De som spelar mycket är oftare deprimerade

Medlem

Hänger väldigt bra ihop, efter som att det "INTE" gäller alla.

Skrivet av Greisn:
Skrivet av Haziza:

Tråkigt att många små killar här inte riktigt förstår något utav detta. Så fort en sån här nyhet kommer tänker ni bara på er själva rätt tragiskt egentligen.

Hur hänger dess två påståenden ihop? Det är ju rimligare att utgå från sin egen situation än andras, om man inte gör en egen studie vill säga.

Men alltså, det här citatet ur studiebeskrivningen är ju smått fantastiskt (försökte redigera in detta i mitt förra inlägg men det verkar inte funka, inte meningen att dubbelposta): "Some parts of the questionnaire only need to be completed once as these do not change over time (e.g. personality)..."

nä, ja, just det...


signatur

AYY LMAO

Inaktiv

Har själv suttit i träsket..jävligt jobbigt ett tag. Men lyckades att komma ur det och lirar väldigt lite medans jag har fixat och styrt upp mitt sociala liv. Känns underbart!

Medlem

mer spel - mindre "riktig" social interaktion.

Medlem

Beror på att man blir deprimerad när man inte får spela, eller när det säljs för många usla spel

Gen
Medlem

Man är inte deprimerad när man väl spelar utan när man inte spelar / får spela. Inte okej!

Medlem

Blir säkert en skitbra studie när de redan tror att de borde vara mer deprimerade än de andra för att de spelar över 21h... Kommer inte alls påverka den gruppens sinnestämmning.


signatur

i7 960 TRUE|Rampage III Formula x58|FD R4|XFX 850W|DDR3 3x4GB|RTX 3060|X25-M 160GB+Crucial m4 512GB
|i7 2600k|DDR3 2x8GB|GTX 760|

Medlem
Skrivet av Greisn:
Skrivet av Plasmabengt:

Antispel landet Australien och en studie om spel = icke trovärdigt

nä det låter ju tveksamt förstås.. men jag hänger inte med så bra, vadå antispel landet?

Depression är ju betydligt allvarligare än att "känna sig lite nere", och jag tror inte normfallet är att (över)drivet spelande i allmänhet leder till detta. På sin höjd att det leder till att känna sig just lite nere, med skuldkänslor eller vad det nu kan va.

Jag tycker det låter som en intressant studie, om än jävligt snårig. Och bra att det finns en koppling till beroendeproblematik i den också, annars skulle det ju va en ren smutskastningskampanj.

edit: ahhah..hahaha såg just det här lilla utdraget i infon om studien: "Some parts of the questionnaire only need to be completed once as these do not change over time (e.g. personality)..." eeh ja just det..

Här kan du ju få ett litet exempel.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20091130/online-actionspel-...

Medlem
Medlem
Skrivet av Bobbey:

Ja är livet IRL piss så flyr jag in i spelen mer, är livet gött i övrigt tröttnar jag på att spela rätt fort.
Så nog stämmer det, men spelen gör mig knappast mer deppig snarare tvärt om.

Jag har nog världens bästa liv - menar inte för att skryta eller så men för att med motargument mot din tes - och jag spelar spel för att uppleva... ja, något annat än IRL.
Även om man har en Ferrari så kan man uppskatta racing i Forza. Oavsett om man får ligga lätt så är det kul att ha en romans i Mass Effect. Även om man är rik IRL så gillar jag att samla guld i Fable.

Medlem

Jag kan helt ärligt säga att jag är deprimerad och över 25. Jag spelar mycket, men jag googlar ennu mer. Jag flyr verkligheten. Hade jag inte haft spelen hade jag nog skjutit skallen av mig för länge sen. Ja ja träffar psykolog redan. Så jävla svårt för vissa att acceptera att vissa av oss inte tycker om världen.

Jag ser inte mer en 4 väggar och data spel går mig att tänka på annat.

Medlem

När jag läser om sådant här tycker jag den lägre gränsen för "mycket spelande" dras på tok för lågt...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Så jävla svårt för vissa att acceptera att vissa av oss inte tycker om världen.

Jag ser inte mer en 4 väggar och data spel går mig att tänka på annat.

+1

@Plasmabengt tack, det sjukaste där är väl falloutexemplet. Säger ju rätt mycket om grundinställningen till spel. Måste ju inte gälla just Daniel Loton men med tanke på utgångspunkten i studien så tror jag nog att det gör det.

@Haziza jo det är ju möjligt att det hänger ihop, för dig. Men du pekar ju inte på nåt som helst exempel så det blir, för mig, mest två frikopplade påhopp på ingenting.

Medlem

Folk är deprimerade när dom måste gå i skolan med, Orka slösa tiden på sånt här skit?
Det är olika från individ till individ.. Blir folket lätt deprimerade så blir dom antagligen även det när dom spelar helt själva och inte har ett liv. PUNKT SLUT! lägg ned detta onödiga *Forskande* Pff

Inaktiv

För att bara nämna en liten sak som min psykolog och jag pratade om senast vi träffades...
När du spelar TV-spel så blir det väldigt mycket för hjärnan att bearbeta. Även om du känner att nu kan jag slappna av och inte behöva tänka på något annat än å spela, så jobbar hjärnan på högvarv för exempelvis alla beslut du gör, allt du ser på skärmen, alla ljud du hör, etc. etc. Spelar du tex. en kväll och sedan lägger ifrån dig dosan, eller lämnar tangentbordet, för att få en god natts sömn, så fortsätter hjärnan att bearbeta detta under natten, vilket leder till att du inte alls blir så utvilad som du kanske borde. Dock skall det även nämnas att detta inte bara gäller TV-spel, utan likväl om du sätter dig i soffan på kvällen och kollar på rapport eller dylikt, där du ist får höra annat jävelskap runt om i världen, tex. videor och bilder från ett krig, sväl, våldtäkt, mord eller annat som ändå påverkar hjärnan även om det kanske inte direkt påverkar dig just då.
MEN, om du håller en god kost, motionerar då och då och ser till att du sover ca. 7-8 timmar varje natt, så ska det inte vara några problem om du gamear "lite mer än vanligt." Hjärnan får då lättare att bearbeta allt det här. Mår man redan dåligt och har lätt för att bli stressad så blir man mottagligare för denna så kallade hjärnstress.

Detta var hennes teori, väldigt intressant tycker jag, men VÄLDIGT svår för mig att hålla...
Det finns nog hur många tankar å funderingar som helst runt detta. Ska bli väldigt kul att se vad de får ut av forskningen.

Jag menar svältttttttt.

Jag menar svältttttttt.

Medlem

Stämmer väl nog till viss del.
För mej så är det väl nog iaf så att ju mer deprimerad eller "down" jag är, desto mer spelar jag för det är enda jag orkar göra.
Är man glad och nöjd med livet i övrigt så vill man ju inte precis sitta ensam framför datorn/konsolen och spela, finns ju roligare saker att göra.

Medlem

När jag spelar har jag kul. När jag inte spelar gör jag något annat. Jag borde bli psykolog.
Jag sover lika bra om jag spelar som när jag inte gjort något alls

Det där du menar med att bearbeta något tjosan under en längre tid borde bara gälla om du är en ovan spelare. Det är precis som bäbisar som lätt blir trött för dom har fått gjort så mycket nytt som deras hjärna ska bearbetar..

De som spelar mycket är oftare deprimerade?
Psykiskt,Fysiskt,Lat,Luktar illa,Trött,Elak,Mobbad?
Människan är inte perfekt och man kan bli deprimerad utav ALLT..

Jag är en väldigt lugn människa, Kanske är det lugna och bekväma folket blir så tror forskarna man är deprimerad ^^

Medlem

Det har inte med spel att göra, man blir deprimerad av att göra samma saker varje jävla dag. Så enkelt är det..

Är du deprimerad, gör nått nytt.. Ta ett par dagar i veckan och gör nått du inte vanligtvis gör.

...Vad?
Börja med nån sport du tycker är kul, leta efter lite konserter som du vill se.
Mina favoriter, börja med skytte eller kampsport. När man är på skjutbanan så tänker man inte på nått annat än själv skyttet, fast ge en puffra till nån som är fet deprimerad kanske inte är nån höjdare. Men några käft-smällar botar all depression så börja med det.

Medlem

jag är deprimerad, men det har inte med mitt spelande att göra..


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Skriv svar