Playstation 4 – 3,5GB RAM går till operativsystemet?

Medlem

Sagt det redan från Början, PS4 kommer vara den sista konsollen Sony gör, de har inte på denna marknaden att göra! Bättre om alla köper XBone så blir det lite ordning på torpet, microsoft vet hur man bygger en konsol, kontra Sony vill säga. Är det inte dags att de släpper en ny firmware som gör att maskinerna går sönder? Börjar nalkas till PS4 och det gäller att tvinga kunderna att köpa nytt nytt nytt nytt.

Medlem

Sony smyger ut sina nackdelar en i taget medan Microsoft skrek högt om allt sitt direkt dom annonserade grejen. Marketing.

Medlem

Rykte, troligt multum mer än Vista? Svårt att tro på det faktiskt

Medlem
Skrivet av Brahim113:

Vad folk ej förstår är att konsoller jobbar med minnen på andra sätt än vad en dator gör. Men folket drar ju direkt koppplingar till datorn. Jag kommer inte köpa ngn av dessa konsoller. Men fan t.om jag fattar att konsollerna bearbetar minnen på annat sätt. Denna artikel var i klass med aftonbladet. Vill skapa tjafs i kommentarsfältet

På vilket sätt jobbar konsoler annorlunda med minnen än datorer?

Är inte en konsol ett datorsystem?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Vad det inte folk här som brukade skriva om hur lite minne PS4's operativsystem tog? *håller andan för att inte skratta*

Medlem

Jag tror många borde läsa lite om hur minneshantering och processhantering fungerar i ett operativsystem innan de blir oroade. 4.5 RAM-minne som är dedikerat till ett enskilt spel är löjligt mycket och är ingenting som garanteras i en Windows-maskin med oändligt mycket RAM. I Windows dedikeras inget minne till en bestämd applikation utan allt RAM-minne är dedikerat till operativsystemet. Dvs Windows bestämmer själv hur minnet används.

I Playstation-fallet har operativsystemet, utöver det dedikerade minnet, 3.5GB RAM att arbeta på. Detta kan operativsystemet använda som det vill, ungefär som hos Windows. Detta minne används till kärnan, andra applikationer, säkerhet och kan också användas till spel om operativsystemet märker att ett spel behöver minne. Detta betyder i praktiken att ett spel kan använda mer än 4.5GB RAM beroende på hur mycket minne som allokerats av andra processer i operativsystemet.

Detta kan jämföras med Windows 7 som har 0GB dedikerat RAM-minne till spel, där operativsystemet bestämmer hur allt minne används.

Jag kan även tänka mig att Sony och spelutvecklarna lyckas slänga in en mängd optimeringar i minneshanteringen av det dedikerade RAM-minnet. Detta leder i sin tur till ett mycket smidigare minne, där minnesallokeringen inte behöver göras lika ofta som på exempelvis en Windows-maskin.

Skrivet av sarg:
Skrivet av Brahim113:

Vad folk ej förstår är att konsoller jobbar med minnen på andra sätt än vad en dator gör. Men folket drar ju direkt koppplingar till datorn. Jag kommer inte köpa ngn av dessa konsoller. Men fan t.om jag fattar att konsollerna bearbetar minnen på annat sätt. Denna artikel var i klass med aftonbladet. Vill skapa tjafs i kommentarsfältet

Så du menar att samma arkitektur arbetar med minne på olika sätt? Yeah, or not.

Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Brahim113:

Vad folk ej förstår är att konsoller jobbar med minnen på andra sätt än vad en dator gör. Men folket drar ju direkt koppplingar till datorn. Jag kommer inte köpa ngn av dessa konsoller. Men fan t.om jag fattar att konsollerna bearbetar minnen på annat sätt. Denna artikel var i klass med aftonbladet. Vill skapa tjafs i kommentarsfältet

På vilket sätt jobbar konsoler annorlunda med minnen än datorer?

Är inte en konsol ett datorsystem?

Han menar nog snarare att operativsystemet hos Playstation arbetar väldigt annorlunda mot andra operativsystem (exempelvis Windows eller Android) och det har han rätt i, eftersom inget RAM-minne i en Windows- eller Android-maskin dedikeras till spel.

Skrivet av Theo B:

Vad det inte folk här som brukade skriva om hur lite minne PS4's operativsystem tog? *håller andan för att inte skratta*

Vi vet ingenting om hur mycket minne som operativsystemet använder. Att 3.5GB RAM går till operativsystemet betyder något helt annat.


signatur

Have a good time!

Medlem

Xbone har DDR3 minne och PS4 GDDR5. MEN det står inget om Hz på de olika. Xbone kan ha DDR3 2100mhz och PS4 kan ha GDDR5 1600mhz. Det är det intressanta tycker jag.

Nu vet jag inte HUR mycker snabbare GDDR5 är DDR3 (1800mhz DDR3 VS 1800mhz GDDR5= Skillnad i snabbhet??)

Avstängd
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Brahim113:

Vad folk ej förstår är att konsoller jobbar med minnen på andra sätt än vad en dator gör. Men folket drar ju direkt koppplingar till datorn. Jag kommer inte köpa ngn av dessa konsoller. Men fan t.om jag fattar att konsollerna bearbetar minnen på annat sätt. Denna artikel var i klass med aftonbladet. Vill skapa tjafs i kommentarsfältet

På vilket sätt jobbar konsoler annorlunda med minnen än datorer?

Är inte en konsol ett datorsystem?

Jämför istället PC och konsol. På din dator vill du kunna köra flera program samtidigt. Alla program kan egentligen ta hur mycket minne som helst, både fysiskt och virtuellt. På konsollen finns det en hel drös minne dedikerat som operativsystemet inte får allokera, vilket innebär att utvecklarna kan själva placera saker exakt hur de vill.

Konsollen vs PC är alltså helt olika saker att utveckla mot, jämfört med din dator.

Skillnaden kan ju bli att på en PC kan minnet vara fullt exempelvis (användaren hade "bara 1 GB" grafikminne), då måste spelet, eller operativsystemet swappa data till ramminnet, stoppa in den nya etc. På en konsoll vet du att du sparat undan x GB, då finns det garanterat MAX - x GB kvar, och du kan skriva dina 512 MB texturer till där du vill, utan dröjsmål!

Medlem
Skrivet av Locktail:

Xbone har DDR3 minne och PS4 GDDR5. MEN det står inget om Hz på de olika. Xbone kan ha DDR3 2100mhz och PS4 kan ha GDDR5 1600mhz. Det är det intressanta tycker jag.

Nu vet jag inte HUR mycker snabbare GDDR5 är DDR3 (1800mhz DDR3 VS 1800mhz GDDR5= Skillnad i snabbhet??)

Hastigheten är relativt ointressant eftersom allting beror på hur operativsystemet och hårdvaran är implementerad. Har du en massa overhead i och med dålig minneshantering spelar det ingen roll hur snabbt minne du har (eftersom prestandaförlusten pga slöare minne är relativt liten).

Skrivet av Herk:

Sony smyger ut sina nackdelar en i taget medan Microsoft skrek högt om allt sitt direkt dom annonserade grejen. Marketing.

Vad menar du är nackdelen?


signatur

Have a good time!

Medlem

Kan någon nämna ETT ENDA SPEL som tar upp mer äm 4 Gb minne?

Inaktiv
Skrivet av Brain:

4.5 RAM-minne som är dedikerat till ett enskilt spel är löjligt mycket och är ingenting som garanteras i en Windows-maskin med oändligt mycket RAM. I Windows dedikeras inget minne till en bestämd applikation utan allt RAM-minne är dedikerat till operativsystemet. Dvs Windows bestämmer själv hur minnet används.

Rätt dum jämförelse. Spel på Windows är applikaktioner, de får så mycket minne de frågar efter om det finns.

1) Spelet frågar Windows hur mycket minne det finns
2) Windows svarar 12GB
3) Spelet plockar åt sig 4GB (eller mer om det behöver det)

Inaktiv

lol här är mitt köp kanske

Om du vill köra Windows 7 på din dator behöver du det här:
1 gigahertz (GHz) eller snabbare 32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) processor
1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)
16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)
Grafikenhet med DirectX 9 och WDDM 1.0-drivrutin eller senare

Medlem
Skrivet av Dagonath:

Kan någon nämna ETT ENDA SPEL som tar upp mer äm 4 Gb minne?

Antagligen inget och det beror på att dom flesta spel designats för konsoller där minsta gemensamma nämnaren är ps3 med sina 256 MB. Hade hoppas på en boost nu iom ps4 men då väljer man att dedikera hälften av resurserna till dela-på-facebook knappar och annat trams som ingen är intresserad av. Seriöst, vem tycker att "nä men det är social networking funktionerna som gör att jag köper ps4".

Ojoj Sony och ojoj Microsoft. Investera så mycket pengar i något som ingen bryr sig om.

Jag ser inte att någotdera av operativsystemen i ps4/one ska behöva ta mer minne än i ps3/360. Känns fullständigt bortkastat. Trist. Nu kommer vi sitta fast med 4 GB istället för 8 under dom kommande 10 åren. Tack för det!

dmn
Medlem
Skrivet av Dagonath:

Kan någon nämna ETT ENDA SPEL som tar upp mer äm 4 Gb minne?

Vänta ett par år så ska du se att det garanterat finns.

Medlem

Det är bara Eurogamer som säger något om detta, alla andra källor citerar Eurogamer så inget kan bekräftas.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Killbom:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Brahim113:

Vad folk ej förstår är att konsoller jobbar med minnen på andra sätt än vad en dator gör. Men folket drar ju direkt koppplingar till datorn. Jag kommer inte köpa ngn av dessa konsoller. Men fan t.om jag fattar att konsollerna bearbetar minnen på annat sätt. Denna artikel var i klass med aftonbladet. Vill skapa tjafs i kommentarsfältet

På vilket sätt jobbar konsoler annorlunda med minnen än datorer?

Är inte en konsol ett datorsystem?

Jämför istället PC och konsol. På din dator vill du kunna köra flera program samtidigt. Alla program kan egentligen ta hur mycket minne som helst, både fysiskt och virtuellt. På konsollen finns det en hel drös minne dedikerat som operativsystemet inte får allokera, vilket innebär att utvecklarna kan själva placera saker exakt hur de vill.

Konsollen vs PC är alltså helt olika saker att utveckla mot, jämfört med din dator.

Skillnaden kan ju bli att på en PC kan minnet vara fullt exempelvis (användaren hade "bara 1 GB" grafikminne), då måste spelet, eller operativsystemet swappa data till ramminnet, stoppa in den nya etc. På en konsoll vet du att du sparat undan x GB, då finns det garanterat MAX - x GB kvar, och du kan skriva dina 512 MB texturer till där du vill, utan dröjsmål!

Om vi byter ut PC mot Windows så kanske diskussionen blir mindre flummig.

Jag är övertygad om att de nya konsolerna kör flera processer eller trådar samtidigt. Det skulle vara befängt om de inte gjorde det.

Konsoler "swappar" också data in och ut ur olika minnen.

Under windows kan inte processer ta hur mycket minne som helst.

Kan någon som vet vad de pratar om förklara detta på ett pedagogiskt sätt?

Är det helt enkelt inte så att de har ett delat minne för CPU och GPU i PS4'an? Ungefär som de gamla Motorolaprocessorerna "accessade" minne till skillnad från x86 arkitekturen? Är jag helt fel ute nu?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Brain: Tack din post "pratade" mitt språk bättre.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sunray:

De spelar in senaste 15 minuterna av spelet i HD, vart tror ni det lagras? Precis.

http://farm7.static.flickr.com/6083/6067362430_a7ae3733b2.jpg

Tackar fan för att den tiden är förbi!

Exx
Medlem

Det ska noteras att man skriver 3,5 GB -- alltid mellanrum mellan storlek och enhet.

Medlem

Så går det när man är SNÅL, hur svårt hade det varit för vare sig MS eller sony att dunka in 16, 32, 64gb ram? finns ju för fan i varje telefon, ipad, surfplatta, men inte tvspelen, = DÅLIGT!

dmn
Medlem
Skrivet av Zpartan:

Så går det när man är SNÅL, hur svårt hade det varit för vare sig MS eller sony att dunka in 16, 32, 64gb ram? finns ju för fan i varje telefon, ipad, surfplatta, men inte tvspelen, = DÅLIGT!

Nu glömde du tänka före du bajsade med fingrarna på tangentbordet.
Det finns inte en enda telefon, ipad eller surfplatta med varken 16, 32 eller 64 GB RAM.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Brain:

4.5 RAM-minne som är dedikerat till ett enskilt spel är löjligt mycket och är ingenting som garanteras i en Windows-maskin med oändligt mycket RAM. I Windows dedikeras inget minne till en bestämd applikation utan allt RAM-minne är dedikerat till operativsystemet. Dvs Windows bestämmer själv hur minnet används.

Rätt dum jämförelse. Spel på Windows är applikaktioner, de får så mycket minne de frågar efter om det finns.

1) Spelet frågar Windows hur mycket minne det finns
2) Windows svarar 12GB
3) Spelet plockar åt sig 4GB (eller mer om det behöver det)

Dum jämförelse? Gjorde jag ens en jämförelse? Du får gärna motivera. Jag beskrev endast hur det fungerar i praktiken. Jag antog att det var underförstått att ett spel också är en applikation.

Och för att jämföra dedikerat RAM-minne med din beskrivning:
1) Spelet får 4.5GB RAM. Om spelet behöver mer minne gå till I).

I) Spelet frågar operativsystemet om det kan få mer minne.
II) Operativsystemet svarar.

Med andra ord så slipper man mycket overhead sålänge man kan garantera att ett spel inte behöver mer minne än 4.5GB. Jag tror inte att jag behöver förklara varför dedikerat RAM-minne för spel är en bättre lösning för en spelkonsol.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Vi blir ängsliga alldeles för fort. Det blir säkert bra ändå.

Ja av någon anledning är alla på forumet plötsligt konsol-experter. Sony och microsoft bara sabbar!

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Så går det när man är SNÅL, hur svårt hade det varit för vare sig MS eller sony att dunka in 16, 32, 64gb ram? finns ju för fan i varje telefon, ipad, surfplatta, men inte tvspelen, = DÅLIGT!

Snålt och snålt. Existerar det något annat med 8 GB GDDR5-minne i?

Medlem
Skrivet av Exx:

Det ska noteras att man skriver 3,5 GB -- alltid mellanrum mellan storlek och enhet.

Finns det någon ISO-standard för det typ likt det för datum eller åt det hållet ? Eller är det åsikter ungefär som var man ska sätta måsvingarna ( framför allt { men också } ) i C/C++ ?.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Exx:

Det ska noteras att man skriver 3,5 GB -- alltid mellanrum mellan storlek och enhet.

Finns det någon ISO-standard för det typ likt det för datum eller åt det hållet ? Eller är det åsikter ungefär som var man ska sätta måsvingarna ( framför allt { men också } ) i C/C++ ?.

Bra fråga. Visserligen låter det vettigare att ha mellanrum mellan siffran och enheten:
"Tre gigabyte" istället för "Tregigabyte".

Skrivet av Tybalt:

Brain: Tack din post "pratade" mitt språk bättre.

Nemas problemas.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Locktail:

Xbone har DDR3 minne och PS4 GDDR5. MEN det står inget om Hz på de olika. Xbone kan ha DDR3 2100mhz och PS4 kan ha GDDR5 1600mhz. Det är det intressanta tycker jag.

Nu vet jag inte HUR mycker snabbare GDDR5 är DDR3 (1800mhz DDR3 VS 1800mhz GDDR5= Skillnad i snabbhet??)

GDDR liknar DDR men optimerad för bandbredd. Så PS4 kommer att ha massor av bandbredd för grafiken. Men det förlorar ut på latency så cpu kommer att lida lite.

Exx
Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Exx:

Det ska noteras att man skriver 3,5 GB -- alltid mellanrum mellan storlek och enhet.

Finns det någon ISO-standard för det typ likt det för datum eller åt det hållet ? Eller är det åsikter ungefär som var man ska sätta måsvingarna ( framför allt { men också } ) i C/C++ ?.

Nja, det är en stilregel på samma sätt som placering av avskiljningstecken etc.

Medlem

Något off topic nu.
Hittade precis att man kan förboka Uncharted 4 till PS4 på Webhallen.
Kan detta vara a dream come true?

Medlem
Skrivet av Brain:

Bra fråga. Visserligen låter det vettigare att ha mellanrum mellan siffran och enheten:
"Tre gigabyte" istället för "Tregigabyte".

Visst är det en intressant fråga

Två bra följdfrågor är 1/ finns det en standard och 2/ följs den lika illa som den för datum ?

När det gäller nuffror gillar jag att smeta ihop dem (3GB ) medans när det gäller ord är det självklart att sära på dem (tre gigabyte) för annars har man tagit hatet mot särskrivning till en ohälsosam och felaktig nivå.

Jag tycker mig oftare se det skrivet nuffror ihop med enhet än med ett mellanrum men det behöver ju knappast betyda att det är rätt. (Bara för att ha med ett exempel nån dator hos webhallen.

Nu vet jag inte om någon vill ha en diskussion om det i den här tråden men blev nyfiken när Exx tog upp det så svar övskas gärna men diskussion om den enas överlägsenhet över den andra kanske borde startas i en egen tråd eller via PM om någon är intresserad att föra det vidare.

Skrivet av Exx:

Nja, det är en stilregel på samma sätt som placering av avskiljningstecken etc.

Tackar


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Skriv svar