Pac-Man-skaparen vill se mer oförglömliga spel

Medlem
Skrivet av SkillZonE:

Joo, Diablo 2 var ju riktigt bra faktiskt.
*klipp* Diablo 2 är ju trots allt 17 år gammalt(!)

17 år? Inte ens första Diablo är 17 år.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Inte konstigt om han ser flera inte så olika produkter egentligen. Dyra produktioner måste man försöka klämma ut det mesta ur med sequel 2 o 3 osv, och för småappar så är det så många utvecklare att marknaden får avgöra vad som överlever. Många kopierar samma idé.

Men det är också riskabelt att köra helt nya race, och det kan falla platt om det inte faller publiken i smaken. Massa investerad tid och pengar som går till spillo. Så det är rätt mänskligt att göra utveckling från ett tema, typ en sequel på något som man vet funkar.

Men exakt hur man går tillväga i metoden vet jag inte om det funkar likadant på ett spel med omfång som PacMan som kanske görs på några månader av några personer, och att ha en stab med 50-100 man i tre år eller mer. Med denna stora utvecklingskostnad har man inte råd att chansa hur som helst. Här måste ju producenterna sovra ut ordenligt.

Men appar till mobiler idag och med internet och den intensiva kommunikation som är jämfört med när PacMan kom gör att många ensamma utvecklare kan ta fram saker gör att utbudet av många snarlika produkter kommer fram. Spelarna får helt enkelt avgöra vilka spel de vill spela.

Medlem

Det är ju ganska självklart att det skapas mindre spel som sticker ut med det faktum att vi lever i en årgång då vi likt inom musiken (och även film, osv) har svårt att hitta riktiga utstickare p.g.a att det helt enkelt inte är en ny kommersiell genre längre. Stora spel blir inte längre lika stora som de hade blivit för 10-20 år sedan för det skapas dels fler spel och dels är det så liten chans att det verkligen är originellt.

Jag tycker att ett bra exempel på detta är Metallica inom musikindustrin. Jag tror aldrig att ett metal-band någonsin kommer nå den formen av dyrkan igen, eller varför inte Beatles inom pop, enbart p.g.a att de var så tidigt ute. Detsamma gäller ju pac-man, Mario och alla de andra. Även om jag fattar att folk blir irriterade på mmo's ibland så gäller det ju även WoW, även om det mest är en derivation av Blizzard som också växte sig stora i 'rätt' årgångar.

Utöver detta är det ju som folk säger en stor risk man tar när man designar ett spel, då marknaden bara kan få ett visst antal företag att gå med vinst. om man vill fortsätta existera så kan man knappast ta en risk för varje spel man designar om man inte är jävligt säker på att man har en guldgruva i handen. Visst skulle man vilja att det inte handlade om att göra kostymnissarna glada men tyvärr så kan vi inte gå tillbaks till hur det var.

Det åsido, är det bara jag som tyckte att pac-man var förbaskat tråkigt även på åttitalet? Fast det är klart, jag var bara småttingen direkt vid release så det fanns ju en del annat då jag började spela.

Medlem

Oj vad mycket svammel det kom ut från honom.

Medlem

Meh, vilket skitsnack.... Kan ju rabbla upp en hel rad spel som de allra flesta gamers kommer minnas om minst 10 år...

Mejlbomba honom med arga, tillrättavisande mejl!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av SkillZonE:

Joo, Diablo 2 var ju riktigt bra faktiskt.
*klipp* Diablo 2 är ju trots allt 17 år gammalt(!)

17 år? Inte ens första Diablo är 17 år.

hahah, de vart lite fel... och nu minns jag inte va de skulle stå? :S


signatur

- For those about to rock, we salute you! - AC/DC

12
Skriv svar