Playstation 4 – 3,5GB RAM går till operativsystemet?

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Dumlen:

typ bakåtkompatibilitet (antagligen för att kunna fortsätta sälja fler ps2or och inte för att det var en krånglig feature) .

Om du ska skriva så kan du ju faktiskt börja med att ta reda på fakta? Sony tog bort bakåtkompatibiliteten för att det blev alldeles för dyrt att tillverka och iom det så blev konsolen dyr.

Första PS3an kostade ju runt 8000 kr. Sen ärligt talat, bakåtkompatibilitet är viktigt det första halvåret sen använder man i princip bara nya spel.

Fakta? DET MJUKVARUEMULERADES PÅ DEN EUROPEISKA MARKNADEN.

8000kr? nu tar du allt siffror från röven. den kostade 6500kr på den svenska marknaden för att Sony valde Nordisk Film som distributör i Sverige. Och bakåtkompatibilitet är alltid viktigt, inte alla som vill sitta med 45 olika konsoller när de vill spela sina gamla spel.

Men gå och lägg dig kompis. Den första versionen av Ps3an kostade 8000. Och att du påstår att 360 inte har blit hackad som ps3an gör ju att man undrar om du är frisk i huvudet överhuvudtaget. Känner ingen som har hackat sin ps3a men jag känner däremot ett flertal som har chippat sina 360's.

Och att du drar till med 45 olika konsoler...Väx upp. Det handlar om 2(!!!) konsoler. Dessutom så ser ps2 spelen ut som skit på en modern tv så du måste ändå ha en tjock tv till ps2an. Sluta flänna nu.

Du köpte antagligen inte en ps3a vid släppet det hör jag iaf, vart du får 8000kr från vill jag gärna se en källa på.

Ja, 360n blev knäckt för piratkopiering, men ps3an lämnades helt öppen då själva nycklarna som Sony använde för att signera programvaran hittades och användes för att skapa egna firmwares vilket tillät folk att köra sin egen kod på ps3an. Visserligen finns homebrew även på 360n, men där fick de gå runt till bakdörren istället för att få nycklarna till kassaskåpet.

Att du inte känner några som hackat sin ps3a betyder inte att det inte skett. Det utvecklades t o m flera usb-donglar just för ändåmålet att köra annan kod på ps3an. Medan man med 360n, ps2an, ps1, gamecube, xbox, dreamcast osv var tvugna att antingen installera ett chip på moderkortet eller flasha om firmwaren för själva läsaren i enheten. I ps3 firmwares som är äldre än 3.41 tror jag det var, var det bara att peta in något usbminne, mobiltelefon, mp3spelare eller t o m en ti84 (en miniräknare) för att kringå allt vad säkerhet heter.

http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3_launch <-- här är förövrigt en lista på prisättningen i olika länder vid ps3ans släpp i respektive valuta och dess dåvarande värde i dollar.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Utan att orka läsa alla kommenterar, 4GB räcker gott i en speldator som inte ska göra något annat samtidigt. Och då käkar windows upp runt 1GB. Så om det finns 4.5GB tillgängligt för spelen ser jag inget problem.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Ok, ps4:an kommer att använda 3,5 gb ram till operativsystemet och resten 4.5 gb ram kommer att gå till spelen ( texturer, fysik, animationer, upplösning) mm.

Om ni går tillbaka till spel som Killzone 2, killzone 3, uncharted 1,2,3 det är exempel spel med mycket snygg grafik..

Och detta lyckades spelutvecklarna åstakomma på ps3:an som hade endast 512 i ram som fördelades: 256 mb opertiv system och 256 mb till grafiken.

Så om spelutvecklrna kan åstkomma sådana spel med endast 256 mb ram i grafikminne. Vad kan dem då inte åstkomma med 4.5 gb ram. Nästan 17,5 gånger mera minne till grafiken.

Skriv svar