Rykte: Witcher 3 är otroligt krävande

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Döbringer:

Såvida inte CD project planerar att sälja sitt spel för 4000 kr/spelet så är det dumt att vända sig enbart till folk med high-end PCs, dom måste sälja många ex för få lönsamhet i företaget. Jag är därför ganska säker på att ryktet är osann. Det lär gå att köra spelet på äldre PCs också, det är helt enkelt logiskt.

Fast nu finns det ju s.k. grafikinställningar som låter en justera grafiken så alla kan bli nöjda.

De som vill ha flyt får flyt, de som vill ha grafik får grafik.

De som har sega burkar förlorar ingenting på att de som har snabba burkar kan få det fint också. Alla kan vi spela spelet.

Man ska alltid göra grafiken för "ferrari-ägarna", men göra inställningarna skalbara hela vägen ner till en gammeldator eller en konsoll. Då blir alla nödja!

Utom de som av något skäl vill exkludera någon annan (jantelagen om man har dålig dator, elitism om man har bra).

Precis, jag kör sällan spel på Max inställningar bara för att det går, ofta är det en "lat" inställning för att vara säker på att man inte går miste om det finaste. Många gånger ställer man ner några inställningar och tjänar nästan det dubbla fps. Jag måste upp i 120 såna så det blir lite pillande men det är det värt. Jag tror inte någon behöver oroa sig för att de inte kommer kunna spela.

KoP
Medlem
Skrivet av Ase:

Äntligen ett spel som drar nytta av pc standarden= utveckling
& skalbarheten
(dessutom visar det på hur klen hårdvara det är på de nya konsollerna ,sitter ju lågbudget processorer & inbyggd grafik på skiten)
Hoppas bara att spelet blir bra.
Väldigt glädjande nyhet
När det blir dags hoppas jag sitta på ett GM210, så borde det bli bra

Synd att det troligtvis bara är en promille av alla som spelar det på pc som kommer kunna maxa.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jävla tur att det dröjer nästan ett år till släppe, så jag hinner uppgradera...

Ase
Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Ase:

Äntligen ett spel som drar nytta av pc standarden= utveckling
& skalbarheten
(dessutom visar det på hur klen hårdvara det är på de nya konsollerna ,sitter ju lågbudget processorer & inbyggd grafik på skiten)
Hoppas bara att spelet blir bra.
Väldigt glädjande nyhet
När det blir dags hoppas jag sitta på ett GM210, så borde det bli bra

Synd att det troligtvis bara är en promille av alla som spelar det på pc som kommer kunna maxa.

Nä det är positivt att utvecklingen går framåt , bekymmret har varit att spelen inte krävt ny hårdvara på evigheter utvecklingen går fortare om både mjukvara & hårdvara pushar på ,inte bestämmer en standard som ska gälla i 5 år (som på konsollsidan) Förhoppningsvis finns det inte en chans att maxa spelet med varken Maxwell eller Broadwell utan att spelet kan prestera under längre tid

Medlem

Så ska det se ut,, gud vad jag älskar dom, dom gör mig aldrig besviken.

Medlem

En värdig system-breaker uppföljare till crysis?

"Can it run Witcher 3?"


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Man lär väl inte se fullt optimerade spel till PS4 och XB1 förens om 2-3 år skulle jag tro.

Jag planerar iaf på att bygga superdator till hösten för att klara av witcher 3. Hade lite otur med 2an, trodde jag skulle kunna klara det på max men blev medium/high inställningar.
Såg dock jävligt nice ut då också.

Om nu rykterna skulle stämma, fyfan vilken besvikelse. Man hade ju hoppats på att de nya konsolerna skulle hänga med i utvecklingen, men verkar ju vara en bromsbox åter igen.

Bromsbox kanske är fel ord, vi klarade oss ganska bra med last-gen konsolerna och lyckades få spel som GTAV. Men kvalitén får gärna öka.

Tvivlar faktiskt på att vi kommer få se så mycket bättre prestation från PS4 och Xbone. De använder en populär arkitektur som jag förväntar mig att de flesta spelutvecklare är bekanta med. De är egentligen inget annat än en medelmåttig dator och långt i från lika sofistikerade som förra generationen var.

Vi lär få se något bättre prestanda i exklusiva spel framöver, men ett lika enormt skutt som från Resistance 1 till The Last of Us kommer vi aldrig få se på de nya konsolerna. Fast nu tycker jag att grafiken är mindre viktigt. Jag ser hellre 1080p och 60 FPS på de nya konsolerna, något som väldigt få spel hittills har lyckats åstadkomma.

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Morlizer:
Skrivet av Kleptoman:

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?

Varför slösar Ferrari tid på göra snabba bilar när det är så få som har råd? Du låter som en Volvo kille

Din liknelse haltar, tyvärr. Volvo säljer sina bilar för 300 tusen kr, Ferrari säljer sina för säg 3 miljoner kronor.

Såvida inte CD project planerar att sälja sitt spel för 4000 kr/spelet så är det dumt att vända sig enbart till folk med high-end PCs, dom måste sälja många ex för få lönsamhet i företaget. Jag är därför ganska säker på att ryktet är osann. Det lär gå att köra spelet på äldre PCs också, det är helt enkelt logiskt.

P.S. Om detta rykte stämmer så måste jag uppgradera min burk, vilket faktiskt blir som att köpa spelet för 4000 kr. Bara det att det mesta av pengarna inte tillfaller CD Project.

Skrivet av Döbringer:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Döbringer:

Det lär gå att köra spelet på äldre PCs också, det är helt enkelt logiskt.

Fast nu finns det ju s.k. grafikinställningar som låter en justera grafiken så alla kan bli nöjda.

Hemläxa: läs hela inlägget innan replik.

Hemläxa: läs hela artikeln innan replik.
"Runt 35-45 fps är att räkna med i 1080p på PC, om alla grafikinställningarna är uppdragna till max med 8x MSAA och man använder ett GTX 780Ti-kort."
Ryktet säger ingenting om att det inte funkar på sämre system.

Medlem

Min PC bör klara det galant på max grafik. (hoppas jag)
"i7-4770k" och "radeon hd sapphire r9 290x"

Medlem

Tur jag precis köpt ps4 då!


signatur

Den som sover levlar inte.

Medlem

Hoppas bara inte att Witcher 3 går så varmt som witcher 2 gjorde. För det var verkligen en klass i sig där.

Medlem

Vilket jävla skitsnack.
Så här ligger det till:

A. Utvecklarna suger på att bygga/optimera spelet till konsol och skyller då ifrån sig.

B. Dem försöker skapa en hype.. precis som var och varannan utvecklare gör nu för tiden.

C. Dem har avtal med någon hårdvautillverkare för att pusha på uppgradering till pc. Exempel "runs best with nvidia".

Titta på Ryse, Forza, Killzone, Infamous etc.. snacka om BS och utvecklarna borde skämmas.
Dem får inte mina pengar iaf


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Morlizer:
Skrivet av Kleptoman:

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?

Varför slösar Ferrari tid på göra snabba bilar när det är så få som har råd? Du låter som en Volvo kille

Skillnaden mot ferrari här är ju att Witcher 3 inte kommer kunna kosta 2 Mkr.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Har inte alla deras spel varit otroligt krävande vid release? Men dom har ju samtidigt varit ganska ooptimerade fram till dess att Enhanced Edition släppts för vardera spel...

Medlem

Hoppas dom ägnar sig åt lite optimering mot slutet iaf...

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Morlizer:
Skrivet av Kleptoman:

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?

Varför slösar Ferrari tid på göra snabba bilar när det är så få som har råd? Du låter som en Volvo kille

Skillnaden mot ferrari här är ju att Witcher 3 inte kommer kunna kosta 2 Mkr.

Men din dator kommer kosta skjortan.
En laptop för 20k kommer nog inte klara av spelet bättre än medium för stabila 60 fps och för en stationär med dubbla R9 290 eller bättre kommer nog ligga på 16-20k för att maxa spelet i 1080p.

Stämmer det att man bara får 35fps med ett enda 780 Ti i 1080p är det mer eller mindre kört för oss med 3 skärmar att få spelet att flyta på med högsta inställningarna. Nästa generation av grafikkort är att vänta precis som med Crysis.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av KatOne:

Nöjer man sig med 2-4x MSAA eller (långt bättre) kör FXAA eller TXAA istället (som motsvarar runt 8x MSAA i bildkvalitet) så kan man köpa säkert 10-15 fps bara på det.

Det är det inte. TXAA ger en dålig utjämning som suddar ut det mesta på bilden och ger en varierande utjämning på ytor när man rör på sig. Rör man på sig för fort känns kanterna levande och blir irriterande.
MSAA suddar ut kanterna jämnt i varje bild så när man rör på sig snabbt blir det en jämnare upplevelse som man inte stör sig på.

Fördelen med TXAA är att den är billig och passar perfekt i spel med QTE och mellanscener och det är någon liknande metod konsolerna använder men på PC väljer jag alltid MSAA.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Måste skaffa ny dator snart frågan är bara hur jag ska lägga fram det för tanten här hemma.

För det är ju livsnödvändigt!

Medlem
Skrivet av eatem:

Måste skaffa ny dator snart frågan är bara hur jag ska lägga fram det för tanten här hemma.

För det är ju livsnödvändigt!

Vänta tills spelet släpps. Köper du för tidigt har du ingen nytta samtidigt som priserna går ner.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Hoppas att dom bara prioriterar spelet, känslan och allt kring det. Grafiken får gärna komma i andra hand.

Det är positivt att kunna kräma ur lite men bara det inte förstör spelkänslan.

Medlem

Fina nyheter, sålänge den inte är krävande på processorn som ESO är så räcker det nog med att skaffa ett till 780 TI och köra SLI :).

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Brukar aldrig köra MSAA, går ju typ aldrig att få 60fps med det på min rig. FXAA duger gott och väl för mina ögon!

Ja du jag har ännu inte redigt fattat vad dom där 2 gör för nått även om ja har gtx 780 och senaste prolle osv osv så pillar jag aldrig på dom där sakerna det sitter nog i sen man hade så dålig dator att minsta ändring på allt sånt fick spelet att laggasönder eller bete sig konstigt

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?

Ja, varför trycka på utvecklingen? Det är ju dumt och dåligt. Varför är spelet ens 3D? 2D är mycket mindre krävande, eller textbaserat, det är ju ännu bättre, så kan alla köra det, tom diskmaskinen kan köra spelet om det bara är text. Tänk vad bra. Eller?

Alla tummar upp åt utvecklare som faktiskt vågar tänja på gränserna, som faktiskt vågar göra ett spel som inte alla kan maxa. Det främjar utvecklingen, både på mjukvaru- och hårdvarusidan. Crysis 1 var, när det kom, omaxbart. Då blev det plötsligt en jäkla fart på Nvidia och AMD, båda ville vara först om att kunna maxa Crysis, vilket bara är bra för oss spelare.

Och ni som tjafsar om optimering hit och dit. Optimering är inte en gudagåva. Det är inte lösningen på alla problem. Att optimering gjorde så extremt mycket för PS3 (framför allt) beror på att arkitekturen var grymt svår att programmera till. Det tog flera år innan man lärde sig att utnyttja den fullt ut. Det är egentligen inte optimering.

Tyvärr har folk fått för sig, pga detta, att man alltid kan optimera hur mycket som helst. Det är lögn, osanning, falskt, och en myt. Optimering existerar, men det som skedde med grafiken på PS3 från släppet fram till Last of us kom, är inte optimering. Det är att utvecklarna lärde sig hårdvaran.

Medlem
Skrivet av posyko:
Skrivet av Chiefen:

Brukar aldrig köra MSAA, går ju typ aldrig att få 60fps med det på min rig. FXAA duger gott och väl för mina ögon!

Ja du jag har ännu inte redigt fattat vad dom där 2 gör för nått även om ja har gtx 780 och senaste prolle osv osv så pillar jag aldrig på dom där sakerna det sitter nog i sen man hade så dålig dator att minsta ändring på allt sånt fick spelet att laggasönder eller bete sig konstigt


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

vad tror ni om en i5 4000mhz gtx 770 8 gig minne borde la palla en del?

och ps..allvarlig grabbar när senast gjorde skaparna bakom withcher spelen er besvikna?


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

vad tror ni om en i5 4000mhz gtx 770 8 gig minne borde la palla en del?

och ps..allvarlig grabbar när senast gjorde skaparna bakom withcher spelen er besvikna?

Ja, den uppfyller nog minimum kraven och mer därtill. Men förvänta dig inte att du komma någonstans nära max inställningarna.

Medlem

Skall be spännande och se om min dator orkar med detta i 4k.. *krossar fingrarna*

Medlem

Lite oförstående blir man över att folk ger ifrån sig väta, enbart för att deras stationära dator eventuellt kräver en uppgradering för att kunna se allt godis i spelet.

Har man nånting som bara duger till och virvla dammråttor där hemma och inte kan driva det senaste så, är det väl på tiden att handla nytt.

Medlem

PS4 och Xbone kommer har en kort livscykel...

Inaktiv
Skrivet av Undrin:

Skall be spännande och se om min dator orkar med detta i 4k.. *krossar fingrarna*

Måste göra ont att krossa fingrarna.

123
Skriv svar