Nya ansikten på sedlarna - vem vill du se?

Zlatan har också betytt mycket för Sverige, eller Alfred Nobel, eller varför inte Bert Karlsson?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

ö nej? men Alfred Nobel, ja varför inte.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

jag vill ha peder fogstrand
(på sedlarna alltså)

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Zlatan har också betytt mycket för Sverige, eller Alfred Nobel, eller varför inte Bert Karlsson?

Zlatan och Bert Karlsson har haft noll betydelse för Sverige historiskt sätt. Den ena är bara en fotbolls-spelare och den andra är en skivbolags-tönt.

Det skulle kännas oerhört oseriöst med Zlatan på sedlarna, Bert Karlsson med för den delen. Men jag antar att du inte var 100% seriös. Det hoppas jag iaf.

Zlatan är inte "bara" fotbollspelare, han är en ikon, och för många betyder han mer än Alfred Nobel, frågan är nog om man ska stilisera historien eller göra något modernt och fräscht.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Zlatan är inte "bara" fotbollspelare, han är en ikon, och för många betyder han mer än Alfred Nobel, frågan är nog om man ska stilisera historien eller göra något modernt och fräscht.

Historiskt och utåt sätt är han bara en fotbollsspelare. Och det är allt han någonsin kommer vara. Tycker inte det är tillräckligt för att hamna på en historisk sedel. Kommer vi verkligen bry oss om Zlatan om 50 år?

Nej det kommer vi inte. Däremot kommer vi fortsätta prata om Vasa och Nobel och andra historiska figurer. Till och med Dag Hammarsköld.

Zlatan kan ju knappt prata Svenska.

Zlatan är inte ens jämförelsebar med varken Astrid Lindgren eller Alfred Nobel eller Gustav Vasa.

För mig är Zlatan en bra fotbollspelare men inget annat. Han har haft noll inflytande och betydelse för Sverige som nation.

Medlem

Sedelfrågan verkar väcka större intresse och opinion hos folket än de större riksdagsfrågorna. Välj de snyggaste, säger jag. Då tittar man på lapparna åtminstone.

Fargo, så det är bara människor som har dödat folk som får gälla, förutom Astrid då, men hon hade ihjäl människor i sina böcker. Zlatan har väl bara brukat våld på en och annan fotboll?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Fargo, så det är bara människor som har dödat folk som får gälla, förutom Astrid då, men hon hade ihjäl människor i sina böcker. Zlatan har väl bara brukat våld på en och annan fotboll?

Vasa är väl för övrigt den enda som "mördade" människor som finns på sedlarna, så ditt argument ger jag dessvärre inte mycket för.

Alfred Nobel mördade han människor?
Selma Lagerlöf?
Carl Von Linné?
Dag Hammarsköld?

Nej... Jag står fast vid mina argument. Sport-stjärnor hör inte hemma som nationella symboler på våra sedlar.

Endast personer som haft inflytande och haft stort historisk betydelse hör hemma på sedlarna. Och de meriterna har varken Zlatan eller Peter Forsberg. Det enda Zlatan lyckats med är att göra några mål, Zlatans vara eller icke-vara har egentligen ingen betydelse. Han har inte hjälpt Sverige vinna något VM eller EM, han är en bra fotbollspelare, varken mer eller mindre.

Som jag sa tidigare, ingen kommer bry sig om Zlatan om 50-100 år. Däremot kommer man fortsätta minnas Astrid Lindgren och Alfred Nobel, samt Carl Linné och Vasa. För att inte glömma Dag Hammarsköld.

Sen tycker man väl det ändå borde vara ett krav att prata flytande Svenska om man ska bli en nationell symbol.

Och vad vet du om Zlatan egentligen, det är väl inte omöjligt att han mördat en och annan människa ;). Han växte ju upp i Rosengård trots allt.

Ne men allvarligt talat, jag tycker Zlatan är oerhört överskattad, och som person är han oerhört arrogant och egotrippad. Men det var dock inte mitt huvudargument, som du kan läsa överst i mitt inlägg.

Skrivet av TobbeW:

Sedelfrågan verkar väcka större intresse och opinion hos folket än de större riksdagsfrågorna. Välj de snyggaste, säger jag. Då tittar man på lapparna åtminstone.

Jo det lät ju väldigt seriöst. Skitsamma vad dom gjort, släng på lite modeller. Då tar nog omvärlden oss på allvar.....

Medlem
Skrivet av Fargo:

[

Jo det lät ju väldigt seriöst. Skitsamma vad dom gjort, släng på lite modeller. Då tar nog omvärlden oss på allvar.....

Det var ett sarkastiskt förslag. Min poäng är att jag överhuvudtaget inte bryr mig om hur våra sedlar ser ut. Finns så oerhört mycket viktigare frågor, men tydligen är det denna fråga som väcker störst engagemang bland folket. Det lever väl kvar en stark nationalism antar jag.

(förlåt, jag kan inte citera ordentligt)

Medlem
Citat:

Det var ett sarkastiskt förslag. Min poäng är att jag överhuvudtaget inte bryr mig om hur våra sedlar ser ut. Finns så oerhört mycket viktigare frågor, men tydligen är det denna fråga som väcker störst engagemang bland folket. Det lever väl kvar en stark nationalism antar jag.

Har ingenting med nationalism att göra. I så fall hade sedlarna sett annorlunda ut. Jag är inte en nationalist.

För övrigt finns det knappt någon nationalism i Sverige. Så det stämmer inte. Patriotism kanske, men knappt ens det.

Historia-lektioner i skolan som lär ut historian om Sverige och dess kungar, jag antar att det också är nationalism?

Självklart inte.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Citat:

Det var ett sarkastiskt förslag. Min poäng är att jag överhuvudtaget inte bryr mig om hur våra sedlar ser ut. Finns så oerhört mycket viktigare frågor, men tydligen är det denna fråga som väcker störst engagemang bland folket. Det lever väl kvar en stark nationalism antar jag.

Har ingenting med nationalism att göra. I så fall hade sedlarna sett annorlunda ut. Jag är inte en nationalist.

För övrigt finns det knappt någon nationalism i Sverige. Så det stämmer inte. Patriotism kanske, men knappt ens det.

Historia-lektioner i skolan som lär ut historian om Sverige och dess kungar, jag antar att det också är nationalism?

Självklart inte.

Tycker nationalism finns överallt i Sverige. Jag är själv nationalistisk som få när jag tittar på hockey exempelvis. Och ja, historialektioner som prioriterar svensk historia framför mer betydelsefull historia anser jag vara nationalistisk. Det betyder inte nödvändigtvis att det är väldigt negativt, utan det är en hyfsat mild nationalism.

wiki: "Nationalismen hyllar nationen, kulturen, historien och slår vakt om nationalstaten och dess intressen."

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Fargo:
Citat:

Det var ett sarkastiskt förslag. Min poäng är att jag överhuvudtaget inte bryr mig om hur våra sedlar ser ut. Finns så oerhört mycket viktigare frågor, men tydligen är det denna fråga som väcker störst engagemang bland folket. Det lever väl kvar en stark nationalism antar jag.

Har ingenting med nationalism att göra. I så fall hade sedlarna sett annorlunda ut. Jag är inte en nationalist.

För övrigt finns det knappt någon nationalism i Sverige. Så det stämmer inte. Patriotism kanske, men knappt ens det.

Historia-lektioner i skolan som lär ut historian om Sverige och dess kungar, jag antar att det också är nationalism?

Självklart inte.

Tycker nationalism finns överallt i Sverige. Jag är själv nationalistisk som få när jag tittar på hockey exempelvis. Och ja, historialektioner som prioriterar svensk historia framför mer betydelsefull historia anser jag vara nationalistisk. Det betyder inte nödvändigtvis att det är väldigt negativt, utan det är en hyfsat mild nationalism.

wiki: "Nationalismen hyllar nationen, kulturen, historien och slår vakt om nationalstaten och dess intressen."

Nationlism hör inte riktigt till ämnet, men nationalism är och har sedan länge varit något fult i Sverige, och är dessutom förknippat med rasism.

Jag skulle nog snarare kalla det patriotism som du pratar om. Och varken patriotism eller nationalism är speciellt utpräglad i Sverige.

Historian "prioriterar" inte Svensk historia framför "mer betydelsefull" historia. Det är allmänbildning och veta sitt lands historia.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Fargo:
Citat:

Det var ett sarkastiskt förslag. Min poäng är att jag överhuvudtaget inte bryr mig om hur våra sedlar ser ut. Finns så oerhört mycket viktigare frågor, men tydligen är det denna fråga som väcker störst engagemang bland folket. Det lever väl kvar en stark nationalism antar jag.

Har ingenting med nationalism att göra. I så fall hade sedlarna sett annorlunda ut. Jag är inte en nationalist.

För övrigt finns det knappt någon nationalism i Sverige. Så det stämmer inte. Patriotism kanske, men knappt ens det.

Historia-lektioner i skolan som lär ut historian om Sverige och dess kungar, jag antar att det också är nationalism?

Självklart inte.

Tycker nationalism finns överallt i Sverige. Jag är själv nationalistisk som få när jag tittar på hockey exempelvis. Och ja, historialektioner som prioriterar svensk historia framför mer betydelsefull historia anser jag vara nationalistisk. Det betyder inte nödvändigtvis att det är väldigt negativt, utan det är en hyfsat mild nationalism.

wiki: "Nationalismen hyllar nationen, kulturen, historien och slår vakt om nationalstaten och dess intressen."

Nationlism hör inte riktigt till ämnet, men nationalism är och har sedan länge varit något fult i Sverige, och är dessutom förknippat med rasism.

Jag skulle nog snarare kalla det patriotism som du pratar om. Och varken patriotism eller nationalism är speciellt utpräglad i Sverige.

Historian "prioriterar" inte Svensk historia framför "mer betydelsefull" historia. Det är allmänbildning och veta sitt lands historia.

Jag håller inte med dig i definitionen riktigt. Nationalism är för mig allt man gör med hänsyn till sitt eget land. Men jaja, vi ska inte gå mer off-topic nu. Vi har lite olika syn på nationalism. Jag ska inte förstöra tråden något mer!

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Fargo:
Citat:

Det var ett sarkastiskt förslag. Min poäng är att jag överhuvudtaget inte bryr mig om hur våra sedlar ser ut. Finns så oerhört mycket viktigare frågor, men tydligen är det denna fråga som väcker störst engagemang bland folket. Det lever väl kvar en stark nationalism antar jag.

Har ingenting med nationalism att göra. I så fall hade sedlarna sett annorlunda ut. Jag är inte en nationalist.

För övrigt finns det knappt någon nationalism i Sverige. Så det stämmer inte. Patriotism kanske, men knappt ens det.

Historia-lektioner i skolan som lär ut historian om Sverige och dess kungar, jag antar att det också är nationalism?

Självklart inte.

Tycker nationalism finns överallt i Sverige. Jag är själv nationalistisk som få när jag tittar på hockey exempelvis. Och ja, historialektioner som prioriterar svensk historia framför mer betydelsefull historia anser jag vara nationalistisk. Det betyder inte nödvändigtvis att det är väldigt negativt, utan det är en hyfsat mild nationalism.

wiki: "Nationalismen hyllar nationen, kulturen, historien och slår vakt om nationalstaten och dess intressen."

Nationlism hör inte riktigt till ämnet, men nationalism är och har sedan länge varit något fult i Sverige, och är dessutom förknippat med rasism.

Jag skulle nog snarare kalla det patriotism som du pratar om. Och varken patriotism eller nationalism är speciellt utpräglad i Sverige.

Historian "prioriterar" inte Svensk historia framför "mer betydelsefull" historia. Det är allmänbildning och veta sitt lands historia.

Jag håller inte med dig i definitionen riktigt. Nationalism är för mig allt man gör med hänsyn till sitt eget land. Men jaja, vi ska inte gå mer off-topic nu. Vi har lite olika syn på nationalism. Jag ska inte förstöra tråden något mer!

Jag har inte berättat om min syn på nationalism, den är en annan. Skrev bara vad den allmänna uppfattningen är av nationalism. Men hur som helst, jag släpper det.

Medlem

Hur resonerar folk som röstat för Ingemar Bergman? Har inte det där jävla psykfallet plågat oss tillräckligt utan att vi måste påminnas om hans "inre demoner" på sedlarna?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Ludolf:

är det bara jag som tycker Alfred Nobel är ett självklart val?

förhoppningsvis inte


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Ingvar Kamprad!

Min kusin vill ha Victoria Silvstedt på 20-lapparna...


signatur

You can't win the game...

Medlem
Skrivet av lillaiwazz:

Min kusin vill ha Victoria Silvstedt på 20-lapparna...

Wow. Tänkte precis skriva det.

Signed på Vickan och Kjellet.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av lillaiwazz:

Ingvar Kamprad!

Min kusin vill ha Victoria Silvstedt på 20-lapparna...

Vill vi Svenskar bli ännu mer förknippade med iq-befriade utviknings-bimbos?

Finns väl vettigare unga kvinnor att placera på 20-lappen isf.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av lillaiwazz:

Ingvar Kamprad!

Min kusin vill ha Victoria Silvstedt på 20-lapparna...

Vill vi Svenskar bli ännu mer förknippade med iq-befriade utviknings-bimbos?

Finns väl vettigare unga kvinnor att placera på 20-lappen isf.

Words!!


signatur

You can't win the game...

12
Skriv svar