Dice förklarar varför BF4 är buggigt

Medlem

Sympati och förståelse hit och dit, visst kan man vara vänlig och förstående, men köper man en vara som inte levererar vad den utger sig för att göra finns det liksom inga ursäkter.

Att de går ut här och informerar om problemet gör ju inte det mer ok. Det är ju fortfarande ett misslyckande i min mening.

Det känns ju som fakta man inte kommer ifrån, men sedan efter det så behöver man ju inte tappa fattningen och sprida negativitet mer än nödvändigt för att ventilera.

Jag hoppas de får ordning på spelet snart, och ska man vara efterklok kanske det skulle varit bra att i formera sina kunder om ev hinder innan köp, kanske likt GTA Online även det inte hindrade en löpeld av gap och skrik från kunder.

I slutändan så är enda lösningen att ge ut spel som inte kräver patch efter release för att bli en spelbar produkt. Men hatet som många drar fram för minsta lilla på internet kommer man nog aldrig ifrån hur bra man än gör.

Medlem

Med andra ord så är större delen av deras projekt ledare/ledning som är inkompetenta. Oavsett vad är detta ingen ursäkt inte ens en förklaring bara en bortförklaring.

Ska väl noteras att jag jobbar själv som Utvecklare, och jobbar på en stor produkt som är multitrådat både i ett system och parallellitet mellan maskiner, samt mot stort antal andra system, så nog vet jag om dessa problem inte är det lätta heller samt att det tar tid att hitta och lösa sådana buggar, MEN jag vet också att man inte _KAN_ släppa en ofärdig produkt, kalla den klar.

Sedan att skylla på att man enbart testat den på ett fåtal olika konfigurationer och ursäkta på det, nej detta är ingen ursäkt detta är snarare bevis på inkompetens inom QA och företagets ledning.

Sedan värt att tillägga är att ni har många av dessa problem på konsolerna också, här har ni mer eller mindre ETT instängt system att testa på, men inte ens detta klarade ni. Ja det är inte exakt en enhet, det finns ett par olika versioner av dom men vi snackar ett så pass fåtal variationer att det är lätt att täcka in alla.

Jag önskar jag fortfarande kan få pengarna tillbaka med tyvärr går det inte vilket är riktigt synd. I alla fall det jag vill ha sagt att detta har skadat erat rykte, för min del kommer jag ha problem att köpa ett DICE spel i framtiden. Betyder det att jag inte kommer köpa ett? Nej det betyder att jag inte kommer köpa det fören de som vågar vara försökskaniner och testa, jag kan inte längre lita på era produkter i alla fall.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Poängen är ju att man ställer krav på dom som har spelprogrammering som yrke, för det är ju dom som är utbildade, har erfarenheten och håller på med det professionellt. Annars skulle ingen kunna klaga på någonting såvida inte den personen arbetar inom just den branschen själv.

Nu har jag inte läst om du klagat på programmerarna eller ej, men det här problemet kan skyllas minst lika mycket på testarna som programmerarna. De som har skrivit koden har någonstans gjort ett eller flera fel men det är upp till testarna att hitta dessa fel. Det är inte rimligt att de som skriver koden ska skriva 100% korrekt kod från början, det finns ingen som gör det. Dock så är det knappast enkelt att skriva/utföra ordentliga tester för den delen heller. Men jag skulle säga att felet ligger hos testavdelningen efter att ha läst det här. En fråga som lyfts då är "vem testar testerna"?

Medlem
Skrivet av Draug:

Som många av er vet släpptes DayZ precis, låt oss jämföra vad utvecklingsteamet där säger om sitt spel:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96718487/dayz_worth.png

Så mycket lättare att göra Day Z grafiken där är ju som i BF2. Som dag och natt för fan går inte ens att jämföra.

Medlem

Det kvittar hur komplicerat koden eller spelet är. Det fungerar inte för vissa och DET är problemet. DICE tar ut fullpris på en produkt som inte är närheten av färdig.

Om nu spelet är så jävla svårt att koda, varför släpper DICE det när det inte är klart? Varför inte köra en lång beta och få feedback från folk med alla möjliga konfigurationer. Rädda att folk inte skulle tycka det är AMAZING och inte sälja lika bra?

Hur förklarar DICE att det varit mängder med problem på konsollerna med? Det är ju samma OS/Hårdvara på alla. Varför släpper man på 5 plattformar när man inte kan hantera det?

Det var mycket snack om "levolution" grym grafik och magisk nätkod som Bach uttryckte det. Samt det bästa Battlefield någonsin! Det vi fick var ett sjukt buggit spel som var ospelbart för många, horribla designval. Gamla buggar kvar från BF3 och nya med BF4.

DICE ska dock ha cred för det patchas väldigt frekvent(tvunget) och att man inser att man gjort bort sig. Dock är det inte en ursäkt för att släppa ett så ofärdigt spel.

Medlem
Skrivet av eagiz:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Poängen är ju att man ställer krav på dom som har spelprogrammering som yrke, för det är ju dom som är utbildade, har erfarenheten och håller på med det professionellt. Annars skulle ingen kunna klaga på någonting såvida inte den personen arbetar inom just den branschen själv.

Nu har jag inte läst om du klagat på programmerarna eller ej, men det här problemet kan skyllas minst lika mycket på testarna som programmerarna. De som har skrivit koden har någonstans gjort ett eller flera fel men det är upp till testarna att hitta dessa fel. Det är inte rimligt att de som skriver koden ska skriva 100% korrekt kod från början, det finns ingen som gör det. Dock så är det knappast enkelt att skriva/utföra ordentliga tester för den delen heller. Men jag skulle säga att felet ligger hos testavdelningen efter att ha läst det här. En fråga som lyfts då är "vem testar testerna"?

Kanske lite otydligt formulerat av mig där. När jag skrev "dom som har spelprogrammering som yrke" så menade jag alla som har med utvecklingen att göra och där inkluderas även testarna.

Kan tillägga att jag själv är programmerare och vet att det är mycket att hålla ordning på. Men nyckeln är testning, testning och åter testning. Att släppa spel med så många buggar som BF4, D3 med flera är helt enkelt inte Ok.

Visst bör man räkna med fel från start, men när det blir så här så känns det som om dom använder spelarna som slags testare. Som om spelet befinner sig i en slags BETA-fas de första veckorna efter släpp. Varför dom gör så vet jag inte, kanske dom vill spara pengar på egen kvalitetsavdelning och testare och tänker det är ett bra sätt att göra det på.

Alldeles uppenbarligen fungerar det ju då folk köper spelen i alla fall.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det bästa är ju att släppa beta-patcher innan man släpper till stora massan. Exempelvis senaste buggen där personer med SLI fick väldiga problem hade ju inte gått igenom test-processen om det släppts som en beta-patch innan det släppts som en release.

Medlem
Skrivet av Draug:

Som många av er vet släpptes DayZ precis, låt oss jämföra vad utvecklingsteamet där säger om sitt spel:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96718487/dayz_worth.png

Eeeh, fel. Det har inte alls släppts (än), är ju en alpha man betalar för. Dock är det naturligtvis trevligt med en alpha/beta som verkligen är det och inte ett PR-stunt från utgivaren.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Lesnitsky:
Skrivet av Draug:

Som många av er vet släpptes DayZ precis, låt oss jämföra vad utvecklingsteamet där säger om sitt spel:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96718487/dayz_worth.png

Så mycket lättare att göra Day Z grafiken där är ju som i BF2. Som dag och natt för fan går inte ens att jämföra.

Fuck grafiken. Det är utvecklarnas genomskinlighet som står i fokus här.

Medlem
Skrivet av Zpiritual:
Skrivet av Draug:

Som många av er vet släpptes DayZ precis, låt oss jämföra vad utvecklingsteamet där säger om sitt spel:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96718487/dayz_worth.png

Eeeh, fel. Det har inte alls släppts (än), är ju en alpha man betalar för. Dock är det naturligtvis trevligt med en alpha/beta som verkligen är det och inte ett PR-stunt från utgivaren.

That's the whole point. Flertalet här vågar nog påstå att BF4 fortfarande är i beta men något sådant skulle EA aldrig erkänna.

Medlem

Då borde man kanske stannat kvar på föregående motor.... och utvecklat Frostbite 3 mer innan man kastade ut det skarpt samt låta en bred beta publik testa med olika hårdvara i minst ett år.

Sen undrar jag finns det någora BIOS/EUFI inställningar man bör undvika... Samt vad i tex Win 7 64-bit kan störa? Det borde ju omöjligt hänga sig på konsolerna där det bara finns en hårdvara och inte som på PC där alla har olika konfigurationer.

Jag har inget annat igång när jag kör BF4 på min dator, endast origin klienten är igång samt browsern... (för mig går inte BF4 att starta med IE 11 64-bit, men gick bra att starta med IE 10!..

Jag har en Intel Core i7 4770K, med ett MSI Z87-MPOWER moderkort och ett Asus GTX 760.. med 16 GB Ram och Win 7 Ultimate 64 bit.. Ändå hänger sig solo kampanjen ofta, däremot funkar MP bra för mig. Kör endast WHQL drivrutiner.

Medlem

Som Patrick Bach skulle ha sagt (han har fatiskt sagt det också) BF4 = It's Magic !

Medlem

Bra att du förklarar hur det ligger till. Jag har haft tur och inte haft så mycket problem, men det är inte så konstigt att det har blivit problem då ni ska anpassa motorn och spelet för 5 olika format plus att ni måste släppa spelet före COD. Ni behövde mer tid helt enkelt. En mycket längre beta när ni testar den senaste builden vore behövligt. Fantastiskt roligt spel dock!

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Lesnitsky:
Skrivet av Draug:

Som många av er vet släpptes DayZ precis, låt oss jämföra vad utvecklingsteamet där säger om sitt spel:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96718487/dayz_worth.png

Så mycket lättare att göra Day Z grafiken där är ju som i BF2. Som dag och natt för fan går inte ens att jämföra.

Fuck grafiken. Det är utvecklarnas genomskinlighet som står i fokus här.

Nää fuck you, det är så grym grafik så det är klart att det är mycket svårare att utveckla BF4 än Day Z

Medlem

Har inga problem alls längre men köper inte att detta missades i tester och QA.

Medlem
Skrivet av 2infinity:

Dice behöver köra Valgrind på sin kod helt enkelt Nej men det är säkert långt i från så enkelt. Dock håller jag med andra om att de skulle ha haft mer testningstid för att upptäcka felen och fått det åt minstånde till det stadie det är i idag. Eller kört upp en öppen alpha/beta tidigare/längre och låtit folk testa spelet från sina hem så att de får den breda mängden datorer som behövs för att hitta felen.

Nej, det verkar snarare vara Helgrind eller ThreadSanitizer (som är insticksmoduler till valgrind) de behöver.

DICE körde en hyfsat öppen alfa och en helt öppen beta. Men då kanske ingen klagade... bara en beta blir säkert bättre sen...

Medlem

Amatörer. Så går det när man inte prioriterar sin testning. Det var likadant med BF3. Jag har ett bra tips. Köp inte spel som Dice eller EA släpper. De är ALLTID buggiga som fan. vänta ett halvår eller så sen kanske det är spelbart. Kanske

Medlem

Som utvecklare hade jag aldrig släppt en kod som inte är 100% testad och stabil, det har ju med yrkes stolthet att göra, hade de pressat att släppa tidigare så hade jag sagt upp mig.

Medlem

Fortfarande ingen ursäkt. Spelet borde ha beta testats betydligt mycket längre. Dvs. Månader istället för 2-3 veckor.

Allt jag hör från DICE är bortförklaringar hit och dit. Ja det tär svårt att utveckla ett spel. Om dom inte klarar det så får dom för fan anpassa sig till vad dom klarar. Mer tid åt att göra klart innehållet och en jävla buffer för att testa spelet i god tid innan release. Typ som vissa utvecklare som har en stängd beta i 2-3 månader och en öppen i en hel månad.

Det är lika lika jävla patetiskt o höra deras undanflykter och gnäll om hur svårt det är. Strukturerar om och gör rätt istället.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Bf 4 betan var ju ett skämt, var som en demo av en bana i några veckor.

En seriös beta hade innefattat alla banor och vapen, fordon, osv.
För att eliminera dom buggarna som fanns, var ju många buggar som var specefika för vissa maps, såsom ljud buggar.

Tid mellan release så man faktiskt kunde ha åtgärdat skiten ?
Den banan som kraschat mest för folk är ju siege of shangai, är ju helt otroligt.

Medlem

Måste ha tagit hus i helvete på PR hos DICE nu. Gå ut med sånt här viralt är väl inte det bästa kan tyckas.

Medlem

Ni har för dålig QA helt enkelt. Kör äkta betor i stället för marknadsföringsbetor där det står PREORDER NOW! så fort man har dött.

EA/Dice borde kika mer på PDCA.
*Plan Do Check Akt.

Medlem

@ HonK_sWeMoB

Ni på Dice och EA har ett uttryck som ni älskar,

WHEN ITS READY, till synes lever ni inte som ni lär, för era produkter är knappast fullständiga någon av dem.

Antagligen får ni lära er veta hut och er plats efter att aktieägarna dragit er i näsan.

Jag förstår inte själv att man kan vilja riskera eller snarare sumpa en sådan chans som detta innebär.

Men så går det när pengarna och aktieutdelningar går före förnuftet och produktkvalitet, och går det och helvete så får ni helt enkelt skylla er själva.

Jag har själv varit involverad i projekt gällande spel, så jag har en del på fötterna hur man INTE skall göra, och det är precis vad ni gör nu!

Lycka till, EA Titanic!

Medlem

En märklig sak är att med betan är att jag kraschade väldigt sällan. Det var några smärre grafikbuggar och en mycket märkbar bugg där man föll igenom halva marken och sen åkte upp igen (som att man studsade). Efter release var dock Siege of Shanghai ospelbar med frekventa CTD, att servrarna föll som korthus hjälpte ju inte heller. Det kändes alltså som att betan var MER stabil.

Medlem

Tror jag har spelat 10 h vanilla
samt 0 h kina.

så man försökte väl idag när man hade det lite långtråkigt men tydligen så blev det en blackscreen och var tvungen att resetta datorn : / .,
Så forfarande 0 h ( 0Min 0 sec) av första dlcn .


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av Lesnitsky:
Skrivet av Draug:

Som många av er vet släpptes DayZ precis, låt oss jämföra vad utvecklingsteamet där säger om sitt spel:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96718487/dayz_worth.png

Så mycket lättare att göra Day Z grafiken där är ju som i BF2. Som dag och natt för fan går inte ens att jämföra.

Är du en spel utvecklare ?

Medlem

kan man inte lägga till raden:

:if its trubbel dont crash.
got to all:
dont crash, just ignore it.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

btw, det kräver mera av PC, jag ser ingen större skillnad graftiskt imot Bf3?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag tycker alla som inte har 100% insikt i utvecklingen kan ha lite förståelse för att saker ibland ställer till problem. Speciellt då man samtidigt ska ligga i framkant rent tekniskt och pusha med ny teknik. Nu fick vi ändå här faktiskt lite behövlig insikt av hur svårt det kan vara.

Jag ser det som "Shit happens". Man bör ändå vara glada för att det jobbas heltid för att lösa de problem som finns. Så klart vill alla ha ett buggfritt spel vid launch men i samma takt som spelen blir mer avancerade så kanske detta blir vanligare.

Bakom varje spel finns det människor som dagligen sliter för att överträffa allt som gjorts tidigare. Jag skulle önska alla gav dom lite svängrum för att ibland ta ett steg tillbaka för att sedan kunna göra sitt jättekliv framåt.

Att folk är upprörda bevisar vilken enorm passion som finns för spelserien. Jag vet att samma hängivenhet finns på Dice.

Kör hårt Honk, som du alltid gjort


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Skriv svar