The Pirate Bay hissar flaggan igen

Medlem
Skrivet av autograph:

Hur vet man om ett spel eller en film är bra?
Jag testar först, eller ser filmen innan köp.
Sedan köper jag spelet/filmen, om det var bra. Annars inte.
Ser inget fel i det.

Du går inte på bio så ofta va?

Medlem

Att säga att piratkopiering inte är stöld eller olagligt är ju bland de barnsligaste man kan göra. Det är inget annat än ett alternativt sätt för folk att boosta sina egon i tron om att de har lagen på sitt sida, och faktiskt gör moraliskt rätt när de piratkopierar..

Trams, piratkopiering är piratkopiering oavsett hur mycket man vrider och vänder på skiten och försöker rättfärdiga det.

Undra om en cyberattack på en bank inte bör klassas som stöld heller om vi ändå ska dra överdrivna paralleller.

Medlem

Innerst inne förstår nog de flesta att någon måste betala för att spelutvecklare ska ha möjlighet att göra sina spel. De flesta vill också betala för sig. Problemet som anitpirater har är att de likställer en nerladdning med ett köp. Hur många filmer/spel hade ni köpt och testat/sett om de inte kunde laddas ner gratis via tex piratebay? Större exponering ger mer vinst i slutändan trots att en stor del "stjäls".

Inaktiv

Stor underhållning här i tråden

Medlem

iofs skulle det kunna vara bra ifall piratkopiering var helt omöjlig. microsoft skulle ha färre kunder, open source kanske skulle vara populärare, en helt annan parallell kultur skulle uppstå på internet (med större skillnader än idag)


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem

Jag tycker det är bra att vi låter samma organisationer som ville förbjuda videobandspelaren i början på 80 talet diktera lagar för svenska riksdagen.

Innan 2005 var det INTE olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material för privat bruk i Sverige, världen gick inte under, och mot all förmodan skapades det svenska filmer, böcker och spel innan 2005 också!

Sluta tro att dom här organisationerna bryr sig ett skit om något annat än att tjäna så mycket pengar som möjligt, dom har hjärntvättat er att tro att det är i samhällets intresse att ingenting någonsin kommer hamna i public domain naturligt, att kopiering är stöld, att ingen skulle skapa något om dom inte fick betalt för det, och att ingen betalar för något dom kan få gratis.

Om dom kunde stänga ner alla bibliotek skulle dom göra det, om dom kunde hindra dig från att låna ut en DVD film till en kompis skulle dom göra det, om dom kunde hindra dig från att berätta om en film var värd att se på bio skulle dom göra det. Allt i konstnärers bästa intresse så klart, det är trots allt det moraliskt rätta att göra.

Tillägg:
Jag tycker att man ska betala för saker som man finner glädje i om man har möjlighet att göra det. Att folk har möjlighet att försörja sig via Twitch och liknande tjänster visar att folk också är villiga att göra det.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av autograph:

Hur vet man om ett spel eller en film är bra?
Jag testar först, eller ser filmen innan köp.
Sedan köper jag spelet/filmen, om det var bra. Annars inte.
Ser inget fel i det.

Så du går aldrig på bio? Många ser väl inte en film mer än 2-3 gånger, om du redan sett den varför ska du då köpa den? Lika lätt att bara ladda ned den igen när du blir sugen.

Testa filmen behöver inte betyda att man ser hela filmen, precis som att testa ett spel inte behöver betyda spela igenom hela spelet.

Med tanke på SF:s sjuka priser går jag aldrig på bio utan att kolla minst en trailer innan. Jag testar alltså filmen först.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av autograph:

Hur vet man om ett spel eller en film är bra?
Jag testar först, eller ser filmen innan köp.
Sedan köper jag spelet/filmen, om det var bra. Annars inte.
Ser inget fel i det.

Du går inte på bio så ofta va?

Nej, just det. För att jag blir störd av andras prat och prassel på bio. Har social fobi dessutom.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av autograph:

Hur vet man om ett spel eller en film är bra?
Jag testar först, eller ser filmen innan köp.
Sedan köper jag spelet/filmen, om det var bra. Annars inte.
Ser inget fel i det.

Så du går aldrig på bio? Många ser väl inte en film mer än 2-3 gånger, om du redan sett den varför ska du då köpa den? Lika lätt att bara ladda ned den igen när du blir sugen.

Nä, för att jag blir störd av andra besökare på bion som pratar och prasslar. Och gillar jag en film, så köper jag den för att se flera gånger och jag vill ha asken med omslaget och bilderna. De brukar vara mycket snygga. Jag samlar även på dvd och blu-Ray filmer. Och fysiska spel.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Leffe76:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Leffe76:

Att man laddar ner ett spel olagligt kan man väl knappast rättfärdiga med att spelutvecklarna släpper trasiga spel?
Eller har någon rättat till felen och lagt ut det för offentlig nedladdning?

Som Bill Burr sa i klippet, ska du ladda ner något utan att betala för dig så kan du väl åtminstone kalla det stöld.

Vänd på steken...

Många laddar ner spel, för att se om spelet är värt att köpa. Enkelt eller? Förr fanns det nästan alltid ett demo strax före spelets släpp, för att folk skulle få en chans att pröva på. Demos finns i stort sett inte längre, och recensioner hamnar alltmer bakom stängda dörrar (tills efter spelen släppts). Folk får helt enkelt inte längre uppfattning om hurdan ett spel är, utan att faktiskt köpa "grisen i säcken".

Om spelet är buggigt även som piratkopia, så lär den vara sönder-buggad vid köp. Resultatet blir då att man skippar att köpa (och många raderar troligtvis piratkopian).

Inte för att jag själv sysslar med det, men jag tror det är absolut rättfärdigat att ladda ner spelen för att testa, just pga hur många rentav urusla spel som släpps nuförtiden.

Jag vill inte heller köpa grisen i säcken och chansa vid spelköp.
Jag skor mej på dom som köper (eller laddar ner) på realesedagen och sen skriver vad dom tycker tex här på fz.

Jag är dock väldigt tveksam till den delen av scenariot när piraten betalar för spelet för att det verkade buggfritt och var roligt.

Håller därför med om att demona måste tillbaka. Själv spelar jag mest konsoll, och där lever dom kvar i viss utsträckning.
Men tyvärr avslöjar dom sällan buggar.

Nä, hinner inte skriva mer nu, ska till ica och sno den nya chokladkakan från marabou, om det inte står någon där och delar ut smakprov då förstås, för jag vill ju inte chansa att den är äcklig.

Vill inte störa ert resonemang här, men om man inte är nöjd med förslagsvis en chokladkaka, går tillbaka och påpekar detta för personalen, så får man ofta pengarna tillbaks alternativt en annan vara i utbyte.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Golvis:

Vill inte störa ert resonemang här, men om man inte är nöjd med förslagsvis en chokladkaka, går tillbaka och påpekar detta för personalen, så får man ofta pengarna tillbaks alternativt en annan vara i utbyte.

Utan att direkt ta ställning i diskussionen vill jag påpeka att reklamationsrätt är något vi är väldigt bortskämda med i Sverige. Det blir genast lite tuffare om du handlar (Privatimporterar) från ett annat EU-land och snackar vi USA är du helt utelämnad till handlarens egna villkor.

Medlem

Jag är lite emot att pirate bay gör det för lätt med piratkopiering, men i och med att den går upp igen så hoppas jag att Steam och andra försäljningssidor åter igen sätter "normala" priser på spelen.
Känns som att de senaste veckorna har spel kostat runt 500kr istället för det vanliga 300kr.

Medlem

I.. Uh... I...

Jag blir fan mörkrädd, medel-Svensson (antar jag?) sitter och slänger ur sig saker som "Parasit" och "snorunge" hit och dit.

Det har redan nämnts tusentals gånger, men jag nämner det igen, Demos, hade de existerat hade det varit mindre Piratandes, Notera att jag skrev mindre och inte att det försvunnit.

(Är man 25år och för närvarande arbetslös, så vill man gärna inte lägga ~500kr + på Ubisofts senaste upplaga i trasiga spel, vilket jag inte gjorde heller, och tur var detta, kan ju även påpeka att det har spelats ca 1 timme.

Hmm ett till exempel.
Nyligen Släppta Grey Goo, lät lovande, såg lovande ut eftersom det var gamla WestWood devs. Inget Demo. Okej då fixar vi ett eget.
Spelet är snart köpt och betalat för pga "demot" som man fick prova.

.)

Medlem
Skrivet av Relic:

Jag tycker det är bra att vi låter samma organisationer som ville förbjuda videobandspelaren i början på 80 talet diktera lagar för svenska riksdagen.

Innan 2005 var det INTE olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material för privat bruk i Sverige, världen gick inte under, och mot all förmodan skapades det svenska filmer, böcker och spel innan 2005 också!

Sluta tro att dom här organisationerna bryr sig ett skit om något annat än att tjäna så mycket pengar som möjligt, dom har hjärntvättat er att tro att det är i samhällets intresse att ingenting någonsin kommer hamna i public domain naturligt, att kopiering är stöld, att ingen skulle skapa något om dom inte fick betalt för det, och att ingen betalar för något dom kan få gratis.

Om dom kunde stänga ner alla bibliotek skulle dom göra det, om dom kunde hindra dig från att låna ut en DVD film till en kompis skulle dom göra det, om dom kunde hindra dig från att berätta om en film var värd att se på bio skulle dom göra det. Allt i konstnärers bästa intresse så klart, det är trots allt det moraliskt rätta att göra.

Tillägg:
Jag tycker att man ska betala för saker som man finner glädje i om man har möjlighet att göra det. Att folk har möjlighet att försörja sig via Twitch och liknande tjänster visar att folk också är villiga att göra det.

Jag har inte råd med bil, semester och oxfilé, så jag tänkte bara fråga vart jag hämtar sådant gratis.

Medlem
Skrivet av Capitan:

Jag är rätt säker på att om inte piratkopieringen vad möjlig hade inte program som Photoshop, 3DS Max, AutoCAD mm mm varit så populära och utbredda. Så nog kan "piratkopiering" vara bra ibland. Vilken vanlig svenne har egentligen råd med dessa "proffsprogram"?

Jag vågar inte svära på att det fortfarande fungerar, men däremot vet jag att för i alla fall 10-talet år sedan kunde man kontakta Autodesk/Descreet Logic om deras produkter även om man inte hade en licens. Det var ett sätt för dem att bredda användandet av den enkla anledningen att om du var van vid ex 3ds Max så fanns det en klar potential att du också köpte just den produkten istället för Maya (som ägdes av Alias då).
Det fanns ju inte en sportmössa att en entusiastisk hemmasnickrare kunde hosta upp 100 000 svenska pesetas.

Som sagt, jag vet inte om det fortfarande fungerar men jag hade en kompis som faktiskt fick hjälp av dem.
Samma sak har ju MS gjort med ex Visual Studio. Få folk vana vid produkten så kommer de att använda den när de blir proffs också.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Golvis:
Skrivet av Leffe76:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Leffe76:

Att man laddar ner ett spel olagligt kan man väl knappast rättfärdiga med att spelutvecklarna släpper trasiga spel?
Eller har någon rättat till felen och lagt ut det för offentlig nedladdning?

Som Bill Burr sa i klippet, ska du ladda ner något utan att betala för dig så kan du väl åtminstone kalla det stöld.

Vänd på steken...

Många laddar ner spel, för att se om spelet är värt att köpa. Enkelt eller? Förr fanns det nästan alltid ett demo strax före spelets släpp, för att folk skulle få en chans att pröva på. Demos finns i stort sett inte längre, och recensioner hamnar alltmer bakom stängda dörrar (tills efter spelen släppts). Folk får helt enkelt inte längre uppfattning om hurdan ett spel är, utan att faktiskt köpa "grisen i säcken".

Om spelet är buggigt även som piratkopia, så lär den vara sönder-buggad vid köp. Resultatet blir då att man skippar att köpa (och många raderar troligtvis piratkopian).

Inte för att jag själv sysslar med det, men jag tror det är absolut rättfärdigat att ladda ner spelen för att testa, just pga hur många rentav urusla spel som släpps nuförtiden.

Jag vill inte heller köpa grisen i säcken och chansa vid spelköp.
Jag skor mej på dom som köper (eller laddar ner) på realesedagen och sen skriver vad dom tycker tex här på fz.

Jag är dock väldigt tveksam till den delen av scenariot när piraten betalar för spelet för att det verkade buggfritt och var roligt.

Håller därför med om att demona måste tillbaka. Själv spelar jag mest konsoll, och där lever dom kvar i viss utsträckning.
Men tyvärr avslöjar dom sällan buggar.

Nä, hinner inte skriva mer nu, ska till ica och sno den nya chokladkakan från marabou, om det inte står någon där och delar ut smakprov då förstås, för jag vill ju inte chansa att den är äcklig.

Vill inte störa ert resonemang här, men om man inte är nöjd med förslagsvis en chokladkaka, går tillbaka och påpekar detta för personalen, så får man ofta pengarna tillbaks alternativt en annan vara i utbyte.

hehe
Vet inte om det fungerar riktigt så.. Om chokladkakan är dålig på något sätt kan man ju reklamera den, om inte får man nog stå sitt kast..

Fast jag förstår inte vart du ville komma? Menar du att du går tillbaka med spelet eller filmen om den/det inte var bra?

Skulle vara väldigt intressant med en prövning av ett sådant fall, att någon är så besviken på spelupplevelsen och buggarna att han/hon vill ha pengarna tillbaka.
Kan absolut tycka att man borde ha rätt till det.

Eller det kanske redan finns exempel på det?

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Skulle vara väldigt intressant med en prövning av ett sådant fall, att någon är så besviken på spelupplevelsen och buggarna att han/hon vill ha pengarna tillbaka.
Kan absolut tycka att man borde ha rätt till det.

Eller det kanske redan finns exempel på det?

Har för mig, om det är ett inplastat spel, så försvinner ofta reklamationsrätten så fort du öppnat paketet. För då är förpackningen "bruten".


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Moderator | Testpilot
Skrivet av Dunder:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av autograph:

Hur vet man om ett spel eller en film är bra?
Jag testar först, eller ser filmen innan köp.
Sedan köper jag spelet/filmen, om det var bra. Annars inte.
Ser inget fel i det.

Så du går aldrig på bio? Många ser väl inte en film mer än 2-3 gånger, om du redan sett den varför ska du då köpa den? Lika lätt att bara ladda ned den igen när du blir sugen.

Testa filmen behöver inte betyda att man ser hela filmen, precis som att testa ett spel inte behöver betyda spela igenom hela spelet.

Med tanke på SF:s sjuka priser går jag aldrig på bio utan att kolla minst en trailer innan. Jag testar alltså filmen först.

Hen skrev dock "Testar eller SER", så jag antar människan många gånger ser hela filmen om den inte är dålig, nämner inget om en trailer heller. Hen köper också filmen om den är bra, men hur vet man att hela filmen är bra utan att ha sett just HELA filmen?

Kan inte räkna på fingrarna över filmer som börjat bra men blivit genomrutten in i andra eller tredje akten.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det hade ju varit fint om reklamationsrätten hade fungerat för ett spel som du inte tycker är bra eller för buggigt, detsamma med en film. Men allt jag har hört om såna försök är att det blir nej på försöken att återlämna varan. Det kan vara för att förpackningen är bruten eller att produktnykeln har använts.
Alltså är det svårt att jämföra med chokladkakor eller andra traditionella fysiska varor. (precis som med de flesta jämförelser mellan digitala och fysiska varor. Varken marknaden eller konsumentlagstiftningen har anpassats till det än, och än så länge är det producenterna och distributörerna som har fått nya fördelar i strikt legalt hänseende. Så ska det naturligtvis inte vara)

Medlem

Och angående chokladkakan specifikt, att du kan lämna tillbaka en chokladkaka som du har öppnat och ätit utav för att du inte gillar smaken. Är för att antingen affären eller producenten har någon form av nöjdhetsgaranti som policy, inte för att lagen säger att du har rätt att lämna tillbaka den.
Det enda läget när du skulle ha rätt att lämna tillbaka är om den är dålig, dvs har produktionsfel eller har härsknat för tidigt.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Andelen personer som spelar duktiga här genom att säga "är det bra så köper jag efter att ha laddat ner det" lär vara löjligt få.
Ren skär bullshit, om ni frågar mig.

Jag lägger mig inte i diskussionen om huruvida piratande har någon större negativ eller positiv effekt. Folk får göra som dom vill. Men kom inte och tro att ni är några banbrytande anarkister bara för att ni tankar ner en massa skit.

Fast du lägger dig ju lite i den diskussionen genom att säga att det är bullshit att folk köper spel/film efter att redan ha konsumerat upplevelsen.
Undersökningar visar ju dessutom att de som piratkopierar är de största konsumenterna, lägger mest pengar, på t.ex spel, musik och film.
Jag tror du underskattar mängden människor som självmant har anpassat sig till ett sånt beteende, alltså att prova gratis (men olagligt) och sedan betala om det var något att ha.
Det fanns inte på min karta att göra så när jag var yngre, men då hade jag inte heller helt greppat de positiva effekterna av att betala till producenter som producerade kvalitetsprodukter, eller som hade potential att bli en producent av kvalitetsprodukter.
Nu händer det ofta.

Inaktiv
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Exxo:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av absimilard:

Känns ju som bra nyheter på en spelsajt...... Alla vet väl om det ändå, men jag hade nog valt att skippa nyheten, åtminstone med sådan glättigt positiv feel.

Fast jag har 39 graders feber och kanske bara är butter

Givetvis.. då kan ju FZ sluta skriva om google också. Piratebay är ingen olaglig sida.

Google är en sökmotor, vilket man inte kan jämföra med en Torrentsida... iallafall inte rättvist. Hur många torrent-filer lagras på Google's servrar?

Det finns inte EN ENDA torrent-fil på ThePirateBay.se. PirateBay är i stort, identisk till Google (sökmotorer). Du kan söka efter diverse torrenter via Google dessutom. Anledningen filmbolagen inte försöker stämma skiten ur Google, är för att Google har en armé med advokater. Lättare att stämma dom mindre aktörerna.

Så sant så!

Medlem

Jag köper faktiskt fortfarande även musik på cd.
Men först lyssnar jag på låtarna.
Så jag anser att jag stöder de som gör bra spel, film och musik, och ger musiker och artister betalt genom mina köp. Och jag vill ha en fysisk produkt.
Men jag vill först höra och se det.
För jag vill ju inte köpa grisen i säcken, som jag tyvärr gjort några gånger.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av autograph:

Hur vet man om ett spel eller en film är bra?
Jag testar först, eller ser filmen innan köp.
Sedan köper jag spelet/filmen, om det var bra. Annars inte.
Ser inget fel i det.

Så du går aldrig på bio? Många ser väl inte en film mer än 2-3 gånger, om du redan sett den varför ska du då köpa den? Lika lätt att bara ladda ned den igen när du blir sugen.

Testa filmen behöver inte betyda att man ser hela filmen, precis som att testa ett spel inte behöver betyda spela igenom hela spelet.

Med tanke på SF:s sjuka priser går jag aldrig på bio utan att kolla minst en trailer innan. Jag testar alltså filmen först.

Hen skrev dock "Testar eller SER", så jag antar människan många gånger ser hela filmen om den inte är dålig, nämner inget om en trailer heller. Hen köper också filmen om den är bra, men hur vet man att hela filmen är bra utan att ha sett just HELA filmen?

Kan inte räkna på fingrarna över filmer som börjat bra men blivit genomrutten in i andra eller tredje akten.

Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av autograph:

Hur vet man om ett spel eller en film är bra?
Jag testar först, eller ser filmen innan köp.
Sedan köper jag spelet/filmen, om det var bra. Annars inte.
Ser inget fel i det.

Så du går aldrig på bio? Många ser väl inte en film mer än 2-3 gånger, om du redan sett den varför ska du då köpa den? Lika lätt att bara ladda ned den igen när du blir sugen.

Testa filmen behöver inte betyda att man ser hela filmen, precis som att testa ett spel inte behöver betyda spela igenom hela spelet.

Med tanke på SF:s sjuka priser går jag aldrig på bio utan att kolla minst en trailer innan. Jag testar alltså filmen först.

Hen skrev dock "Testar eller SER", så jag antar människan många gånger ser hela filmen om den inte är dålig, nämner inget om en trailer heller. Hen köper också filmen om den är bra, men hur vet man att hela filmen är bra utan att ha sett just HELA filmen?

Kan inte räkna på fingrarna över filmer som börjat bra men blivit genomrutten in i andra eller tredje akten.

Ja, jag (är en kille, och ingen "hen") ser klart filmen, om den är bra. Sedan köper jag den både på dvd och BluRay.
Jag har även i vissa fall först köpt en film på video, sedan på dvd och även ibland på BluRay! Om filmen är riktigt bra.
Spel har jag köpt på cd, sedan dvd och senare vissa bra spel även igen på Steam. Är lite knäppt kanske, men jag tycker att man bör köpa det som man tycker är bra efter att man testat produkten.
Med "testar" menade jag spel. Men nuförtiden har jag blivit så "bränd" av att ha förbokat trasiga och halvfärdiga spel att jag istället avvaktar till att både läsa recensioner och låta spelen patchas innan köp.
Filmer brukar jag alltid först ladda ner och se, innan köp.

Men jag har förhandsbokat spel alldeles för många gånger och ofta ångrat mig, då spelen varit dåliga. Men köpt många spel på Steam, som jag tidigare redan har. Oftast köper jag spel från Cdon eller Game Stop, då de är billigare än Steam.
Origin lovar förresten ångerrätt på vissa spel, om man inte är nöjd. Bra initiativ! Men de är ju lika dyra som Steam.

När jag köpte min bil så provkörde jag den före köpet.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Leffe76:

Att man laddar ner ett spel olagligt kan man väl knappast rättfärdiga med att spelutvecklarna släpper trasiga spel?
Eller har någon rättat till felen och lagt ut det för offentlig nedladdning?

Som Bill Burr sa i klippet, ska du ladda ner något utan att betala för dig så kan du väl åtminstone kalla det stöld.

Vänd på steken...

Många laddar ner spel, för att se om spelet är värt att köpa. Enkelt eller? Förr fanns det nästan alltid ett demo strax före spelets släpp, för att folk skulle få en chans att pröva på. Demos finns i stort sett inte längre, och recensioner hamnar alltmer bakom stängda dörrar (tills efter spelen släppts). Folk får helt enkelt inte längre uppfattning om hurdan ett spel är, utan att faktiskt köpa "grisen i säcken".

Om spelet är buggigt även som piratkopia, så lär den vara sönder-buggad vid köp. Resultatet blir då att man skippar att köpa (och många raderar troligtvis piratkopian).

Inte för att jag själv sysslar med det, men jag tror det är absolut rättfärdigat att ladda ner spelen för att testa, just pga hur många rentav urusla spel som släpps nuförtiden.

dragon age inquisition till pc legalt inhandlat crashar varje filmsekvens medans den crackade piratkopian inte crashat en enda gång... JO jag tycker det rättfärdigar nedladdning... bolagen SNOR ju våra pengar för trasiga spel


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem
Skrivet av shaitan:

dragon age inquisition till pc legalt inhandlat crashar varje filmsekvens medans den crackade piratkopian inte crashat en enda gång... JO jag tycker det rättfärdigar nedladdning... bolagen SNOR ju våra pengar för trasiga spel

Håller fullständigt med. Köper inte så ofta spel överhuvudtaget, men med tanke på alla "kalkon" releaser under 2014, så får man ju mer ofta än förr, ett intresse av att pirata ett spel istället för att köpa original. Piratkopiorna verkar ofta inte ha samma problem som dom legala ditona.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Relic:

Jag tycker det är bra att vi låter samma organisationer som ville förbjuda videobandspelaren i början på 80 talet diktera lagar för svenska riksdagen.

Innan 2005 var det INTE olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material för privat bruk i Sverige, världen gick inte under, och mot all förmodan skapades det svenska filmer, böcker och spel innan 2005 också!

Sluta tro att dom här organisationerna bryr sig ett skit om något annat än att tjäna så mycket pengar som möjligt, dom har hjärntvättat er att tro att det är i samhällets intresse att ingenting någonsin kommer hamna i public domain naturligt, att kopiering är stöld, att ingen skulle skapa något om dom inte fick betalt för det, och att ingen betalar för något dom kan få gratis.

Om dom kunde stänga ner alla bibliotek skulle dom göra det, om dom kunde hindra dig från att låna ut en DVD film till en kompis skulle dom göra det, om dom kunde hindra dig från att berätta om en film var värd att se på bio skulle dom göra det. Allt i konstnärers bästa intresse så klart, det är trots allt det moraliskt rätta att göra.

Tillägg:
Jag tycker att man ska betala för saker som man finner glädje i om man har möjlighet att göra det. Att folk har möjlighet att försörja sig via Twitch och liknande tjänster visar att folk också är villiga att göra det.

Jag har inte råd med bil, semester och oxfilé, så jag tänkte bara fråga vart jag hämtar sådant gratis.

First they came for our libraries, and I did not speak out—
Because I was not a reader.

Then they came for our right to privacy, and I did not speak out—
Because I had nothing to hide.

Then they came for the thoughtcriminals, and I did not speak out—
Because I was not a thinker.

Then they came for me—and there was no one left to speak for me.

Inaktiv
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

https://www.youtube.com/embed/DZUN6-JwwMA

Och Ja, att ta en kopia är fortfarande stöld! Trevlig söndag

Kul att se hur många snorungar som tycker att allt ska vara gratis

Jag tycker inte att "allt ska vara gratis" men det ändrar inte det faktum att du är en idiot.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Relic:

Jag tycker det är bra att vi låter samma organisationer som ville förbjuda videobandspelaren i början på 80 talet diktera lagar för svenska riksdagen.

Innan 2005 var det INTE olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material för privat bruk i Sverige, världen gick inte under, och mot all förmodan skapades det svenska filmer, böcker och spel innan 2005 också!

Sluta tro att dom här organisationerna bryr sig ett skit om något annat än att tjäna så mycket pengar som möjligt, dom har hjärntvättat er att tro att det är i samhällets intresse att ingenting någonsin kommer hamna i public domain naturligt, att kopiering är stöld, att ingen skulle skapa något om dom inte fick betalt för det, och att ingen betalar för något dom kan få gratis.

Om dom kunde stänga ner alla bibliotek skulle dom göra det, om dom kunde hindra dig från att låna ut en DVD film till en kompis skulle dom göra det, om dom kunde hindra dig från att berätta om en film var värd att se på bio skulle dom göra det. Allt i konstnärers bästa intresse så klart, det är trots allt det moraliskt rätta att göra.

Tillägg:
Jag tycker att man ska betala för saker som man finner glädje i om man har möjlighet att göra det. Att folk har möjlighet att försörja sig via Twitch och liknande tjänster visar att folk också är villiga att göra det.

Jag har inte råd med bil, semester och oxfilé, så jag tänkte bara fråga vart jag hämtar sådant gratis.

Försvinner bilar, semester och oxfiléer när man laddar ner dem?

Nej? Oh shit

Jag piratkopierar inte längre, då jag har skaffat mig ett jobb, men jag förstår folk som inte har lust att punga ut 500 kr för ett spel som inte kanske fungerar.

Medlem
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Relic:

Jag tycker det är bra att vi låter samma organisationer som ville förbjuda videobandspelaren i början på 80 talet diktera lagar för svenska riksdagen.

Innan 2005 var det INTE olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material för privat bruk i Sverige, världen gick inte under, och mot all förmodan skapades det svenska filmer, böcker och spel innan 2005 också!

Sluta tro att dom här organisationerna bryr sig ett skit om något annat än att tjäna så mycket pengar som möjligt, dom har hjärntvättat er att tro att det är i samhällets intresse att ingenting någonsin kommer hamna i public domain naturligt, att kopiering är stöld, att ingen skulle skapa något om dom inte fick betalt för det, och att ingen betalar för något dom kan få gratis.

Om dom kunde stänga ner alla bibliotek skulle dom göra det, om dom kunde hindra dig från att låna ut en DVD film till en kompis skulle dom göra det, om dom kunde hindra dig från att berätta om en film var värd att se på bio skulle dom göra det. Allt i konstnärers bästa intresse så klart, det är trots allt det moraliskt rätta att göra.

Tillägg:
Jag tycker att man ska betala för saker som man finner glädje i om man har möjlighet att göra det. Att folk har möjlighet att försörja sig via Twitch och liknande tjänster visar att folk också är villiga att göra det.

Jag har inte råd med bil, semester och oxfilé, så jag tänkte bara fråga vart jag hämtar sådant gratis.

Försvinner bilar, semester och oxfiléer när man laddar ner dem?

Nej? Oh shit

Jag piratkopierar inte längre, då jag har skaffat mig ett jobb, men jag förstår folk som inte har lust att punga ut 500 kr för ett spel som inte kanske fungerar.

Jo, de gör faktiskt det när folk slutar betala för dom. Hur ofta jobbar du gratis?

Och ifall det sistnämnda skulle vara ett argument så kan du väl vänta 3 dagar efter release innan du köper ett spel, och några recensioner släppts?

Skriv svar