så mycket som spelet.

När mods kostar pengar minskar intresset för just mods och mindre spelare är villiga att köpa mods, testa mods och få inspiration att göra egna mods.
Det är en negativ utveckling som man redan kan se idag. Mods från Skyrim nexus har börjar försvinna för att dyka upp som betalmods.

Att det kommer minska dåliga mods är självklart för det kommer finnas mindre personer som moddar spelet. Tidigare behövde man inte dra hem några dåliga mods och man kunde donera pengar genom Skyrim Nexus till moddare som man tyckte gjorde ett bra jobb. Det har funkat riktigt bra och fått moddingcommunityn att blomstra. Det vi har nu är inget annat än ett steg bakåt.

Precis.
Tyvärr har också flera mods försvunnit helt och hållet, inte för att moddarna vill tjäna pengar, men av rädsla för att andra ska stjäla deras arbete för att tjäna pengar på dom.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ph3noM:
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Alexraptor:

Han är ju helt dum i huvudet, det finns ingent som helst bra alls med iden.
Det är ett rättsligt minfält av episka portioner.

Det är en görbra idé. Kvalitén på moddarna tvingas gå upp och folk kan börja försörja sig på det de tycker är roligast.

Gå och lägg dig.

Hahaha... knappast.
Betal moddar bara förstör, och splittrar ett en gång förenat community. Istället för fria utbyten av ideer och resurser blir folk giriga istället och håller saker för sig själva.
Och kvaliten blir knappast bättre, då istället marknaden nedlusas av billiga kopior eller stulna moddar, och då pratar jag inte om protestmoddarna som ploppat upp.

Är man så bra att man kan skapa moddar av så pass bra kvalitet att man faktiskt kan försörja sig på det, så söker man antigen anställning hos ett spelföretag eller skapar eget.

Du verkar inte förstå grundprincipen.. Ifall någonting är dåligt, så kommer folk inte att betala för det. Och varför skulle man vilja söka anställning hos ett spelföretag eller skapa eget endast för att man tycker om att modda?

Du kan vara riktigt bra på någonting och tjäna lite extra vid sidan om utan att vara bunden till en speciell produkt eller utveckling. Sluta förvänta dig att andras arbete ska vara gratis, isåfall kan du lära dig och göra det själv.

Du verkar inte förstå att det är just ordet "gratis" som gör att modcommunities i denna form överhuvudtaget existerar.
Har du någon som helst anning om hur många mods som finns som är beroende av andra mods? Hur många mods som använder resurser or delar från andra mods.

Om detta får fortsätta så är det verkligen början på slutet.
Och jag talar själv som en modskapare och hobbyspelutvecklare sedan mer än ett decennium tillbaka.

Håller med dig till viss del.

Däremot tycker jag definitivt att det ska finnas ett alternativ att donera till utvecklaren av moddet (i form av pay what you want).
Speciellt där valve inte tar 75% utan istället 75% eller kanske 100% går till utvecklaren.

Men självklart ska moddet vara gratis i grunden, bara att man kan välja själv om man vill betala för det.

Så nej, mods som kostar pengar är inte en dålig idé, bara dåligt utförd.

På Skyrim nexus kan du donera pengar till skapare av moddar. Moddarna får 100% av pengarna vilket jag tycker är en bra nivå.

Skrivet av Newklear:

Det är absolut INTE ordet "gratis" som gör att modcommunities existerar, inte i någon form.
Det är viljan att göra något bättre, något annorlunda eller helt enkelt skapa något, som gör att det existerar.

Att man nu kan börja ta betalt för sitt slit är något som borde gjorts för länge sedan.

Det som gör att mods existerar är just att det är gratis och tillgängligt för alla.

Vem som helst kan dra hem 100 mods till Skyrim och flesta av moddsen kommer funka fint. Allt eftersom plockar man bort mods man inte gillar och som kanske funkar dåligt. Men om nu alla mods börjar kosta pengar vilket många börjat göra så skulle 100 mods kosta mer än dubbelt så mycket som spelet.

När mods kostar pengar minskar intresset för just mods och mindre spelare är villiga att köpa mods, testa mods och få inspiration att göra egna mods.
Det är en negativ utveckling som man redan kan se idag. Mods från Skyrim nexus har börjar försvinna för att dyka upp som betalmods.

Att det kommer minska dåliga mods är självklart för det kommer finnas mindre personer som moddar spelet. Tidigare behövde man inte dra hem några dåliga mods och man kunde donera pengar genom Skyrim Nexus till moddare som man tyckte gjorde ett bra jobb. Det har funkat riktigt bra och fått moddingcommunityn att blomstra. Det vi har nu är inget annat än ett steg bakåt.

Jag tycker i alla fall det kommer bli skönt att få bättre kvalitet på moddar och slippa hundratals sidor med skit att ta sig igenom för att hitta guldkornen.

Visst, föredrar man kvantitet framför kvalitet kanske detta är dåligt, men det är ett himla konstig synsätt tycker jag... Det finns ingen grund till att intresset skulle minska för att saker och ting kostar pengar, det är bara att kolla på t.ex. DotA 2 eller TF2, så där har du fel helt enkelt.

Donationer känns som ett dåligt och alldeles för godtyckligt sätt att belöna bra skapelser, då är ett välbalanserat pris för moden bättre.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tycker det är helt okej med donationsknappar och dylikt men det här är inte något jag vill uppmuntra på något sätt. vi behöver inte ha en mellanhandsavgift här. Det finns så många lagproblem, för att inte tala om hur uppmuntrande det blir för utvecklare att inte behöva vara noga för "det fixar ändå fansen och vi får betalt dessutom!". Dessutom, stöld av andra moddares material och alla licenser som används i mods som inte får användas gratis i kommersiellt syfte lär införa ännu fler barriärer för moddare.

Det är en sjukt dåligt utförd idé.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ph3noM:
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Alexraptor:

Han är ju helt dum i huvudet, det finns ingent som helst bra alls med iden.
Det är ett rättsligt minfält av episka portioner.

Det är en görbra idé. Kvalitén på moddarna tvingas gå upp och folk kan börja försörja sig på det de tycker är roligast.

Gå och lägg dig.

Hahaha... knappast.
Betal moddar bara förstör, och splittrar ett en gång förenat community. Istället för fria utbyten av ideer och resurser blir folk giriga istället och håller saker för sig själva.
Och kvaliten blir knappast bättre, då istället marknaden nedlusas av billiga kopior eller stulna moddar, och då pratar jag inte om protestmoddarna som ploppat upp.

Är man så bra att man kan skapa moddar av så pass bra kvalitet att man faktiskt kan försörja sig på det, så söker man antigen anställning hos ett spelföretag eller skapar eget.

Du verkar inte förstå grundprincipen.. Ifall någonting är dåligt, så kommer folk inte att betala för det. Och varför skulle man vilja söka anställning hos ett spelföretag eller skapa eget endast för att man tycker om att modda?

Du kan vara riktigt bra på någonting och tjäna lite extra vid sidan om utan att vara bunden till en speciell produkt eller utveckling. Sluta förvänta dig att andras arbete ska vara gratis, isåfall kan du lära dig och göra det själv.

Du verkar inte förstå att det är just ordet "gratis" som gör att modcommunities i denna form överhuvudtaget existerar.
Har du någon som helst anning om hur många mods som finns som är beroende av andra mods? Hur många mods som använder resurser or delar från andra mods.

Om detta får fortsätta så är det verkligen början på slutet.
Och jag talar själv som en modskapare och hobbyspelutvecklare sedan mer än ett decennium tillbaka.

Håller med dig till viss del.

Däremot tycker jag definitivt att det ska finnas ett alternativ att donera till utvecklaren av moddet (i form av pay what you want).
Speciellt där valve inte tar 75% utan istället 75% eller kanske 100% går till utvecklaren.

Men självklart ska moddet vara gratis i grunden, bara att man kan välja själv om man vill betala för det.

Så nej, mods som kostar pengar är inte en dålig idé, bara dåligt utförd.

På Skyrim nexus kan du donera pengar till skapare av moddar. Moddarna får 100% av pengarna vilket jag tycker är en bra nivå.

Skrivet av Dunder:

Det är absolut INTE ordet "gratis" som gör att modcommunities existerar, inte i någon form.
Det är viljan att göra något bättre, något annorlunda eller helt enkelt skapa något, som gör att det existerar.

Att man nu kan börja ta betalt för sitt slit är något som borde gjorts för länge sedan.

Det som gör att mods existerar är just att det är gratis och tillgängligt för alla.

Vem som helst kan dra hem 100 mods till Skyrim och flesta av moddsen kommer funka fint. Allt eftersom plockar man bort mods man inte gillar och som kanske funkar dåligt. Men om nu alla mods börjar kosta pengar vilket många börjat göra så skulle 100 mods kosta mer än dubbelt så mycket som spelet.

När mods kostar pengar minskar intresset för just mods och mindre spelare är villiga att köpa mods, testa mods och få inspiration att göra egna mods.
Det är en negativ utveckling som man redan kan se idag. Mods från Skyrim nexus har börjar försvinna för att dyka upp som betalmods.

Att det kommer minska dåliga mods är självklart för det kommer finnas mindre personer som moddar spelet. Tidigare behövde man inte dra hem några dåliga mods och man kunde donera pengar genom Skyrim Nexus till moddare som man tyckte gjorde ett bra jobb. Det har funkat riktigt bra och fått moddingcommunityn att blomstra. Det vi har nu är inget annat än ett steg bakåt.

Jag tycker i alla fall det kommer bli skönt att få bättre kvalitet på moddar och slippa hundratals sidor med skit att ta sig igenom för att hitta guldkornen.

Visst, föredrar man kvantitet framför kvalitet kanske detta är dåligt, men det är ett himla konstig synsätt tycker jag... Det finns ingen grund till att intresset skulle minska för att saker och ting kostar pengar, det är bara att kolla på t.ex. DotA 2 eller TF2, så där har du fel helt enkelt.

Donationer känns som ett dåligt och alldeles för godtyckligt sätt att belöna bra skapelser, då är ett välbalanserat pris för moden bättre.

Du behöver inte bläddra igenom dåliga mods för att hitta bra. Det är bara att sortera efter vilka mods som fått mest uppmärksamhet senaste två veckor eller föralltid.

Det är inte bara dåliga mods som försvinner utan det är mods över huvudtaget. Vi har ju beviset framför oss redan nu, Mods försvinner ur Skyrim nexus.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Intressant läsning från Forbes
http://www.forbes.com/sites/insertcoin/2015/04/24/valves-paid...

Jag fasar för framtiden, hur kommer det bli med Fallout IV osv.
Anar att det här är en test inför det.

Medlem
Skrivet av Veofasa:

Intressant läsning från Forbes
http://www.forbes.com/sites/insertcoin/2015/04/24/valves-paid...

Jag fasar för framtiden, hur kommer det bli med Fallout IV osv.
Anar att det här är en test inför det.

Som utvecklare älskar jag tanken på att kunna utveckla moddar i spel man älskar och tjäna pengar på det, kanske till och med kunna jobba med det. Så jag hoppas det blir kvar.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Du behöver inte bläddra igenom dåliga mods för att hitta bra. Det är bara att sortera efter vilka mods som fått mest uppmärksamhet senaste två veckor eller föralltid.

Det är inte bara dåliga mods som försvinner utan det är mods över huvudtaget. Vi har ju beviset framför oss redan nu, Mods försvinner ur Skyrim nexus.

Så kvantitet är inte bättre än kvalitet, menar du?

Alltså är det bra att det äntligen går att ta betalt för mods. Grymt!

Att det försvinner från Nexus (pga att de är gratis där) ser jag som nödvändigt för att systemet ska fungera. Alla ska spela utifrån samma regler.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av marcus8958:

Du behöver inte bläddra igenom dåliga mods för att hitta bra. Det är bara att sortera efter vilka mods som fått mest uppmärksamhet senaste två veckor eller föralltid.

Det är inte bara dåliga mods som försvinner utan det är mods över huvudtaget. Vi har ju beviset framför oss redan nu, Mods försvinner ur Skyrim nexus.

Så kvantitet är inte bättre än kvalitet, menar du?

Alltså är det bra att det äntligen går att ta betalt för mods. Grymt!

Att det försvinner från Nexus (pga att de är gratis där) ser jag som nödvändigt för att systemet ska fungera. Alla ska spela utifrån samma regler.

Hur svårt har du att förstå att dåliga mods försvinner inte. Skillnaden är att modsen kommer ha en prislapp på sig.
Mods över huvudtaget kommer minska och det är bra och såväl som dåliga mods.
Idag finns det redan ett perfekt fungerande system på Skyrim Nexus där dåliga mods försvinner i botten och bra mods lyfts fram.

Den enda skillnaden är att det kommer finnas fler mods som inte köps och många populära mods som inte kommer spelas av lika många. Om andelen av spelare som använder mods minskar hur tror du framtiden kommer se ut?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Sluta förvänta dig...

Sluta förvänta dig att andra har din otroligt inskränkta syn på de som är emot detta.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av Zalcore:

Sluta förvänta dig...

Sluta förvänta dig att andra har din otroligt inskränkta syn på de som är emot detta.

Så att förvänta sig att folk faktiskt vill ha betalt för sitt arbete är otroligt konstigt menar du?
Isåfall får du gärna titta förbi och jobba lite gratis åt mig, eftersom att du uppenbarligen förväntar dig det utav andra.

Medlem

Allt handlar faktist inte om Pengar, men kommersiella intressen vill gärna att det gör det.
Och tyvärr finns det en del muppar som glatt hoppar på det tåget verkar det som.

Medlem
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Kane:
Skrivet av Zalcore:

Sluta förvänta dig...

Sluta förvänta dig att andra har din otroligt inskränkta syn på de som är emot detta.

Så att förvänta sig att folk faktiskt vill ha betalt för sitt arbete är otroligt konstigt menar du?
Isåfall får du gärna titta förbi och jobba lite gratis åt mig, eftersom att du uppenbarligen förväntar dig det utav andra.

Återigen drar du fullkomligt vansinniga slutsatser!

Kan du redogöra för varför de som inte tycker att det sätt Valve löser detta på är gnidna jävlar som inte vill betala för sig och är en "generation gratis" genom att vara bortskämda ungar?

Kan du också förklara varför du kopplar samman motviljan mot Valves lösning med att man inte vill betala för sig alls!

Valves lösning är idiotisk. Det finns mycket bättre alternativ. I det läget när du själv anser något sådant, accepterar du detta och tycker "äsch jag har fel" eller står du upp för vad du anser vara rätt och fel?

På annan plats diskuterar jag detta och jag vidhåller från den diskussionen att Valve är stora nog för att nå en förändring på modscenen på samma sätt som Blizzard ändrade betalsätten genom World of Warcraft.

Vägen som Valve valt är att kommersialisera modscenen vilket i sig inte leder till bättre modar och de inför en kultur av att det är okej att roffa åt sig en så stor kaka som de gör så att det påminner om skivbranschens gamla skivkontrakt som gned tills sig otroliga summor från artisterna.

Men lyssna inte på någon annan, de är ju bara bortskämda ungar som inte vill betala för sig...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Kane:
Skrivet av Zalcore:

Sluta förvänta dig...

Sluta förvänta dig att andra har din otroligt inskränkta syn på de som är emot detta.

Så att förvänta sig att folk faktiskt vill ha betalt för sitt arbete är otroligt konstigt menar du?
Isåfall får du gärna titta förbi och jobba lite gratis åt mig, eftersom att du uppenbarligen förväntar dig det utav andra.

Vägen som Valve valt är att kommersialisera modscenen vilket i sig inte leder till bättre modar och de inför en kultur av att det är okej att roffa åt sig en så stor kaka som de gör så att det påminner om skivbranschens gamla skivkontrakt som gned tills sig otroliga summor från artisterna.

Nu kanske även EA blir intresserade...

Medlem

Ett väl utfört arbete förtjänar alltid bra betalt, men det är ju det de inte får med Valves nya affärsidé.

Medlem

Jag citerar en kille på reddit https://www.reddit.com/r/gaming/comments/33uplp/mods_and_stea...

Citat:

Let's check what games Valve has worked on since its inception, in a vaguely chronological order:

  • Half-Life + expansions

  • Team Fortress Classic (started as a Quake mod)

  • Counter-Strike (started as a Half-Life mod)

  • Ricochet (official Half-Life mod)

  • Deathmatch Classic (official Half-Life mod)

  • Day of Defeat (started as a Half-Life mod)

  • Counter-Strike: Condition Zero (sequel to CS, which started as a Half-Life mod)

  • Half-Life 2 + expansions

  • Counter-Strike: Source (Source remake of CS, which started as a HL mod)

  • Day of Defeat: Source (Source remake of DoD, which started as a HL mod)

  • Team Fortress 2 (sequel to Team Fortress, which started as a Quake mod)

  • Portal

  • Left 4 Dead (which started as a Half-Life 2 mod)

  • Left 4 Dead 2 (sequel to L4D, which started as a HL2 mod)

  • Alien Swarm (started as an Unreal Tournament 2004 mod)

  • Counter-Strike: Global Offensive (sequel to CS, which started as a Half-Life mod)

  • DotA 2 (sequel to DotA, a Warcraft 3 mod)

Conclusion: Valve wouldn't exist as it does today without mods
Edit: As people have pointed out, Portal was also started as a mod. Half-Life's engine, GoldSrc, was also a modded version of the Quake engine, which allowed them to make the original Half-Life + expanions + other old games. Source, and consequently all of its games, are a follow-up to the product of a Quake mod. So essentially, every game Valve has ever worked on is the result of modding.

Medlem

Att vem som helst kan ladda upp nåt och smälla på en prislapp är bara slappt...

Om ett seriöst team släpper en mod däremot så är det ju positivt om dom kan ta betalt för sitt slit (och en del av pengarna kommer då också gå till dom som distribuerar modden (Valve) och till skaparna av originalspelet).

För att undvika det första och möjliggöra det sista krävs det dock granskning. Skräpmoddar och klipp-och-klistra-moddar måste nekas.

Medlem

Gaben va på reddit igår och "svarade på frågor" (han svarade på lätta frågor och undvek de lite mer obehagliga).
Trodde aldrig jag skulle få se den dagen då Gaben blir downvotead genom golvet på reddit.

http://www.reddit.com/r/gaming/comments/33uplp/mods_and_steam...


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Bästa sättet att visa sitt missnöje är att inte köpa en enda mod.

Det finns en anledning och en allena till varför Valve inför detta och det är för att de ska tjäna pengar. Jag har inte hört nån moddare gnälla över att de måste jobba gratis. Det är frivilligt och en hobby där credden och folks nöje är deras belöning. Visst är det bra att kunna donera pengar till skapare men då snuvas ju Valve på profiten.

Jag undrar om inte idén med transaktioner fanns med redan när de beslöt att införa Steam Workshop?

Medlem

"So far the paid mods have generated $10K total. That's like 1% of the cost of the incremental email the program has generated for Valve employees (yes, I mean pissing off the Internet costs you a million bucks in just a couple of days)."

-Gaben


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Jag tror inte en sekund på att ta betalt för en mod. Förr blommade communityt bara för vissa brann för att göra egna mappar och moddar. Jag vet att de som är duktiga på detta kommer efter ett tag inse att de är duktiga nog för att skapa ett eget spel och tjäna pengar på det. Alternativet är att de fått jobb hos någon av spelutvecklarna.

Jag misstänker det kommer bli precis som med DLC:s, de kommer kosta skjortan - för du kan även räkna med att de populära mod:arna / utvecklingarna av spelen kommer hamna på egna servrar och du får inte vara med bara för du inte betalt. Det blir segregering helt enkelt, Vill vi ha det på det viset? Så cynisk är jag.

Medlem

Spelbranchen blir ju bara bättre och bättre. Dax och satsa på ny hobby.

Medlem

Om det inte blir bra kommer folk helt enkelt inte använda Steam för moddar. Steam workshop är varken störst eller bäst.

Medlem
Medlem

Ett bättre alternativ hade troligen varit en betaltjänst, likt spotify, som ger den som abonnerar tillgång till alla moddar och vars förtjänster fördelas över skaparna. Den nuvarande betalningsmodellen känns oövertänkt.

Faktum är att hela lanseringen av det här spektaklet känns oövertänkt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Är det någon som vet hur dom kommer göra med copyright och sådant? Jag menar om en mod blir tillräckligt framgångsrik så kommer andra moddare vilja göra kloner för att tjäna pengar. Ta andras ideér och hela den härvan. Finns det något skydd för moddare och isåfall kommer vi då få se ett copyrightkrig mellan modutvecklar där dom härjar på varandra för att hästrustningar ser likadana ut.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Kvaliten kommer tvingas gå upp, annars kommer folk inte köpa din modd.

Betalmoddar ökar kvaliten då det kommer tvingas fram genom marknaden.

Skrivet av darkthunder:

Om kvaliten på moddarna är kass, så köper ingen moddarna. Simple as that.

Så ja, kvaliten kommer gå upp (efter ett tag)

Aha, är det därför folk lägger tusentals kronor på skins till CS, eller TCG-mounts till WoW, eller vad det nu må vara? (Titta på F2P-spel för en väldigt bra indikation på den marknadsutvecklingen, och hur prekär den kan vara.) För att kvaliteten är så överjävulskt bra att priset rättfärdigar den?

Njae, en marknad styrs av tillgång och efterfrågan, och efterfrågan kommer dessvärre inte bara från hög kvalitet. Det finns en myriad olika faktorer som spelar in, och det finns massvis med sätt att utnyttja en efterfrågan som är högst arbiträr. (Alla DLCer/moddar (samt även spel, egentligen) är av högst subjektivt värde, och således kan något av, för mig eller dig, tveksam kvalitet fortfarande ses som åtråvärt nog för någon att lägga stora summor pengar på. Detta gör att marknaden kan bli otroligt skev, på många sätt. Var glad att spelmarknaden som helhet inte är där... än.)

Det finns flera sätt att lösa detta problem på, och Valve har i dagsläget varken lösning färdig eller, oss veterligen, planerad. En lösning är konkurrens (inte aktuellt, då Valve är den enda aktören som tillhandahåller en dylik tjänst, och modskaparna än så länge kan utnyttja detta faktum för att tjäna pengar), då priser kommer att pressas ner till en rimlig nivå. En annan är reglering baserat på något sånär subjektivt bedömt värde, styrt av distributören. (Skulle kunna vara maxpris för specifik innehållsmängd/-kvalitet, exempelvis. Något som dykt upp som förslag på sina ställen.) En ytterligare är alternativa betalningsmetoder, i stil med Humble Bundles. Dessa metoder (primärt de första två) används på så gott som alla marknader, varför man inte löst något marknadsreglerande innan man introducerar ett sådant här koncept, det är en bra fråga.

Då har vi inte ens börjat gå in på hur många moddar som är samarbeten och som använder resurser av varandra - modscenen till spel har hittills byggts mycket på goodwill, både mellan spelproducenter och moddare, men till viss mån även moddare sinsemellan.
Frågetecken uppkommer också i samband med hur du kan styrka att du är upphovsman till något som skapats med, i, och för en annan produkt som du inte styr eller har några som helst rättigheter över.

Det finns otaliga sätt att utnyttja och missbruka det system som Valve valt att implementera, förhoppningsvis reviderar (alt. slopar) de det. Fast å andra sidan är det ju inte första gången de har tvivelaktiga system implementerade. (*host* Greenlight *host* - utvecklare som bjussar på spelnycklar/content om man röstar upp deras produkt har som exempel förekommit)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Är inte poängen att det här ska uppmuntra utvecklare att skapa mer stöd för moddar? Att det här har gjort skyrims modscen värre känns som en bieffekt som kanske är nödvändig för att ge framtida spel bättre modmöjligheter

Medlem
Skrivet av Roudolf:

Är inte poängen att det här ska uppmuntra utvecklare att skapa mer stöd för moddar? Att det här har gjort skyrims modscen värre känns som en bieffekt som kanske är nödvändig för att ge framtida spel bättre modmöjligheter

Har modmöjligheterna varit dåliga någonsin? Har antalet moddare eller kvaliten blivit sämre? Nej skulle jag vilja säga. Jag har själv haft en hel del mods på Nexus men jag vill inte kräva att folk ska betala för att få använda dom. Nexus gjorde ett bra system där man fick välja om man ville stödja utvecklaren eller inte. och pengarna gick 100% till utvecklaren. Nu uppmuntrar ju bara folk till DLC system där du ska betala för att få snyggare grafik, flera svärd och nån ny feature. Vilket i sin tur kommer göra att spelutvecklare inte kommer lägga så mycket resurser på att göra mer än nödvändigt då dom ändå kommer tjäna pengar gratis genom att det sitter nån och slavar för att få 20% av vad det modden säljs för.

Medlem

Vill man ta betalt för en mod kan man ju starta ett företag, respektera diverse copyrights, ha kvalitetssäkring och släppa sin programvara. Detta har funkat sedan 80-talet. Så att ta betalt för "mods" har alltid existerat. Ofta har något släppts som en mod och sedan förfinats i en andra version som kostar pengar och är stand-alone. Se CS eller DotA.

Men detta är inte samma sak som mods och modding community i allmän mening. Detta är en community som inte har företag, som inte respekterar copyrights, som mer eller mindre saknar kvalitetssäkring och som därmed inte heller säljer kommersiellt. Ofta är det utvecklare som håller på att lära sig inför svårare, och betalda, uppgifter.

Det är en hobby. Obetalt arbete för att det är kul. Detta är ingenting kontroversiellt grabbar och tjejer. Alla som varit i en ideell organisation (t.ex. idrott, små-lan, välgörenhet) känner till konceptet. Jag är med och driver rollspel och lägger ner flera timmar om dagen på detta. Det är ganska naturligt för mig att jag inte tar betalt för detta mer är vad hemsidan kostar att driva. Jag brukade anordna LAN. Dem kostade 50kr för att täcka lokal och utrustning + kiosk. Kanske denna hemska "generation gratis" bara är intresserad av klassiskt svensk ideellt arbete?

Jag tror inte heller CS eller DotA hade varit i närheten av lika populära, eller ens möjliga, om dem kostat pengar från dag 1. DotA 2 kostar inte ens pengar idag, strikt sett.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

123
Skriv svar