Valve: Windows 8 blir Microsofts fall

D.K
Medlem

Det han syftar på måste vara den ökade kontrollen som kommer med Windows 8? Kontroll som bara finns där för att tjäna mer pengar (och skydda användarna om man frågar utvecklarna av operativet). Kontroll = pengar. Så på vilket sätt är Steam annorlunda? Det handlar bara om kontroll över en annan typ av vara, något jag är helt säker på att Microsoft och Apple också kommer införa som standard i sina OS. En appstore/marketstore/playstore/windowsgamesforlivestore rakt i ditt OS där du med en enkel sökning, två musklick och minus 10 kr på kontot får ett nytt program som du antagligen skulle kunna hitta en gratisvariant av om du bara googlade

Att hela tiden säga att ett företag apar efter Apple är rätt trångsynt, man får ju titta på anledningarna till varför utvecklare sluter sina system och spekulera i vad de kommer tjäna på det.

Jag är emot det, men jag tror helt på att det är framtiden. Antalet personer som kallar sig datorentusiaster är försvinnande få, och antalet personer med random laptop söndersprängd med bloat och förinstallerat OS är oändligt många.

Sorry Gabe, det tror jag inte, men W8 är säkert en push i "ny" riktning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kör vidare med Windows 7, när stöd för det upphör får man väl byta till Linux om inte Windows förändras efter 8:an.

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:

Sorry Gabe, det tror jag inte, men W8 är säkert en push i "ny" riktning.

Folk förstår fortfarande inte att Microsoft har valt att fokuserar på mobila enheter med touch funktion i Windows 8. Tycker man inte om deras senaste programvara, så har man med stor sannolikhet aldrig vidrört RTM-version, svårt för att lämna sin startknapp eller en hardcore Linux användare (skulle själv valt Ubuntu om de inte hade varit för DirectX).

Medlem

Stackars Valve, sitter fast i det förgångna...
MS har som många andra sett vart det pekar. TVn är död, dom nya "tv-apparaterna" kommer bara vara skärmar, typ Samsungs nya oled 55" 4mm, dit man skickar den info man vill se oavsett om det är från mobil, spel, ipad, windows 360 eller kissekatter med fruktfetisch. Våra kanaler vi har idag lever på lånad tid då ondemand ökar sanslöst, Viasat, HBO. Philips lanserar appar för att man ska kunna fortsätta titta på ipad när man går från tv till toaletten nu i dagarna.
Surfplattorna har utsålt TV-marknaden två gånger om och mobilerna ökar hela tiden, nya modeller och kortare "livstid" innan man "måste" köpa en ny.
Nintendo ser detta, Apple ser detta, Samsung ser detta, Sony, Philips, LG, Microsoft...
Stackars Valve blir nog lämnade kvar i glömska...inte mig emot då jag bara haft strul med det där jävla Steam dom få gånger jag använt det, så en Microsoft-marknad ala App Store vore kanon! ...

Sen huruvida Windows 8 kommer att fungera bra eller dåligt är en helt annan sak, oddsen att dom som köper datorerna det första halvåret inte kommer få problem är ju rätt... små, lindrigt sagt...

Framtiden är inte datorns, det är enheter som Vaio Tap 20 och iPad tillsammans med en 2 mm tjock 60" skärm tapetserad på väggen och 4k-streaming.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Jag använder också XP fortfarande. Men nästa gång det blir till att uppgradera burken så blir det 7. Jag brukar föredra att ligga ett OS efter. Det brukar innebära att det OS:et hunnit bli ordentligt stabilt medan det senaste fortfarande inte är helt genomarbetat ännu.

Win7 har varit stabilt sedan release.

Medlem

Inte något som Gabe pratat om men som jag personligen inte är så förtjust i är att det finns reklam i Windows 8. Kanske därför de säljer det billigare.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Skrivet av Loxus:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Jag använder också XP fortfarande. Men nästa gång det blir till att uppgradera burken så blir det 7. Jag brukar föredra att ligga ett OS efter. Det brukar innebära att det OS:et hunnit bli ordentligt stabilt medan det senaste fortfarande inte är helt genomarbetat ännu.

Att använda XP idag är som att man skulle använt 3.1x när XP kom...

Ja, det är ju ett sätt att se på saken.

six
Medlem

Provat på Win8 och tycker att det är horribelt, värre än vista och precis som med det så kommer detta inte i närheten av min dator.
Tror dock att denna version kan bli populär på tablets och mobiler etc, helt enkelt inte gjort för pc.

Medlem
Skrivet av luftman:

När microsoft floppar så kommer Google göra sitt eget OS till datorer

Tror inte det där är så långt från sanningen faktiskt, Android är baserat på Linux och Google kan mycket väl vara den som fixar en Linuxkompilation för vanligt folk.

Inaktiv
Skrivet av RzrTrek:

Linux kommer bli Valves fall.

Tack så mycket för alla tummar! Känner mig som en Johan Palm!!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Jag använder också XP fortfarande. Men nästa gång det blir till att uppgradera burken så blir det 7. Jag brukar föredra att ligga ett OS efter. Det brukar innebära att det OS:et hunnit bli ordentligt stabilt medan det senaste fortfarande inte är helt genomarbetat ännu.

Haha, du blir alltid sågad när du nämner det där men jag håller med om att ditt resonemag är sunt. Enda skälet till att jag uppgraderade till Win7 är att man slutade skriva drivrutiner till min hårdvara. Men samtidigt måste jag säga att Win7 är ett undantag från det gamla djungelordspråket "Opening windows makes the bugs come in"
7 har alltid funkat klockrent för mig.

Medlem

Man får intrycket att det är fler här som inte förstått vad Gabe menar. Det Microsoft är på väg att göra är att kontrollera och givet försöka göra vinst på program och spel som publiceras för Windows 8.

Jag tror att det kommer bli gyllene tider för Linux, och alla dess varianter, att kapa åt sig en stor andel användare framöver. Den dagen windows 7 är utdaterat så kommer jag förmodligen gå över till någon bra Linux-distribution, om inte tidigare.

Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Moxon:

Sitter fortfarande med XP. orka uppgradera något man inte ens använder.

Jag använder också XP fortfarande. Men nästa gång det blir till att uppgradera burken så blir det 7. Jag brukar föredra att ligga ett OS efter. Det brukar innebära att det OS:et hunnit bli ordentligt stabilt medan det senaste fortfarande inte är helt genomarbetat ännu.

Haha, du blir alltid sågad när du nämner det där men jag håller med om att ditt resonemag är sunt. Enda skälet till att jag uppgraderade till Win7 är att man slutade skriva drivrutiner till min hårdvara. Men samtidigt måste jag säga att Win7 är ett undantag från det gamla djungelordspråket "Opening windows makes the bugs come in"
7 har alltid funkat klockrent för mig.

Haha, jag vet, och jag tycker faktiskt att det är ganska larvigt. Det enda jag säger är att jag är relativt nöjd med XP och inte känt ett akut behov av att uppgradera. Men av någon anledning så skall det neggas så det förslår bara för att folk inte håller med. Jag kommer absolut att uppgradera OS när jag uppgraderar datorn, men innan dess är inte mitt val av OS en såpass viktig fråga för mig att jag lägger ner mödan att köpa 7 och installera det på nuvarande burk. Uppenbarligen är det en jätteviktig sak för vissa människor att köra det senaste, men jag förstår inte varför folk känner sig provocerade bara för att jag inte tycker att det är lika viktigt.

Medlem

Gabe Newell. Är bara en patetisk person med hans sista uttalanden i media. Han blir lämnad utanför när stora beslut tas.

Se till o fixa till steam bättre o sluta gnäll Gabe!!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Det känns som att W8 kommer bli ytterligare ett av MS misslyckande, ungefär som 95, ME och Vista... Men så länge ingen lyckas fixa ordentligt spelstöd för Linux eller Mac kommer nog MS att fixa det till nästa version.

ELF
Medlem
Skrivet av andreashal91:

Kör just nu w8 men saknar mitt win7... Men inte orkat att byta tillbaka ännu!

Det är inte så jobbigt. Stäng bara av VmWare så kan du fortsätta använda Windows 7 utan att behöva bry dig om Windows 8...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

själv sitter ja med Ubuntu 12.04 enda anledning till att jag använder WIN7 på sidan om är för att utan större besvär än vad jag anser vara roligt är för att jag imorn ska lira GW2 och på fredag ska avnjuta Black Mesa

BTW GLÖM INTE ATT RÖSTA PÅ BLACK MESA på greenlight


signatur

En Gång Pc Alltid Pc.

Medlem

Windows 95 - Dålig (Blev dock bättre med tiden)
Windows 98 - Bra
Windows ME - Dålig
Windows XP - Bra
Windows Vista - Dålig
Windows 7 - Bra
Windows 8 -

Någon annan som börjar se ett mönster?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Medlem

Jag använder windowsfunktioner så sjukt litet att det egentligen inte spelar någon roll om jag använder win 2000 eller framåt. Det enda som spelar in är vilken hårdvara som stöds, osv.

Själva optimeringen för spel tycker jag faktiskt inte har gått framåt så mycket sedan den tiden. Men det är ju en personlig åsikt

Sedan tycker jag att varannan-listan stämmer okej, det är bara 2000 som står ut som bra efter ett annat bra. Dock så kom ju win Me därefter, och det var ju med lätthet det sämsta windows som någonsin släppts sedan pre-3.0. Det enda som jag verkligen varit sjukt missnöjd med egentligen.

Medlem

Vill inte ha Windows 8 så länge det är gjort för surfplattor...
Det värsta är att vi nog kan förvänta oss att Windows 9 och 10 följer följer samma stuk

Medlem

Denna där bilden glömmer ett av Microsofts bästa OS, Win2k.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jisses vad han fånar sig... Han kanske skulle hålla sig till det han kan, istället för att komma med åsikter helt utan grund.

Nu när till och med den vanliga start-menyn är lätt att få tillbaks, så finns det inget som gör W8 sämre än varken W7 eller något annat. Speciellt inte med tanke på alla stora förbättringar de gjort.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Vet inte hur det blir med Microsoft men får jag ett alternativ till Windows blir jag överlycklig! Den enda anledningen jag använder Windows är gpa spelstödet. Om spelutvecklare kunde vända blicken mot alternativ...

Man kan ju alltid hoppas/drömma.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jisses vad han fånar sig... Han kanske skulle hålla sig till det han kan, istället för att komma med åsikter helt utan grund.

Åh fan. "Efter att ha hoppat av utbildningen på Harvard university[3], arbetade Newell på Microsoft i tretton år och blev till sist en "Microsoft Millionaire". Newell har beskrivit sig själv som en "producer on the first three releases of Windows"."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gabe_Newell


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv
Skrivet av Parzec:

Denna där bilden glömmer ett av Microsofts bästa OS, Win2k.

Windows 8 = Good?

Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Windows 8 = Good?

Mjo, skulle ju bli det då men det vet vi inte än. Man kan tycka, tänka och tro nu men om det blir bra eller dåligt får vi vällan se.
Det lite mer störande med den bilden om man stoppar in Win2k och fortsätter mönstret så blir WinXP dåligt (håller jag inte med om), Win Vista bra (håller jag inte med om) och Win 7 dåligt (håller jag inte med om heller).


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Kan bara instämma med Gable, detta kan mycket väl bli Microsofts fall. Linux är ett stort hot och att försöka kopiera Apple är ett stort misstag som nog kommer göra alla Linux användare glada. För mig är det ingen tvekan, kan Linux erbjuda samma stöd när det kommer till spel och programvara kommer jag installera det på stört.

Medlem
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Parzec:

Denna där bilden glömmer ett av Microsofts bästa OS, Win2k.

Windows 8 = Good?

Windows 8 är ett skämt

Skriv svar