Valve presenterar: Steam Controller!

Medlem

Ännu en kontrolljävel med A, B, X och Y som knappnamn? De ska ha cred för sitt nytänkande i övrigt, dock.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Salami:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av MadHatter:

Varför uppfinna ett fyrkantigt hjul när ett runt fungerar bäst?
Varför uppfinna en handkontroll när mus+tangentbord fungerar bäst?

Därför att de vill att man ska game:a steamspel i vardagsrummet framför TV:n också

Det kan man redan.
Behövs ingen Steam machine steamos eller en handkontroll som liknar darth vader för det.
Denna okunskap alltså.

Men är det bekvämt? Hur ska du spela utan handkontroll i vardagsrummet? Med tangentbord och mus? Det vill inte jag i allafall, det hade inte varit praktiskt för fem öre...

Väldigt märklig inställning och åsikt.

Jag sitter säkert i snitt 2-3timmar om dagen med min laptop kopplad till min projektor och spelar och surfar med trådlös tantgentbord och i många fall är det skönare i soffan med den setupen än vid speldatorn vid skrivbordet.

Inget för precessions spel men fungerar bra och aldrig förstått annan åsikt.

Då har du grejorna på soffbordet? Alltså behöver du sätta dig framåtlutad för att kunna styra musen eller skriva om jag förstått det rätt? Det är inte optimalt enligt mig.

Jag kör soffbordet oxo, har gjort det sedan Tomb raider 3 ungefär, kanske lite tidigare.

Ergonomiskt är det kanske inte optimalt, men om man reser sig och går runt lite funkar det vilket sker automatiskt eftersom en pilsner inte är oändlig

Jag har min gaming PC hemma hos brorsan som bor i granntrappan, men jag har samma setup hemma med en lite äldre PC.

Mus och keyboard + skärm x2 på soffbordet tar lite plats, och effektivt skymmer TV´n. Men eftersom vi aldrig glor på fysiskt tjock TV apparat,m utan all media sker via en eller annan av våra datorer funkar det. (vi fipplade med att ställa ner min skärm på golvet när vi skulle glo på TV innan, Oggy och kackerlackorna halv innan man var vaken på TV5 eller så )

Sålänge man inte är en stor familj så funkar den setupen väldigt bra.
Brorsan har en L-soffa och vi kan jäsa ordentligt i varsin riktning och spela med handkontroll eller glo på när Walter White kokar alldeles utmärkt via min PC (min finns i knäet (mitten) av soffan).

Faktum är att det går rätt bra att tränga in ett par fem sex pers i soffan, även om betraktningsvinkeln på skärmen är öite mindre bra än man egentligen vill ha. Hjärterum-stjärterum o.s.v.

Så livingroom snacket är skåpmat.
Mus + kb för livingroom är standard, enkelt att lösa.

Det götta med steam controller är att den öppnar för fler spelgenrer i "tillbakalutat jäsa ut över soffan-läge".

Sen att man inte kan läsa det finstilta i strategispel t.ex. när man lutar sig tillbaks, ja det är en sak för antingen utvecklarna eller optikerna!

Medlem

Man får inte skrota en spelserie som HL!! kom igen nu Valve fattar ni inte hur mycket HL betyder för oss ? Måste ju Släppa HL 3 snart, det är ju sjukt!

Kommer inte man få typ hudsveda på tummen om man ska styra med en touchscreen? Nuvarande kan ge värk men det är ju i musklerna och inte själva huden på tummen. Kommer vara schysst om man kan se vilja som är gamers pga hudtjockleken på vänstertummen ;).

Kanske dock kan vara bra för fightingspel eller liknande.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

gnu
Medlem

tråkigaste nyheterna på länge

Medlem

Fan vad ful den är.

Medlem

Så anledningen til att HL3, Source 2 etc har blivit så försenade är pga att de har lagt ner tid på dessa grejer istället? No


signatur
Avstängd
Skrivet av Xzander:

Fan vad ful den är.

Tycker ärligt talat denna kontroll är snyggare i design än vad ps dosorna är samt xbox dosorna. Men men det är ju en smaksak, alla kan ju inte tycka likadant.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av KaptenKanel:
Skrivet av Slainground:

Jag vet inte riktigt varför folk väntat på så mycker mer för 3e announcmentet , då det klart och tydligt varit riktat emot vardagsrummet och inget som pekat på ett nytt spel eller liknande. Folk osm trott på Half-life 3 osv gör mig bara förivirrad.

Lätt o va efterklok va?

Ja, det är ju inte alls så att folk har sagt samma sak som Slainground innan ett enda avslöjande gjordes....

Medlem

Nästintill fulländning tycker jag det ser ut som,, känns det också som kvalite när man håller i den så är saken biff.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Så anledningen til att HL3, Source 2 etc har blivit så försenade är pga att de har lagt ner tid på dessa grejer istället? No

Nä, det tror jag inte. Ingenjörerna som meckar med hårdvarubiten är nog separerade från kodknackarna som sysslar med Source2 och den typen av arbetskraft som jobbar på kommande spel. Det är ju liksom helt olika områden och utbildning som krävs för de olika sakerna.

Sen hoppas man ju på att få en Source2 nyhet snart. Jag bryr mig inte om det är HL3, L4D3 eller Portal3 som kommer först ( Eller ett helt nytt IP för den delen ). Men jag tror det kommer snart, Valve vill bara få in sitt tänk om den nya hårdvaran först.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv
Skrivet av Cladrius:

Man får inte skrota en spelserie som HL!! kom igen nu Valve fattar ni inte hur mycket HL betyder för oss ? Måste ju Släppa HL 3 snart, det är ju sjukt!

De lär ju i alla fall bli rätt rika om de släpper HL3 också.

Medlem

Jag har spelat på dator sedan ABC80, nu med familj osv har jag gått över till TV spel pga att det är smidigt.
Har redan förbokat en Ps4, denna nyheten får mig inte att avboka min Ps4, älskar alla Half Life spel men denna satsning känns lite sne, tyvärr

Medlem
Skrivet av Angwold:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Salami:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av MadHatter:

Varför uppfinna ett fyrkantigt hjul när ett runt fungerar bäst?
Varför uppfinna en handkontroll när mus+tangentbord fungerar bäst?

Därför att de vill att man ska game:a steamspel i vardagsrummet framför TV:n också

Det kan man redan.
Behövs ingen Steam machine steamos eller en handkontroll som liknar darth vader för det.
Denna okunskap alltså.

Men är det bekvämt? Hur ska du spela utan handkontroll i vardagsrummet? Med tangentbord och mus? Det vill inte jag i allafall, det hade inte varit praktiskt för fem öre...

Väldigt märklig inställning och åsikt.

Jag sitter säkert i snitt 2-3timmar om dagen med min laptop kopplad till min projektor och spelar och surfar med trådlös tantgentbord och i många fall är det skönare i soffan med den setupen än vid speldatorn vid skrivbordet.

Inget för precessions spel men fungerar bra och aldrig förstått annan åsikt.

Då har du grejorna på soffbordet? Alltså behöver du sätta dig framåtlutad för att kunna styra musen eller skriva om jag förstått det rätt? Det är inte optimalt enligt mig.

Jag kör soffbordet oxo, har gjort det sedan Tomb raider 3 ungefär, kanske lite tidigare.

Ergonomiskt är det kanske inte optimalt, men om man reser sig och går runt lite funkar det vilket sker automatiskt eftersom en pilsner inte är oändlig

Jag har min gaming PC hemma hos brorsan som bor i granntrappan, men jag har samma setup hemma med en lite äldre PC.

Mus och keyboard + skärm x2 på soffbordet tar lite plats, och effektivt skymmer TV´n. Men eftersom vi aldrig glor på fysiskt tjock TV apparat,m utan all media sker via en eller annan av våra datorer funkar det. (vi fipplade med att ställa ner min skärm på golvet när vi skulle glo på TV innan, Oggy och kackerlackorna halv innan man var vaken på TV5 eller så )

Sålänge man inte är en stor familj så funkar den setupen väldigt bra.
Brorsan har en L-soffa och vi kan jäsa ordentligt i varsin riktning och spela med handkontroll eller glo på när Walter White kokar alldeles utmärkt via min PC (min finns i knäet (mitten) av soffan).

Faktum är att det går rätt bra att tränga in ett par fem sex pers i soffan, även om betraktningsvinkeln på skärmen är öite mindre bra än man egentligen vill ha. Hjärterum-stjärterum o.s.v.

Så livingroom snacket är skåpmat.
Mus + kb för livingroom är standard, enkelt att lösa.

Det götta med steam controller är att den öppnar för fler spelgenrer i "tillbakalutat jäsa ut över soffan-läge".

Sen att man inte kan läsa det finstilta i strategispel t.ex. när man lutar sig tillbaks, ja det är en sak för antingen utvecklarna eller optikerna!

Hehe, det är väl upp till var och en om man tycker det är bekvämt. Jag hade dock aldrig pallat sätta mig så, inte bekvämt för min del alls. Så jag tar hellre en kontroll om jag ska vara i vardagsrummet men för min del blir det skrivbordet och datorstolen

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Angwold:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Salami:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av MadHatter:

Varför uppfinna ett fyrkantigt hjul när ett runt fungerar bäst?
Varför uppfinna en handkontroll när mus+tangentbord fungerar bäst?

Därför att de vill att man ska game:a steamspel i vardagsrummet framför TV:n också

Det kan man redan.
Behövs ingen Steam machine steamos eller en handkontroll som liknar darth vader för det.
Denna okunskap alltså.

Men är det bekvämt? Hur ska du spela utan handkontroll i vardagsrummet? Med tangentbord och mus? Det vill inte jag i allafall, det hade inte varit praktiskt för fem öre...

Väldigt märklig inställning och åsikt.

Jag sitter säkert i snitt 2-3timmar om dagen med min laptop kopplad till min projektor och spelar och surfar med trådlös tantgentbord och i många fall är det skönare i soffan med den setupen än vid speldatorn vid skrivbordet.

Inget för precessions spel men fungerar bra och aldrig förstått annan åsikt.

Då har du grejorna på soffbordet? Alltså behöver du sätta dig framåtlutad för att kunna styra musen eller skriva om jag förstått det rätt? Det är inte optimalt enligt mig.

Jag kör soffbordet oxo, har gjort det sedan Tomb raider 3 ungefär, kanske lite tidigare.

Ergonomiskt är det kanske inte optimalt, men om man reser sig och går runt lite funkar det vilket sker automatiskt eftersom en pilsner inte är oändlig

Jag har min gaming PC hemma hos brorsan som bor i granntrappan, men jag har samma setup hemma med en lite äldre PC.

Mus och keyboard + skärm x2 på soffbordet tar lite plats, och effektivt skymmer TV´n. Men eftersom vi aldrig glor på fysiskt tjock TV apparat,m utan all media sker via en eller annan av våra datorer funkar det. (vi fipplade med att ställa ner min skärm på golvet när vi skulle glo på TV innan, Oggy och kackerlackorna halv innan man var vaken på TV5 eller så )

Sålänge man inte är en stor familj så funkar den setupen väldigt bra.
Brorsan har en L-soffa och vi kan jäsa ordentligt i varsin riktning och spela med handkontroll eller glo på när Walter White kokar alldeles utmärkt via min PC (min finns i knäet (mitten) av soffan).

Faktum är att det går rätt bra att tränga in ett par fem sex pers i soffan, även om betraktningsvinkeln på skärmen är öite mindre bra än man egentligen vill ha. Hjärterum-stjärterum o.s.v.

Så livingroom snacket är skåpmat.
Mus + kb för livingroom är standard, enkelt att lösa.

Det götta med steam controller är att den öppnar för fler spelgenrer i "tillbakalutat jäsa ut över soffan-läge".

Sen att man inte kan läsa det finstilta i strategispel t.ex. när man lutar sig tillbaks, ja det är en sak för antingen utvecklarna eller optikerna!

Hehe, det är väl upp till var och en om man tycker det är bekvämt. Jag hade dock aldrig pallat sätta mig så, inte bekvämt för min del alls. Så jag tar hellre en kontroll om jag ska vara i vardagsrummet men för min del blir det skrivbordet och datorstolen

En låg soffa och ett högt soffbord, så sitter du nog ofta mer "ergonomiskt" än vid ett s.k. datorbord. Du har bra stöd av dina fötter och dina knän kan du vila armbågarna på.

Men det är ju naturligtvis upp till var och en. Ett soffbord är ju sällan justerbart dessutom för den ergonomiska skillnaden.

Som en liten anekdot kan jag nämna att jag hade en stol med enbart stöd för benen och en sittyta som lutade ned mod det stödet, det skulle vara en "ergonomistol", man tvingades sitta rak i ryggen osv. Jag använde den medans jag fortfarande körde med ett separat datorbord -98.

Vid ett tillfälle när jag spelat Unreal online ( via ett US robotics 56k modem flashat till V90 standarden ), hade jag efter flera timmars spelande inte kännt ett skit, men så fort jag reste mig kom en oerhörd smärta över mig. Min vänstra knäskål var helt flyttad ur position, jag hade suttit och lagt all vikt på den i den sk ergonomiska stolen. Det var en enorm smärta, jämförbart med en pungspark. Knä kan göra jävligt ont! Men det gick ju över efter 10 minuter eller så, stolfanskapet åkte dock åt helvete!

Nuförtiden sitter jag i soffan oavsett om jag spelar med mus/kb eller HK.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Jag tror att den här handkontrollen kommer att vara långt mycket bättre än de som finns för andra konsoller.
När det gäller just FPS har jag svårt att tro att något kan slå mus+keyboard pga handkontroller oundvikligen har en mycket liten yta som begränsar momentet i rörelserna.

Medlem

HAHAHA

vad är detta? Är det en skämt? Ska man lira spel på den? Hur har de tänkt här, ja det är lite ur lådan men snälla... Folk klagar på WiiU pro kontrollen att den har digitala triggers, men detta... är ett helt nytt... steg. Snacka om att man kommer sladda runt med ringrarna som en besatt och slingra ut ur groparna

Örf, jag tvivlar starkt på att den kan slå Xbone eller PS4 mekaniska pinnar...

Medlem

Det ska bli intressant att prova denna.

Lite spontant så känns det som att det finns risk att man känner sig lite "bortkopplad" från spelet utan en spak med lite motstånd som ger en form av feedback.

Medlem

Betydligt mer intressant produkt än Steam OS och Steam box iaf. Kanske blir en sån här till PCn om den visar sig hålla måttet dvs.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det ska bli intressant att prova denna.

Lite spontant så känns det som att det finns risk att man känner sig lite "bortkopplad" från spelet utan en spak med lite motstånd som ger en form av feedback.

De flesta är överrens om att en mus är bäst för precision. Bortsett från en jävrigt märklig mus på en pinne sent 90 tal ifrån Logitech (wingman force-någonting vill jag minnas att den hette) och möjligen någon udda grej med dildo vibratorer, så är där egentligen inte mycket feedback i en mus.

Skall man vara ärlig så är en mus största fördel det att man e så jävla van vid den, man kan den innan och utan.

Så som sagt, det skall bli intressant att testa steam controllern och ge den mer än fem minuter.
Den ser ut att kunna bli rätt festlig faktiskt.

Medlem

Va i sjutton råstekta ostron-hamburgare är det där?

Medlem

fasiken, hade hoppats på nåt spel jag...

Medlem

Efter att ha tittat en gång till på den så börjar jag undra lite över knapplaceringarna.

Det är ju rätt många spel som bara använder en av spakarna (den vänstra) och låter den andra tummen använda de fyra knapparna som brukar finnas på den högra sidan. Med denna kontroll måste man alltså släppa styrningen med den vänstra tummen för att använda två av dessa knappar?

Medlem

Iaf så lär jag inte få överdelen att snurra som ps3 kontrollen som hänt på 3 kontroller efter nhl

Men hoppas på att hela steamOS med allt därtill löser spelen så man äntligen kan byta bort från Windows.
Gärna MacOS också vad gäller spel då jag helst jobbar på mac men vill bygga min spelmaskin utan hämska w8. Spel köper jag gärna på Steam, men gissar på eftersom det kommer va en öppen plattform att man även kommer kunna köra spel utanför Steam på SteamOS om man vill.

Medlem
Skrivet av Margy:

Efter att ha tittat en gång till på den så börjar jag undra lite över knapplaceringarna.

Det är ju rätt många spel som bara använder en av spakarna (den vänstra) och låter den andra tummen använda de fyra knapparna som brukar finnas på den högra sidan. Med denna kontroll måste man alltså släppa styrningen med den vänstra tummen för att använda två av dessa knappar?

Som jag sa tidigare, dom har ju extra-knappar för "ringfingret" ( långfingret/lillfingret ) på undersidan.

Det har nog en inlärningskurva som är ganska extrem, lite beroende på hur van man är med nuvarande handkontroller som är en kvarleva från -90 talet. men det kanske kan fungera.

Jag vet inget förren jag testat, men jag tycker "idéen" verkar bra.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv

Jag kænner denna diskussionen saknar lite større perspektiv.

Først vill jag att ni ska ha i åtanke att Windows 8 håller på att stænga ner deras øppna plattform som ær WIndows med microsoft appstore och andra direktiv till hårdvarutillverkare.

Apple, MS och Microsoft vill alla komma in i vardagsrummet med konsoller, de som vinner vardagsrummet, vinner kriget så att sæga. Valve inser att de måste också komma in i vardagsrummet før att kunna vara relevant -- Men de tror på att øppna-system vinner øver "closed gardens".

Så de måste førsøka hitta en strategi før att erøvra vardagsrummet, behålla sin digitala distributions-tron och samtidigt vara lojala till sina kunder.

Så først Linux ær en øppen plattform och vi har redan kunnat se hur AMD och Nvidia båda har øppet erkænt att de ska fokusera på Linux efter SteamOS beskedet.

Vad ni måste inse vid den hær tidpunkten ær att om några år kommer ni inte kunna spel vilka spel ni vill på windows -- de måste vara certifierade. Detta har valve insett och det ni håller på att se nu ær Valves stora officiella kavalkad till øppen krigsføring mot MS, Sony och Apple. Detta mina vænner ær digital revolution...

Vad har detta med en handkontroll att gøra?

Simpelt, en unifierad input metod før alla pc spel på steam att kunna førhålla sig till och utveckla spel till.
INSER NI HUR JÆVLA GENIALT DET HÆR ÆR?
Detta ær absolut galet jævla cooolt..... Jag kan inte hålla inne min entusiasm. Kontrollen i sig sjælv ær større æn SteamOS och Steambox. Det ær detta som kommer unifiera PC spel, Linux och øppna plattformar...... Detta ær vægen till framtiden.

ZF
Medlem

har testat..

mus, bra kontroll men svängrumskrävande och helt utan känsla.

trackball, skönt och ergonomiskt fungerande, men vingligt. (om det inte är Marble Madness, Missile Wars eller vad det nu hette)

touchplatta, hopplöst kort och gott, för allt.

kanske kan de ha kombinerat ihop en vettig kompromiss av allt.

Medlem

signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Vill ha


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Egentligen är det ju bara EN ny grej som har precenterats otroligt långsamt, för det är en steambox med ett eget os och en unik handkontroll, med andra ord en konsoll likt wii, ps3 och xbox one inget speciellt alltså, glömde, den är steamkompatibel... wooooooow...

Valve sjunker bara längre och längre ner och börjar påminna mer om 3D realms och DNF, undra när de tänker börja göra spel igen...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Skriv svar