Tomb Raider
Den är här nu, den stora återkomsten. Lara Croft bryter med det gamla, omfamnar det nya och levererar det bästa Tomb Raider-spelet på sexton långa år.
#tomb-raider, #square-enix, #crystal-dynamics, #tomb-raider-2
Något som verkar förstöra det här spelet är hur man i ena stunden är en person som aldrig dödat någon för att i andra stunden gå loss som värsta Rambo. Jag finner inte detta troligt och om det är en mer realistisk Lara de försöker visa upp så verkar de inte ha lyckats så bra som jag hade hoppats på.
Ucharted är ett av de bästa spelen jag spelat som blandar filmiskt spelande med vad som trots detta känns som just ett spel (som vissa utvecklare kanske borde ta lärdom av, till exempel Rockstar). Baserat på vad jag sett än så länge så ser inte Tomb Raider ut att lyckas med detta lika bra.
Lite komiskt är det allt att Ucharted hämtade mycket inspiration från Tomb Raider och att nu Crystal Dynamics gör detsamma med nya Tomb Raider. Ser inget fel i detta och jag hoppas att de verkligen lyckats med att göra ett spel som känns som de äldre spelen och gör denna IP rättvisa.
För mig har aldrig den här serien handlat om Laras behag, det som gjorde att jag gillade den var att det var ett av de första spelen som kändes som ett Indiana Jones spel. Det jag gillar med Indiana är just att utforska grottor och detta var något som Tomb Raider lyckades med över all förväntan. Tyvärr verkar fokus senare i serien hamnat på action och inte på utforskning och att behöva tänka till för att komma vidare.
Något som verkar förstöra det här spelet är hur man i ena stunden är en person som aldrig dödat någon för att i andra stunden gå loss som värsta Rambo. Jag finner inte detta troligt och om det är en mer realistisk Lara de försöker visa upp så verkar de inte ha lyckats så bra som jag hade hoppats på.
Nu måste man ju tänka på att det är ett spel. Helst ett sådant då det måste finnas fiender man kan "döda". Sedan har jag inte spelat spelet så vet inte exakt hur det blir just nu. Själv skulle jag nog ha svårt att döda en person första gången, men skulle jag möjligen sitta i samma situation som henne så skulle nog alla andra "kills" inte vara ett lika stort problem med tanke på att HON MÅSTE GÖRA DET för att "ta sig därifrån" (om det nu är målet, som sagt inte spelat eller sett mycket av spelet).
Något som verkar förstöra det här spelet är hur man i ena stunden är en person som aldrig dödat någon för att i andra stunden gå loss som värsta Rambo. Jag finner inte detta troligt och om det är en mer realistisk Lara de försöker visa upp så verkar de inte ha lyckats så bra som jag hade hoppats på.
Nu måste man ju tänka på att det är ett spel. Helst ett sådant då det måste finnas fiender man kan "döda". Sedan har jag inte spelat spelet så vet inte exakt hur det blir just nu. Själv skulle jag nog ha svårt att döda en person första gången, men skulle jag möjligen sitta i samma situation som henne så skulle nog alla andra "kills" inte vara ett lika stort problem med tanke på att HON MÅSTE GÖRA DET för att "ta sig därifrån" (om det nu är målet, som sagt inte spelat eller sett mycket av spelet).
Självklart handlar det om överlevnad men baserat på det jag sett så känns spelet inte troligt. Man går inte från att aldrig ha dödat något till att döda levande ting med sådan enkelhet som man verkar göra i spelet. Men jag har inte spelat det och kan bara basera detta på vad jag sett.
Om man kör med en mer realistisk approach så får man även anpassa spelet efter detta annars kan man lika gärna skippa det.
Något som dock är mer oroande är att spelet verkar fullt av en massa QTE och jag hoppas verkligen dessa är få för själv har jag tröttnat på dessa rejält. I vissa spel funkar de (som GoW) men i andra spel hör de inte hemma (som de jag sett i nya Tomb Raider än så länge).
Något som verkar förstöra det här spelet är hur man i ena stunden är en person som aldrig dödat någon för att i andra stunden gå loss som värsta Rambo. Jag finner inte detta troligt och om det är en mer realistisk Lara de försöker visa upp så verkar de inte ha lyckats så bra som jag hade hoppats på.
Nu måste man ju tänka på att det är ett spel. Helst ett sådant då det måste finnas fiender man kan "döda". Sedan har jag inte spelat spelet så vet inte exakt hur det blir just nu. Själv skulle jag nog ha svårt att döda en person första gången, men skulle jag möjligen sitta i samma situation som henne så skulle nog alla andra "kills" inte vara ett lika stort problem med tanke på att HON MÅSTE GÖRA DET för att "ta sig därifrån" (om det nu är målet, som sagt inte spelat eller sett mycket av spelet).
Självklart handlar det om överlevnad men baserat på det jag sett så känns spelet inte troligt. Man går inte från att aldrig ha dödat något till att döda levande ting med sådan enkelhet som man verkar göra i spelet. Men jag har inte spelat det och kan bara basera detta på vad jag sett.
Om man kör med en mer realistisk approach så får man även anpassa spelet efter detta annars kan man lika gärna skippa det.
Något som dock är mer oroande är att spelet verkar fullt av en massa QTE och jag hoppas verkligen dessa är få för själv har jag tröttnat på dessa rejält. I vissa spel funkar de (som GoW) men i andra spel hör de inte hemma (som de jag sett i nya Tomb Raider än så länge).
Känner utifrån vad jag sett att det är det enda minuset för mig (dvs aldrig dödat biten). Tycker Far Cry 3 led av exakt samma sak, det gjorde inte spelet dåligt men inte alls lika bra som jag hade förväntat mig, men just för att Far Cry 3 släpptes tidigare så förväntade jag mig samma sak här. Förhoppningsvis är gameplay riktigt bra så att man kan förlåta det.
Inte sett så mycket QTE men så länge de känns som att de är på plats så kan jag acceptera dem (har inte så mycket emot QTE i allmänhet).
Något som verkar förstöra det här spelet är hur man i ena stunden är en person som aldrig dödat någon för att i andra stunden gå loss som värsta Rambo. Jag finner inte detta troligt och om det är en mer realistisk Lara de försöker visa upp så verkar de inte ha lyckats så bra som jag hade hoppats på.
Nu måste man ju tänka på att det är ett spel. Helst ett sådant då det måste finnas fiender man kan "döda". Sedan har jag inte spelat spelet så vet inte exakt hur det blir just nu. Själv skulle jag nog ha svårt att döda en person första gången, men skulle jag möjligen sitta i samma situation som henne så skulle nog alla andra "kills" inte vara ett lika stort problem med tanke på att HON MÅSTE GÖRA DET för att "ta sig därifrån" (om det nu är målet, som sagt inte spelat eller sett mycket av spelet).
Självklart handlar det om överlevnad men baserat på det jag sett så känns spelet inte troligt. Man går inte från att aldrig ha dödat något till att döda levande ting med sådan enkelhet som man verkar göra i spelet. Men jag har inte spelat det och kan bara basera detta på vad jag sett.
Om man kör med en mer realistisk approach så får man även anpassa spelet efter detta annars kan man lika gärna skippa det.
Något som dock är mer oroande är att spelet verkar fullt av en massa QTE och jag hoppas verkligen dessa är få för själv har jag tröttnat på dessa rejält. I vissa spel funkar de (som GoW) men i andra spel hör de inte hemma (som de jag sett i nya Tomb Raider än så länge).
Jag känner lite samma sak, faktiskt. En karaktär som Lara eller typ Indiana Jones är ju egentligen psykopater med tanke på den kallblodighet de visar upp när det kommer till att bringa ond, bråd död. Men det är inramningen som gör att man ändå sväljer den karaktäriseringen, att varken hjälten eller de som stryker med inte känns som riktiga människor. När man däremot flyttar den dynamiken in till en mer realistisk kontext så framstår ju Laras dödande som betydligt mer illasinnat.
Jag är faktiskt riktigt intresserad av att se vad de gör med det här i det färdiga spelet. Litar tills vidare på Fredrik så det är hans huvud som ryker om det visar sig vara uselt.
Något som verkar förstöra det här spelet är hur man i ena stunden är en person som aldrig dödat någon för att i andra stunden gå loss som värsta Rambo. Jag finner inte detta troligt och om det är en mer realistisk Lara de försöker visa upp så verkar de inte ha lyckats så bra som jag hade hoppats på.
Nu måste man ju tänka på att det är ett spel. Helst ett sådant då det måste finnas fiender man kan "döda". Sedan har jag inte spelat spelet så vet inte exakt hur det blir just nu. Själv skulle jag nog ha svårt att döda en person första gången, men skulle jag möjligen sitta i samma situation som henne så skulle nog alla andra "kills" inte vara ett lika stort problem med tanke på att HON MÅSTE GÖRA DET för att "ta sig därifrån" (om det nu är målet, som sagt inte spelat eller sett mycket av spelet).
Självklart handlar det om överlevnad men baserat på det jag sett så känns spelet inte troligt. Man går inte från att aldrig ha dödat något till att döda levande ting med sådan enkelhet som man verkar göra i spelet. Men jag har inte spelat det och kan bara basera detta på vad jag sett.
Om man kör med en mer realistisk approach så får man även anpassa spelet efter detta annars kan man lika gärna skippa det.
Något som dock är mer oroande är att spelet verkar fullt av en massa QTE och jag hoppas verkligen dessa är få för själv har jag tröttnat på dessa rejält. I vissa spel funkar de (som GoW) men i andra spel hör de inte hemma (som de jag sett i nya Tomb Raider än så länge).
Tro inte jag tycker olikt som dig. Det är ganska löjligt egentligen, hade varit bättre om det möjligen gravdvis blivit mer och inte JÄTTE MYCKET PÅ EN GÅNG som det låter som.
Diablo 3. Men tror många var rädda för att säga sanningen på tidernas mest överhypade spel. Nu med facit i hand vet vi vilken sörja det är.
Med facit i hand... och 80 speltimmar i sjön.
The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.
Har inte spelat Tomb Raider sedan PS1.. kanske dags att ge det en ny chans nu
Samma här. Älskade det första spelet, men mer än så blev det inte med Lara.
Jag har blivit itutad tillräckligt med info för att köpa det (inte bara av denna recension), vilket jag just har gjort på Steam. Demo saknas däremot fortfarande.
Spelar mest: State of Decay 2
Jag har gått runt och varit orolig att det här skulle bli som Alien för mig, gick runt och var riktigt sugen, men så floppade det totalt. Men det här verkar faktiskt vara som jag trodde. Kommer definitivt köpa detta och spela igenom, kommer ihåg när jag lirade något av de äldre spelen när jag var liten grabb, var ju helt underbart!