Doom 3: BFG Edition

Medlem
Skrivet av LongKalsing:
Skrivet av Ankh:

3D delen är för mig intressant, men jag betalar inte 200 pix för det med tanke på att jag redan äger alla Doom spelen och deras expansioner. Tycker åtminstone att 3d delen kunde släppas som patch till gamla doom 3. (kanske den gjort?)

Jag skaffade det för 3d'n till X360. Riktigt bra 3d djup men tyvärr så "flimrar/tears" det när man vänder sig.Vet ej om ps3:an hanterar det bättre. I övrigt ett hyggligt nostalgi spel för 249:-

Spelar iofs inte konsol överhuvudtaget men tack endå


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av eddie_m:

Spelet var uselt både då och nu, bara det att ingen vågade erkänna det back then.

Jag satt då iaf klistrad framför skärmen när jag spelade och ville bara ha mer, det är inte så jävla ofta det händer!
Så nej.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Är inte direkt förvånad över betyget.
Har provat bfg-edition och det känns precis som originalet, fast med nya banor och bättre texturer. Hade nog varit bättre om man istället satsat på doom I och II i nyare versioner. Doom I och II i en collectors box hade varit fint


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Reize:
Skrivet av Rocky Dennis:

De skriftliga bestämmelserna har ingenting med realiteten att göra, tyvärr.

Uhm va? Jag gav det en tvåa, dvs "Tveksamt", vilket också var andemeningen i texten. Det är inte ett totalt fiasko och de två originalspelen adderar värde åt paketet, men överlag är det en ganska dålig utgivning av ett ganska dåligt spel.

Inaktiv

Förstår inte varför alla klagar på recensenten angående denna recension. Det är idag spelboxen recenseras och inte för 10-15 år sedan. Nostalgi kan väl vara lite trevligt ibland men jag föredrar utveckling framför att gå tillbaka till artonhundratalet igen. Doomspelen är otroligt primitiva om man tittar på vad som finns på marknaden idag. Det senaste spelet från id software, alltså Rage var ju oxå ett väldigt primitivt spel som när det kom hade gjorts tidigare och oxå mycket bättre. Jag skulle aldrig ha gett det mer än en två, det var ok men inte bra.

Man kan hylla ID för att man älskade quake, doom och wolfenstein när de först kom, men tider förändras och det är inte på något sätt säkert att ens, en gång så älskade spelföretag garanterat kommer att fortsätta ligga i fronten av spelutvecklingen. Det är bara att acceptera och minnas de på ett bra sätt men försöka leva i nuet. Vem vet, id kanske kommer tillbaka och frontar utvecklingen igen någon gång i framtiden, den som lever får se.

Medlem

Man får inte glömma att han recenserar inte doom 3 som kom ut för 10-15 år sedan. Han recenserar den som kom ut nu.
Visst är det i stort sett samma spel, men eftersom det är en re-release med en ny undertitel för nästan 200 pix så tycker åtminstone JAG att man hade kunnat begära mer.
De nya sakerna låter som de lika gärna kunnat komma som en patch eller en mod.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Uhm va? Jag gav det en tvåa, dvs "Tveksamt", vilket också var andemeningen i texten. Det är inte ett totalt fiasko och de två originalspelen adderar värde åt paketet, men överlag är det en ganska dålig utgivning av ett ganska dåligt spel.

Detta är en till brist i hela FZs recensering. Ni låter aldrig den kreativa produkten stå på egna ben och bedömas för sina egna meriter, ni recenserar alltid den kommersiella produkten. Checkar av rutor; "finns multiplayer (spelar ingen roll om den är värdelös)?", "vad följer med spelet (som i detta fallet)?" eller hur spelet är prissatt.

Det kan liknas vid att en kass dvd-film får betyget höjt till 2/5 eller 3/5 för att extramaterialet är underhållande, eller att en teateruppsättning får höjt betyg för att biljettpriset är lågt.

Det är inte bara FZ som gör såhär. Majoriteten av mainstream-gamingsajter sysslar med sånt här. Jag verkar tillhöra en minoritet som tycker att spel inte borde bedömas på samma kliniskt tekniska grunder som HDMI-kablar eller vitvaror...


signatur

Imperator

Medlem

man ska köra orginalet med sikkmod och wulfen textures det borde id ha fixat till BFG.. känns som en ripoff och bara tjäna pengar...

Reize:

Nu är du helt ute och snurrar. FZ sysslar inte med att "checka av rutor" och det är väl uppenbart för alla som läser oss? Du får mer än gärna presentera konkreta exempel ifrån den här recensionen på när skribenten ifråga gör sig skyldig till det du anklagar honom/oss för.

Personligen tycker jag att det är väldigt tydligt att det är just den kreativa produkten som kritiseras, så jag är intresserad att höra hur du kan ha kommit till en såpass diametralt motsatt åsikt.

Medlem
Skrivet av Reize:
Skrivet av Rocky Dennis:

Uhm va? Jag gav det en tvåa, dvs "Tveksamt", vilket också var andemeningen i texten. Det är inte ett totalt fiasko och de två originalspelen adderar värde åt paketet, men överlag är det en ganska dålig utgivning av ett ganska dåligt spel.

Detta är en till brist i hela FZs recensering. Ni låter aldrig den kreativa produkten stå på egna ben och bedömas för sina egna meriter, ni recenserar alltid den kommersiella produkten. Checkar av rutor; "finns multiplayer (spelar ingen roll om den är värdelös)?", "vad följer med spelet (som i detta fallet)?" eller hur spelet är prissatt.

Det kan liknas vid att en kass dvd-film får betyget höjt till 2/5 eller 3/5 för att extramaterialet är underhållande, eller att en teateruppsättning får höjt betyg för att biljettpriset är lågt.

Det är inte bara FZ som gör såhär. Majoriteten av mainstream-gamingsajter sysslar med sånt här. Jag verkar tillhöra en minoritet som tycker att spel inte borde bedömas på samma kliniskt tekniska grunder som HDMI-kablar eller vitvaror...

Men de två går ju samtidigt hand i hand, framför allt när det gäller återutgivningar. När ett åtta år gammalt spel släpps igen utan märkbara förbättringar så måste man ta med det i beräkningarna om det är värt pengarna eller inte. Nu faller Doom 3 platt hur man än vrider och vänder, men att inte påpeka den ekonomiska aspekten i såna här fall vore orimligt.

Sen är det ju den kreativa produkten jag spenderar merparten av min recension till att beskriva. Den håller inte måttet - knappt med dåtidens mått mätt men verkligen inte i dagens läge. Både på ett tekniskt och spelmässigt plan så är vilken dussinshooter som helst ett bättre val än att skaffa Doom 3 idag. Framför allt när det är i princip exakt samma spel som de släppt tidigare - med det undantaget att det är dyrare och saknar flera av de funktionerna som originalutgåvan hade, som t.ex. moddsupport.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bikki:
Skrivet av Dumlen:

På vilket sätt ritade Half-life 2 om genrekartan om jag får fråga? Det om något verkade mer vara en techdemo.

Läs om.

"det var trots allt sex år efter att Half-Life ritat om genrekartan och bara några månader innan dess uppföljare skulle upprepa bragden. "

Ja? Det står ju klart och tydligt "Half-Life", och inte "Half-Life 2".

Medlem
Skrivet av Bikki:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bikki:
Skrivet av Dumlen:

På vilket sätt ritade Half-life 2 om genrekartan om jag får fråga? Det om något verkade mer vara en techdemo.

Läs om.

"det var trots allt sex år efter att Half-Life ritat om genrekartan och bara några månader innan dess uppföljare skulle upprepa bragden. "

Ja? Det står ju klart och tydligt "Half-Life", och inte "Half-Life 2".

Ja..."och dess uppföljare skulle upprepa bragden". Jag antar att de syftar på HL2? Eller är det något jag missat?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Dryn:

Synd, var lite småsugen faktiskt. Spelade aldrig trean annat än en snabbis då det släpptes. Hade alldeles för dålig dator och på den tiden var jag så lättskrämd att jag inte vågade spela igenom vissa spel

Då är ju detta ett bra köp för dig!
Denna utgåva är såklart riktad främst till de som inte spelat det tidigare, kanske var för ung eller inte hade dator som räckte till.

Låt inte rescensioner och kommentarer avskräcka dig, Doom3 är ett helt briljant spel på sitt sätt.
Det är en blandning av den gamla goda tidens hjärndöda shooters (där spelaren ska spela och inte tänka) med den nya (då) tidens moderna teknik och långsammare speltempo.

OM spelaren vill så kan man följa handlingen via ljud, bild och text men det är inte viktigt och är man ointresserad av den löjliga ursäkten för att få kasta in köttiga monster på en rymdbas på mars så kan man helt skippa det och istället koncentrera sig på att förvandla monster till kötthögar med diverse manicker

här finns inga ironsights, secondary fire eller annat liknande skit, här är det skjuta eller inte skjuta som gäller.
Less på att byta vapen? Det går bra! skjut dig fram med ett och samma om du vill, här behövs inte bytas i onödan!

Kortfattat:
Doom3 är ett helt lysande spel. Har du inte spelat så prova det åtminståne. MEN kom ihåg att det trots allt är rätt gammalt.

Riktigt bra skrivet! Hear, hear.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Vilken jävla nisse till recesent var du ens född på ID softwares storhetstid? #PMS kid

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av uuni:

Vilken jävla nisse till recesent var du ens född på ID softwares storhetstid? #PMS kid

Om du läser texten, det vill säga hela texten, så finner du både en och annan tydlig referens till "storhetstiden". Städa upp attityden.


signatur
Medlem

Städa upp dina recensenter kompis :=). maila gärna ifall ni söker folk.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av uuni:

Städa upp dina recensenter kompis :=). maila gärna ifall ni söker folk.

Håll inte andan...


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av uuni:

Städa upp dina recensenter kompis :=). maila gärna ifall ni söker folk.

Håll inte andan...

Mr tuff guy "Carl" aka keyboard warriorn

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av uuni:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av uuni:

Städa upp dina recensenter kompis :=). maila gärna ifall ni söker folk.

Håll inte andan...

Mr tuff guy "Carl" aka keyboard warriorn

Warfighter, om jag får be!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av uuni:

Städa upp dina recensenter kompis :=). maila gärna ifall ni söker folk.

Håll inte andan...

haha!


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Ahris:

Jag tycker inte att Doom3 var dåligt men håller med om att det huvudsakligen var ett demo för iD&#039;s nya motor. Ravens Quake4 som följde var ju briljant.
iD tappade sin spelmässiga kreativitet med Romero och kvar blev bara Carmacks tekniska geni. Spelmässigt har inget förändrats hos iD sedan slutet av 90-talet.

Tycker personligen Q4 var mycket sämre än D3, Doom 3 är enormt underskattat iom, ett grymt bra sci-fic action spel med horror-element är vad det är. Säga vad man vill om att det inte liknar d1,d2 , men det var ett spel som stog på egna ben utan problem.

Sen att det finns vissa som klagar på att spelet var för kort är tamefan helt otroligt, spelet ligger på ca 10-12 timmar minst om du kör på Veteran, knappt att du kan springa igenom det på 6-8 timmar ens på easy.

Dagens spel är ju knappt på 4 timmar, så D3 var helt klart ett underhållande spel med skön bandesign. Repetitiv eller ej för gemene man men för mig som älskar sci-fic miljöer var det njutning hela vägen.

Lirar för närvarande igenom spelet igen med high-res textures, sound mod , crosshair mod m.m fan bättre, snyggare än 75% av dagens spel utan problem.

12
Skriv svar