Rykte: Xbox One är som en konsolversion av Steam

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Margy:
Skrivet av chopper:

Du verkar vara en som inte vill se något positivt med MS boxen. "(utgivaren i konkurs, rättigheter som gått ut osv."
"Spelen kommer att kunna säljas OM utgivaren av spelet gått med på detta och i så fall enbart via vissa utvalda butiker." Det gäller väl också PS spel.

Fysiska kopior av PS-spel fungerar fortfarande efter att de sålts begagnat 100 gånger. Fysiska begagnade Xbox One-spel är obrukbara om inte utgivaren gått med på att det ska få säljas.

Om du vill spela ett gammalt spel där det är svårt att komma över nya exemplar så kan det alltså vara omöjligt oavsett hur många begagnade kopior du kan komma över - tycker du inte detta är en nackdel?

Spelar ju ingen roll vilket svar du får för du ska bara vara nego shit vilken tråkig inställning.
Tex jag har gamla spel i digital format när de gamla fysiska tog slut. Men det är väl också fel enligt dig antar jag.

Min spelplattform är egentligen PC till 95% men ser gärna en MS konsol för att inte ge Sony total dominans och det jag spelar på konsol har varit Xbox 360 spel. Har också en PS3 men den samlar bara damm

Du gör som Microsoft och undviker frågan alltså?

Jag har absolut inget emot att folk väljer Xbox på grund av att de tycker att de exklusiva spelen är bättre eller att de är förtjusta i varumärket osv. Jag tycker dock det blir lite irriterande när folk försöker försvara uppenbara försämringar för kunden och absolut inte kan säga att något faktiskt blir sämre utan undviker frågan eller försöker sätta fokus på något annat.

Alla som säger någonting positivt om Xbone har blivit mutade av Microsoft.


signatur

DEHUMANIZE YOURSELF AND FACE TO BLOODSHED

Inaktiv
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Hur är den så dålig då? du kan ju fortfarande sälja spelet om du vill, och en snabb verifiering som knappt märks av för att garantera att du har äkta varan är inget problem tycker jag.

inget problem om bredbandet funkar ja,
ms kommer inte sälja så mycket pågrund av deras fjantiga godkännande och att mer eller mindre halva världen får ingen xbox one eller kommer inte fungera.

Finns det ingen som har sympati med resten av världen ?

Det är lätt att sitta på sin feta i landsröv och bara tänka på sig själv som ms gör.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Margy:
Skrivet av chopper:

Du verkar vara en som inte vill se något positivt med MS boxen. "(utgivaren i konkurs, rättigheter som gått ut osv."
"Spelen kommer att kunna säljas OM utgivaren av spelet gått med på detta och i så fall enbart via vissa utvalda butiker." Det gäller väl också PS spel.

Fysiska kopior av PS-spel fungerar fortfarande efter att de sålts begagnat 100 gånger. Fysiska begagnade Xbox One-spel är obrukbara om inte utgivaren gått med på att det ska få säljas.

Om du vill spela ett gammalt spel där det är svårt att komma över nya exemplar så kan det alltså vara omöjligt oavsett hur många begagnade kopior du kan komma över - tycker du inte detta är en nackdel?

Spelar ju ingen roll vilket svar du får för du ska bara vara nego shit vilken tråkig inställning.
Tex jag har gamla spel i digital format när de gamla fysiska tog slut. Men det är väl också fel enligt dig antar jag.

Min spelplattform är egentligen PC till 95% men ser gärna en MS konsol för att inte ge Sony total dominans och det jag spelar på konsol har varit Xbox 360 spel. Har också en PS3 men den samlar bara damm

Du gör som Microsoft och undviker frågan alltså?

Jag har absolut inget emot att folk väljer Xbox på grund av att de tycker att de exklusiva spelen är bättre eller att de är förtjusta i varumärket osv. Jag tycker dock det blir lite irriterande när folk försöker försvara uppenbara försämringar för kunden och absolut inte kan säga att något faktiskt blir sämre utan undviker frågan eller försöker sätta fokus på något annat.

Håller med att det blev lite många försämringar än väntat. Men ta tex tjänsterna de har antagligen inte lovat mer än de kan hålla (som region släppen) det såg jag som ärligt fast det var en försämring. Bra om det läggs ut direkt vid lanseringen och de får skit för det då.
Men trots "begränsningarna" så funkar nog MS konsolen för mig det lilla jag spelar konsol. Beg marknaden rör inte mig personligen då jag aldrig säljer eller köper beg spel. och online kravet går väl att ifråga sätta men rör inte mig heller då jag alltid är online med mina teknik prylar. För vi är ju trots allt i händerna på de stora företagen och man hoppas att vi kunder får det vi vill ha i slut ändan oavsett konsol. Bra att det finns två lösningar för oss spelare.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Ronzem:

Men det där vet du ju inte säkert. I framtiden kanske de fixar så offlinespel funkar utan verifiering om och när de tänker stänga ner servrar som knappt används av folk.
Och eftersom många spel idag är online så är det svårt att undvika "tjänsten".

Det är ett väldigt stort "om". Microsoft har inte svarat på frågan fast att den har ställts många gånger nu, de undviker den bara och säger att det är något att tänka på i framtiden.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&a...

Nu är det EN verifiering var 24e timma, om servern är nere vilket jag inte tvekar på att det kommer hända så tar det inte mer än ett dygn att få upp en "backup" server eller laga den trasiga servern. Förutsatt att det har hänt någon naturkatastrof men då har du något annat att oroa dig över än att kunna spela.

Dom använder sig nog av lastbalansering och flera servrar som man verifierar sig mot, så det pekas om på momangen om ena skulle gå ned

Medlem

Hoppas detta är fejk för om detta är sant så är det den största hög koskit som Microsoft slängt ur sig hittills. I princip säger de: "Ni får för lite betalt för era spel så vi har fixat det genom att ni inte kan sälja dem alls". Det är väl upp till var och en om de vill bli "lurade" av Gamestop? Finns ju både vänner och Blocket för oss andra.

Och till er som drar upp Steam:
Två fel gör inte ett rätt och du kan faktiskt spela de flesta PC-spel utan Steam. Det är upp till utvecklaren om Steam är ett måste eller ej. Försök spela ett spel på Xbox utan att koppla det till Microsoft. Så nej, detta är inte samma som Steam.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av heviom:
Skrivet av Pålis:

Enda sättet för mig att ha råd med många spel är möjligheten att kunna byta in spel man tröttnat på eller som vart dåliga och fått andra nya spel till halva priset,

tack vare det har man kunnat lira i stort sett alla spel på xbox 360,
nu kommer man göra samma sak på ps4.

.

Och på xboxone

Jag vill inte köpa ett spel och sen betala ytterligare en avgift för att kunna byta in det mot ett mot ett annat.

Det är ju så det funkar på xbox one enligt det man läst om begagnathandel av skivor.

Vilken annan avgift pratar du om?

Medlem
Skrivet av Naraccas:

"Ni får för lite betalt för era spel så vi har fixat det genom att ni inte kan sälja dem alls".

Vadå inte sälja dom alls ?

Medlem

MS kanske blev putta för att X360 va så enkel att hacka (iallefall den första versionen) va bara att flasha disc enheten, där av deras nya fanatiska DRM system kan man tänkas.

Skulle tro att Xbone kommer att bli hackad med va det lider, PS4 kommer nog inte heller va ett undantag.

Inaktiv
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Hur kan du tycka att xbox one är framtiden, du äger ju inte spelen du köper,
funkar inte bredbandet då kan du inget göra,
den dagen ms slutar driva xbox one då har du ingentig kvar.

Det du kallar utdaterade varor, i detta fallet ps4 behöver inget internet,
du kan sitta och spela det i en ubåt eller på mount everest,
kallar du det utdaterat?
Jag kallar det framtiden att kunna spela offline och online valfriheten,
på xbox one har man ingen valfrihet, det är ha bredband eller skaffa en hobby.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Även om uttalandet ska tas med en nypa sallt så anser jag då att det är helt rätt att man försöker minska på mellanhänderna. Ju färre desto bättre.

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Är det bara jag som vill ha fysiska exemplar av spel?

Jag föredrar fysiska kopior av spel men det kan vara riktigt skönt ibland med att kunna köpa ett nytt spel utan att gå till affären men när jag tänker efter så var det rätt trevligt förr när man gick till dåvarande "EB games" och kikade på spel och pratade lite med dom som arbetade där om spel som hade kommit ut nyligen.

Tycker också att det är nice att ha en box att ställa på en hylla för att vara snygg också, lite nördig inredning

Kontot avslutas

Titta bara på steam, ingen hade använt det om man inte kunde sälja vidare sina spel, samma sak med Xbone.

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

Det där tror jag när jag ser det. Spelindustrin förr var väl då inte en sådan kraft att räkna med i större sammanhang, utan mer nischat och inte för andra än gamers.

Oavsett så kommer de extra pengarna om piraterna försvann bara åka ner i framtiden fickan hos förläggarna eller utvecklarna. Billigare spel eller bättre spel som en utveckling av att de tjänar mer tack vare bristen på piratkopiering känns ju knappast troligt.

Finns inget värde i DRM för en end-user.

Man kan ju inte räkna som SF när de gnäller över filmer och säger de förlorat miljontals kronor pga piratkopiering, och då bestäms siffran genom att man antar att alla som laddat ner filmen skulle 100% säkert betala för den om piratkopiering inte var ett existerande alternativ.

Gör bättre spel/film, sänk priserna istället för höja dem, fokusera på de legitima kunder man har istället för anpassa allt efter svindlare.

Ex jag köper ofantligt mkt mer musik nuförtiden när jag har möjligheten att lyssna på det först tack vare torrents och spotify, än den tid då detta inte var möjligt och ett skivköp var som trisslotter mer eller mindre.
Så det handlar nog mer om hitta det där nya mediumet och sättet att fånga kunder idag. Inte sitta och skylla på pirater. Övertyga konsumenter istället för straffa dem.

Dock verkar MS missat, men vi får väl se.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Dryn:

Kommer ihåg stormen kring steam när de först släpptes, även jag var emot det. Idag föredrar jag steam framför allt annat, finns spelet på steam köper jag det där. Det var bra länge sedan jag köpte någon fysisk kopia.
Nu har vi ju inte sett eller fått reda på så mycket om Xbox one annat än att man måste vara online, så vi får väl vänta och se om det blir bra eller dåligt.

Det är mycket bättre nu än det var innan men GoG slår Steam ordentligt på fingrarna. Betalar hellre mer för en produkt jag verkligen äger än en jag bara "hyr".

OK Så här är det du kommer aldrig som spelare att äga ett spel.
Du betalar för rätten att spela det. inget mer.
Så ditt hyr passar här ... Fast på alla spel oavsett plattform.

Förutom de spel du fortfarande kan köpa helt utan drm.
Dessa spel kommer inte magiskt försvinna då servrarna stängs, sp kommer fortfarande fungera precis som vanligt.

Skrivet av chopper:
Skrivet av Nelfie:

Steam kräver åtminstone inte att man loggar in en gång var 24:e timme och verifierar att man fortfarande är ägaren till kontot.

Och stödjer dessutom möjligheten att spela alla spel (med möjligheten) med steam i offline-läge.

Att säga att X1 använder sig av något likt Steam är en rak förolämpning mot Valve.

Steam bryter mitt online spelande minst en gång i veckan för att jag ska verifiera att jag är ägare till kontot.
Poof och jag åker ut från BF3 för att verifiera till Steam. Har hört med suport men de kan inte lösa detta trams.
Lösning stäng av Steam när jag använder datorn. Så sätt ingen gloria på Steam.

Jag har steam igång på datorn så länge den är igång och jag har aldrig haft detta problem som du verkar ha. Låter mer som om du har använt ditt konto hos någon polare eller har en laptop som startar steam och du loggas in där.

Sedan är det helt enkelt så att skillnaden mellan steam och Xbox One är att Steams servrar inte kommer att läggas ner för att "nästa" steam kommer... Steam uppgraderas och programvara osv finns kvar där.

Xbox One och dess servrar däremot kommer att läggas ner och då kommer Xboxen endast vara en glorifierat TV-kontroll. Men jag har redan en TV-kontroll som följde med TV´n när jag köpte den, och jag lovar att det inte var den som stod för 99% av priset jag betalade.

Om MS har ett sådant förtroende för sitt "moln" och piratskydd så borde dom utannonsera ett mycket billigare pris på sina spel. På så sätt vinner dom nog många kunder den kommande generationen. Samt inte släppa några fysiska spel över huvud taget. Om alla spel har obligatorisk installation så är det bara en glorifierad installationsskiva som är onödig. Dom skulle promotat Xboxone som konsol-steam från början och inte betett sig som nybliven Idol-vinnare utan någon som helst mediaträning när frågor börjar ställas.

Inaktiv
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Skulle köpa en XBOX One om det inte var så att jag redan hade en digitalteve-box stående här hemma som kostade 1/10 av vad XBONE kostade. Jag får ut lika mycket ur den som ur en XBONE. PS4:an verkar trevlig däremot. Med den visar sony att de bryr sig om sina kunder och kommer fokusera på vad som är det viktiga, dvs SPELEN.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Billigare spel på släppdagen i butik kommer aldrig att ske bara för att dom "har möjlighet" till det. Fet bonus kallas det som storpamparna får.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av chopper:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Dryn:

Kommer ihåg stormen kring steam när de först släpptes, även jag var emot det. Idag föredrar jag steam framför allt annat, finns spelet på steam köper jag det där. Det var bra länge sedan jag köpte någon fysisk kopia.
Nu har vi ju inte sett eller fått reda på så mycket om Xbox one annat än att man måste vara online, så vi får väl vänta och se om det blir bra eller dåligt.

Det är mycket bättre nu än det var innan men GoG slår Steam ordentligt på fingrarna. Betalar hellre mer för en produkt jag verkligen äger än en jag bara "hyr".

OK Så här är det du kommer aldrig som spelare att äga ett spel.
Du betalar för rätten att spela det. inget mer.
Så ditt hyr passar här ... Fast på alla spel oavsett plattform.

Förutom de spel du fortfarande kan köpa helt utan drm.
Dessa spel kommer inte magiskt försvinna då servrarna stängs, sp kommer fortfarande fungera precis som vanligt.

Skrivet av chopper:
Skrivet av Nelfie:

Steam kräver åtminstone inte att man loggar in en gång var 24:e timme och verifierar att man fortfarande är ägaren till kontot.

Och stödjer dessutom möjligheten att spela alla spel (med möjligheten) med steam i offline-läge.

Att säga att X1 använder sig av något likt Steam är en rak förolämpning mot Valve.

Steam bryter mitt online spelande minst en gång i veckan för att jag ska verifiera att jag är ägare till kontot.
Poof och jag åker ut från BF3 för att verifiera till Steam. Har hört med suport men de kan inte lösa detta trams.
Lösning stäng av Steam när jag använder datorn. Så sätt ingen gloria på Steam.

Jag har steam igång på datorn så länge den är igång och jag har aldrig haft detta problem som du verkar ha. Låter mer som om du har använt ditt konto hos någon polare eller har en laptop som startar steam och du loggas in där.

Sedan är det helt enkelt så att skillnaden mellan steam och Xbox One är att Steams servrar inte kommer att läggas ner för att "nästa" steam kommer... Steam uppgraderas och programvara osv finns kvar där.

Xbox One och dess servrar däremot kommer att läggas ner och då kommer Xboxen endast vara en glorifierat TV-kontroll. Men jag har redan en TV-kontroll som följde med TV´n när jag köpte den, och jag lovar att det inte var den som stod för 99% av priset jag betalade.

Har haft mitt Steam konto sedan de startade och spelar aldrig hos någon annan. Deras suport kan inte hjälpa till att lösa det så det blir väldigt lite Steam då många spel hela tiden installeras på nytt mina sparede spel försvinner . Hur kul är det att börja om varje gång du vill spela ett spel. Suporten kan "tyvärr" inte fixa detta. Det är dags att ge Xbox one en chans så jag börjar med en sådan Burk..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Kanon, Steam är ju sjukt bra. Bara ni konsollnördar som snöar in sig på saker.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

haha xBONe steam där de säljer 3år gamla spel för 49.99€, m$..

Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Titta bara på steam, ingen hade använt det om man inte kunde sälja vidare sina spel, samma sak med Xbone.

???

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Exxo:

Jag har inte förstått varför folk är så himla ANTI när det gäller konsoler... men STEAM på PC gnäller man inte alls på knappt.

Väldigt bra fråga måste jag säga. Som trogen steam-användare finns det nog flera svar. Systemet har kommit fram ur CD-keys som de har lagt in för att förhindra piratkopiering. Att piratkopiera till PC är väldigt enkelt jämfört med konsol, därav har man accepterat att de har keys och att nyckeln bara kan användas en gång.

Sen är PC spelen billigare också. Det finns billiga hemsidor du kan enkelt köpa cd-keys till PC. Jag köpte mitt Bioshock Infinite för 280 kronor när det var en vecka gammalt. Till konsoll gick det på 600-700 kronor. Blir priset så mycket lägre kan man oftast acceptera att spelet inte kan bytas in.

Wtf 600-700 ?? Vart fan kollar du på konsoll spel? Kostar 499 kr i de flesta butiker. 599 för limited edition och liknande..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av chopper:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Dryn:

Kommer ihåg stormen kring steam när de först släpptes, även jag var emot det. Idag föredrar jag steam framför allt annat, finns spelet på steam köper jag det där. Det var bra länge sedan jag köpte någon fysisk kopia.
Nu har vi ju inte sett eller fått reda på så mycket om Xbox one annat än att man måste vara online, så vi får väl vänta och se om det blir bra eller dåligt.

Det är mycket bättre nu än det var innan men GoG slår Steam ordentligt på fingrarna. Betalar hellre mer för en produkt jag verkligen äger än en jag bara "hyr".

OK Så här är det du kommer aldrig som spelare att äga ett spel.
Du betalar för rätten att spela det. inget mer.
Så ditt hyr passar här ... Fast på alla spel oavsett plattform.

Förutom de spel du fortfarande kan köpa helt utan drm.
Dessa spel kommer inte magiskt försvinna då servrarna stängs, sp kommer fortfarande fungera precis som vanligt.

Skrivet av chopper:
Skrivet av Nelfie:

Steam kräver åtminstone inte att man loggar in en gång var 24:e timme och verifierar att man fortfarande är ägaren till kontot.

Och stödjer dessutom möjligheten att spela alla spel (med möjligheten) med steam i offline-läge.

Att säga att X1 använder sig av något likt Steam är en rak förolämpning mot Valve.

Steam bryter mitt online spelande minst en gång i veckan för att jag ska verifiera att jag är ägare till kontot.
Poof och jag åker ut från BF3 för att verifiera till Steam. Har hört med suport men de kan inte lösa detta trams.
Lösning stäng av Steam när jag använder datorn. Så sätt ingen gloria på Steam.

Jag har steam igång på datorn så länge den är igång och jag har aldrig haft detta problem som du verkar ha. Låter mer som om du har använt ditt konto hos någon polare eller har en laptop som startar steam och du loggas in där.

Sedan är det helt enkelt så att skillnaden mellan steam och Xbox One är att Steams servrar inte kommer att läggas ner för att "nästa" steam kommer... Steam uppgraderas och programvara osv finns kvar där.

Xbox One och dess servrar däremot kommer att läggas ner och då kommer Xboxen endast vara en glorifierat TV-kontroll. Men jag har redan en TV-kontroll som följde med TV´n när jag köpte den, och jag lovar att det inte var den som stod för 99% av priset jag betalade.

Har haft mitt Steam konto sedan de startade och spelar aldrig hos någon annan. Deras suport kan inte hjälpa till att lösa det så det blir väldigt lite Steam då många spel hela tiden installeras på nytt mina sparede spel försvinner . Hur kul är det att börja om varje gång du vill spela ett spel. Suporten kan "tyvärr" inte fixa detta. Det är dags att ge Xbox one en chans så jag börjar med en sådan Burk..

Har även jag haft steam sen det startade och det är en rätt stor arrogans hos Valve när det kommer till steam. Folk verkar så pass hjärntvättade att de tror att valve aldrig gör något fel. Steamworks är en drakonisk drm som är ett riktigt helvete ifall man har en bristande internetuppkoppling, visst det går att spela i offlineläge ibland, men dör ditt internet under en steamuppdatering som kommer i princip dagligen så har du ingen tillgång till något spel på hela ditt konto.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Steam = ett val, du får välja själv om du vill köpa det via steam/online eller om du vill köpa skivan o äga spelet på det sättet.
Xbox one= Tvång.

Inaktiv

Skillnaden är att konsoler är för väldigt unga spelare eller casualfolk. Då ska inte alltid online vara ett krav och man ska kunna byta spel.

Medlem

Förväntar mig se -25% till -75% lägre priser på Xbox One då Microsoft precis som spel jag kan köpa till Steam. Köpte tex nya Tomb Raider (förhandsbokade) för halva priset 3 veckor innan release.

Upp till bevis nu Microsoft.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av humziz:

Steam = ett val, du får välja själv om du vill köpa det via steam/online eller om du vill köpa skivan o äga spelet på det sättet.
Xbox one= Tvång.

Fast om spelet har en steam-aktivering så är den fysiska disken rätt poänglös då du fortfarande blir tvingad till att använda steam, fysisk skiva eller ej.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av humziz:

Steam = ett val, du får välja själv om du vill köpa det via steam/online eller om du vill köpa skivan o äga spelet på det sättet.
Xbox one= Tvång.

Fast om spelet har en steam-aktivering så är den fysiska disken rätt poänglös då du fortfarande blir tvingad till att använda steam, fysisk skiva eller ej.

Ja jo det är väl klart,, men säg exempelvis assassins creed, dead island m.m.. där har du alternativet om du vill köpa det på skiva direkt eller om du vill köpa din online kopia och behöver inte köra via steam för att kontrollera aktivering.. Där hade det ju vart helt annorlunda med xbox one.. eller?

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av chopper:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Dryn:

Kommer ihåg stormen kring steam när de först släpptes, även jag var emot det. Idag föredrar jag steam framför allt annat, finns spelet på steam köper jag det där. Det var bra länge sedan jag köpte någon fysisk kopia.
Nu har vi ju inte sett eller fått reda på så mycket om Xbox one annat än att man måste vara online, så vi får väl vänta och se om det blir bra eller dåligt.

Det är mycket bättre nu än det var innan men GoG slår Steam ordentligt på fingrarna. Betalar hellre mer för en produkt jag verkligen äger än en jag bara "hyr".

OK Så här är det du kommer aldrig som spelare att äga ett spel.
Du betalar för rätten att spela det. inget mer.
Så ditt hyr passar här ... Fast på alla spel oavsett plattform.

Förutom de spel du fortfarande kan köpa helt utan drm.
Dessa spel kommer inte magiskt försvinna då servrarna stängs, sp kommer fortfarande fungera precis som vanligt.

Skrivet av chopper:
Skrivet av Nelfie:

Steam kräver åtminstone inte att man loggar in en gång var 24:e timme och verifierar att man fortfarande är ägaren till kontot.

Och stödjer dessutom möjligheten att spela alla spel (med möjligheten) med steam i offline-läge.

Att säga att X1 använder sig av något likt Steam är en rak förolämpning mot Valve.

Steam bryter mitt online spelande minst en gång i veckan för att jag ska verifiera att jag är ägare till kontot.
Poof och jag åker ut från BF3 för att verifiera till Steam. Har hört med suport men de kan inte lösa detta trams.
Lösning stäng av Steam när jag använder datorn. Så sätt ingen gloria på Steam.

Jag har steam igång på datorn så länge den är igång och jag har aldrig haft detta problem som du verkar ha. Låter mer som om du har använt ditt konto hos någon polare eller har en laptop som startar steam och du loggas in där.

Sedan är det helt enkelt så att skillnaden mellan steam och Xbox One är att Steams servrar inte kommer att läggas ner för att "nästa" steam kommer... Steam uppgraderas och programvara osv finns kvar där.

Xbox One och dess servrar däremot kommer att läggas ner och då kommer Xboxen endast vara en glorifierat TV-kontroll. Men jag har redan en TV-kontroll som följde med TV´n när jag köpte den, och jag lovar att det inte var den som stod för 99% av priset jag betalade.

Har haft mitt Steam konto sedan de startade och spelar aldrig hos någon annan. Deras suport kan inte hjälpa till att lösa det så det blir väldigt lite Steam då många spel hela tiden installeras på nytt mina sparede spel försvinner . Hur kul är det att börja om varje gång du vill spela ett spel. Suporten kan "tyvärr" inte fixa detta. Det är dags att ge Xbox one en chans så jag börjar med en sådan Burk..

Att få installera om varje gång och få rollbacks eller förlora saves har hänt mig också, fast de var inte steams fel då utan min hdd som höll på att gå sönder. Helt enkelt att spelet var installerat den del av hdd som fallerade så fick korrupta filer hela tiden. Tråkigt dock att du har sådana problem.

Skriv svar