Digitala spelköp störst i Norden och hos FZ-läsarna

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av umegatron:

"Både och" tänkte jag svara på frågan i slutet på artikeln, men det går inte.

Det alternativet hade varit bra. Men tänk vilket köpsätt du skulle välja om nån satte en pistol mot ditt huvud och tvingade dig att bara välja ett.

Jag kan vara jävligt envis, så även om jag inte gillar det mer, så hade jag sagt "analogt". Det här skickar dåliga signaler till utgivarna att dom kommer undan med den hutlösa prissättningen.
Bra priser på "gårdagens" spel via t ex Steam är däremot helt OK.

Om du frågar mig så anser jag att de är negativt med digitala thirdparty som säljer. De ger oss fler spel, mer spridning av spelare på olika spelservrar. Om jag köper ett spel för dyrare peng dvs 400-500kr så ger jag spelet mer chans att de blir ett spel jag vill spela. Köpte call of duty 1-2 nyligen på steam. har spelat dom på skiva innan. cod 1 var inte en spelare inne, bara bottar. borde de inte finnas minst 5 servrar med spelare en fredagkväll? På sånt bra spel!

Inaktiv

Köpte mw2 och mw3 för dyrare peng. Cod4 är de jag väljer först men de andra cod spelen är jättekul med. De tog ett tag och såg några ändringar som kunnat vara besvikelser eftersom jag hade cod4 som referens. hade köpt dom för dyr peng och de tog inte lång tid innan dom var lika kul.

Medlem

Jag köper oftast (läs i 95% av fallen) mina spel digitalt. Men jag önskar att jag köpte de fysiskt pga av två anledningar.

1. Hade sluppit alla skitspel man köper på ren impuls bara för att det är billigt (hej alla Steam reor).

2. Det är "roligare" att ha ett spel i hyllan.

Det är bara lathet som gör att jag köper det digitalt vilket också är konstigt med tanke på att man kan beställa hem spel utan några problem alls. Men man har väl fastnat i MÅSTE-HA-DET-NU-DIREKT tänket som är alltför utbrett i vårat samhälle idag.

Medlem

PC-spel handlar jag uteslutande på Steam.

Medlem
Skrivet av daver:

PC-spel handlar jag uteslutande på Steam.

Bra poäng.
PC spel inhandlas alltid digitalt.
På konsolerna? Eehhhh not so much.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av umegatron:

"Både och" tänkte jag svara på frågan i slutet på artikeln, men det går inte.

Det alternativet hade varit bra. Men tänk vilket köpsätt du skulle välja om nån satte en pistol mot ditt huvud och tvingade dig att bara välja ett.

- Men jag köper ju både skiva OCH digitalt.
Pistolen gör ju då ingen skillnad!?
Det beror på tillfället när jag ser spelet. I butik, eller på Steam.


signatur

autograph

Medlem

- Det jag fortfarande inte förstår är varför att köpa digitalt inte är billigare?
Att fysiska skivor med fodral och omslag kostar mer i tillverkning kan jag förstå.
Är det någon som vet varför?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Joql:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av umegatron:

"Både och" tänkte jag svara på frågan i slutet på artikeln, men det går inte.

Det alternativet hade varit bra. Men tänk vilket köpsätt du skulle välja om nån satte en pistol mot ditt huvud och tvingade dig att bara välja ett.

Jag kan vara jävligt envis, så även om jag inte gillar det mer, så hade jag sagt "analogt". Det här skickar dåliga signaler till utgivarna att dom kommer undan med den hutlösa prissättningen.
Bra priser på "gårdagens" spel via t ex Steam är däremot helt OK.

Om du frågar mig så anser jag att de är negativt med digitala thirdparty som säljer. De ger oss fler spel, mer spridning av spelare på olika spelservrar. Om jag köper ett spel för dyrare peng dvs 400-500kr så ger jag spelet mer chans att de blir ett spel jag vill spela. Köpte call of duty 1-2 nyligen på steam. har spelat dom på skiva innan. cod 1 var inte en spelare inne, bara bottar. borde de inte finnas minst 5 servrar med spelare en fredagkväll? På sånt bra spel!

Ehm...ifall du är ironisk måste jag säga att det går mig förbi. Oavsett ifall man gillar CoD eller inte förstår jag inte varför du överraskas av att det inte är fler som spelar ett spel från 2003, och hur du relaterar det till Steam?

Medlem

Enbart digitalt nu för tiden. Förut var jag Hardcover hoarder men allt blir dyrare med tiden :/

Medlem
Skrivet av autograph:

- Det jag fortfarande inte förstår är varför att köpa digitalt inte är billigare?
Att fysiska skivor med fodral och omslag kostar mer i tillverkning kan jag förstå.
Är det någon som vet varför?

För att inte tala om distribution mm. Bara miljövinsten skulle ju motivera till en prissänkning tycker man, framförallt på e-böcker. Tänk på bokhandlarna och spelbutikerna! Vi kanske börja (nåja) sälja vapen till konfliktdrabbade länder samt erbjuda oss att förvara kärnvapenavfall i Lappland för att öka Svenska arbetstillfällen också?

Medlem

Har faktiskt handlat en del spel till i fysisk form och sen kört "redeem" i Steam till exempel. Så man får väl säga fysiskt köpt men i flera fall aldrig ens använt skivan, bara matat in koden.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

ELF
Medlem
Skrivet av Lepracy:

Enbart digitalt nu för tiden. Förut var jag Hardcover hoarder men allt blir dyrare med tiden :/

Tvärt om är det väl ändå...
Köpte för inte så länge sen 5 "hardcover" spel med flertalet expansioner/dlcs inkluderade (goty edition och liknande) för ca 200 kr. Hade dessa spel köpts när de släpptes så hade jag fått ge över 1000 kr.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

dmn
Medlem
Skrivet av daver:

PC-spel handlar jag uteslutande på Steam.

Så även fast ett spel kostar 60€ på Steam köper du det hellre där än på Webhallen för 399kr?

Medlem

- Jag köper oftast där det är billigast.
Trodde att alla gjorde så?
Men för mig är fysisk roligast. Att kunna se fodralet i hyllan.


signatur

autograph

Medlem

Åter igen visar sej den nordiska mentala överlägsenhet sitt ansikte.


signatur

R.I.P The_maxx

Redaktör
Skrivet av autograph:

- Det jag fortfarande inte förstår är varför att köpa digitalt inte är billigare?
Att fysiska skivor med fodral och omslag kostar mer i tillverkning kan jag förstå.
Är det någon som vet varför?

Jätteenkelt - priserna landar i trakterna av vad de flesta är beredda att betala. Sjunker försäljningen pga höga priser, sänks också priserna.


signatur
Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av daver:

PC-spel handlar jag uteslutande på Steam.

Så även fast ett spel kostar 60€ på Steam köper du det hellre där än på Webhallen för 399kr?

Antalet gånger jag betalat norr om 20€ för ett spel på Steam kan räknas på en hand.

Medlem
Skrivet av s3ng:
Skrivet av daver:

PC-spel handlar jag uteslutande på Steam.

Bra poäng.
PC spel inhandlas alltid digitalt.
På konsolerna? Eehhhh not so much.

Instämmer. Digitalt shoppande känns mycket smidigare på PC.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av autograph:

- Det jag fortfarande inte förstår är varför att köpa digitalt inte är billigare?
Att fysiska skivor med fodral och omslag kostar mer i tillverkning kan jag förstå.
Är det någon som vet varför?

Jätteenkelt - priserna landar i trakterna av vad de flesta är beredda att betala. Sjunker försäljningen pga höga priser, sänks också priserna.

- Nä, det där tror jag inte ett dugg på.
Kommer aldrig att hända. Det låter ju inte klokt.
Det är ju just därför som jag undviker Steam (där nya pc spel alltid brukar ligga på 600 kr.), och då jag nästan alltid köper spelen billigare genom tex Cd-on, som jag sedan installerar på Steam.
Hade Steam varit billigare, så hade jag ju valt att köpa digitalt på Steam.
Bättre svar tack?


signatur

autograph

Medlem

- Det går ju dessutom bra snabbare att installera ett spel från skiva.
Enkelt val, tycker jag.


signatur

autograph

Medlem

Köper aldrig digitala spel när man kan få på skiva, avstår också från spel om de bara finns digitalt

Medlem

Asså i "The Land Of The Brave And Home Of The Free" där är inte bredband (riktigt broadband) lika utbyggt som det är här i glesa Norden. Så det är inte konstigt att de föredrar att skaffa det på skiva.
Tänk själva,, istället för att sitta 20 timmar vid datorn eller din konsol i väntan på att din nedladdning ska bli klar. ja då kör du och handlar det på skiva i en fysisk butik.

så tror jag att det ligger till


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Jag hade föredragit att handla mina favoriter på skiva/usb för att på så sätt fortfarande kunna spela om dom efter 10 år när Steam tömmer mitt spelbiblotek för att istället kunna erbjuda mig Call of Duty 92 och Battlefied 5617.

Skiva dessvärre är en dåligt uppmålad fasad dessa dagar. Eftersom att spelen ändå inte går att installera och spela utan 1. Internet och 2. Steam/Origin/BattleNET/Blabla

phi
Medlem

Jag köper digitalt i den mån det går. Skönt att slippa ha fula spelfodral i hyllan.

Medlem
Skrivet av autograph:

- Det går ju dessutom bra snabbare att installera ett spel från skiva.
Enkelt val, tycker jag.

Om man har antikt bredband kanske.
Samt övervaka ifall spelet ligger på flera skivor.

Jag föredrar digitalt för all media.
Enklare att hålla reda på, inte massa saker som tar plats, inga skivor som blir repade.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Inaktiv
Skrivet av Kerrai:

Ni som skriver att ni inte köper skiva pga jobbigt att byta skiva..
Har ni köpt skivor de senaste 3 åren typ? Fäldigt få spel använder egna installers, de flesta går igenom Uplay, Steam eller Origin för att nämna några.

Att byta skiva på spel är ju ett "problem" som fanns för flera år sedan.
Att det är smidigt går ju inte att komma ifrån, men att det är så sjukt mkt osmidigare med skiva håller jag inte med om.

Du har rätt!

Det var typ 4-5 år sedan jag installerade ett spel med Cd-läsaren. Kanske 3 år sen jag ens använde CD-läsaren förutom att installera W7.

Köper jag t.ex. Diablo 3 på skiva så har jag det redan installerat och färdigt på datorn.

Medlem

Nordamerika har sämst internet, kanske är en byggsten i förklaringen.

Medlem

Kan bara tala i egen sak här.
Jag föredrog att köpa skiva.
Tills det visade sig att i 9 fall av 10 fick man en skiva som man startade exe-filen från och sen laddade man ändå ner skiten via steam. Därav handlar jag numer digitalt.....jävla mög att man inte kan få köpa något "fysiskt" rakt av längre....

Medlem

Det är inte särskilt konstigt att fler människor här köper digitalt. Genomsnitts spelaren läser inte spelsidor och köper deras spel i butiker utan att läsa på om vad de köper.
[http://www.destructoid.com/facts-about-game-consumers-i-learn...]

Medlem
Skrivet av daver:
Skrivet av s3ng:
Skrivet av daver:

PC-spel handlar jag uteslutande på Steam.

Bra poäng.
PC spel inhandlas alltid digitalt.
På konsolerna? Eehhhh not so much.

Instämmer. Digitalt shoppande känns mycket smidigare på PC.

Att handla på PSN är lika smidigt om inte lite smidigare än att handla genom steam.

I stort sett samma procedur i båda med några få mindre knapptryckningar på psn.

Priserna ligger även i samma klass och det är otroliga överpriser på nya spel och knappt en hundring för tripple A titlar och under 5 euro för äldre eller indiespel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

123
Skriv svar