Svenska spelskolor saknar forskning?

Medlem
Svenska spelskolor saknar forskning?

Min nuvarande bild av svenska spelutbildningar är sisådär, då menar jag utbildningarna generellt inom alla kompetensområden, och givetvis finns det undantag. Den erfarenhet jag har är att jag dels har själv haft kontakt med några lärosäten som branschrepresentant och även varit ute och föreläst några gånger, dels har jag rekryterat och jobbar med flera talanger direkt från skolorna. Kort sagt kan man säga att dom som är medelmåttor förblir medelmåttor, och dom som redan har talang får ett papper på det och lyfter sig från bruset lättare. Vad själva skolorna faktiskt lär ut är av mindre nytta än vad dom skulle kunna vara. Dom som har jobb direkt efter utbildningen har gemensamt att dom har viljan att jobba häcken av sig, precis som överallt annars i verkligheten.

Man skulle kunna jämföra spelutbildningar med andra eftergymnasiala utbildningar och universitet, och även spelinriktningar inom universitet med andra inriktningar. Tekniska högskolor och universitet bedriver alltid egen forskning, både grundforskning och specifik forskning på uppdrag från industrin. Många gånger är den forskningen spjutspets inom sin bransch, även jämfört med industrin som ligger i framkant. Universiteten har alltså något att bidra med till industrin som man har nytta av på riktigt, det finns ett intresse för studenternas kunskap för att utveckla industrin. Det fenomenet har jag aldrig sett inom spelutbildningar. Man kan också jämföra med konstutbildningar (som inte bedriver forskning i samma bemärkelse), men dom brukar också vara i framkant vad gäller att tänja på gränserna och innovation. Sällan har jag sett särskilt mycket innovation från spelutbildningarna.

Jag vågar påstå att i stort sett samtliga spelutbildningar och -inriktningar saknar den här spetsen. Faktum är att dom flesta lär ut saker som redan vid start är förlegade, och när studenterna är färdiga är dom ointressanta att anställa. Det är ett problem för alla. Både lärosätena och dom svenska spelföretagen skulle behöva anstränga sig mera, men vi är nog lite i en ond cirkel. Vi (jag) har inget förtroende för utbildningen, alltså vill jag inte anförtro forskningsuppdrag åt dom, därmed kan dom inte få fram spetskompetens. Å andra sidan om jag hade viljan, skulle utbildningarna kunna skrapa fram pengar till att bedriva forskningen idag? Förmodligen inte. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta vad som är fel riktigt, men jag har bara en känsla av att de flesta utbildningar har fel prioriteringar av en eller annan anledning, och därmed är långt ifrån sina fulla potential.

Om någon vet bättre blir jag gärna upplyst och rättad.

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Svenska spelskolor saknar forskning?

Det är väl en väldig skillnad på dom mer yrkesinriktade spelutbildningarna och dom mer traditionella högskoleutbildningarna? På högskolan håller dom ju på med en hel del forskning som ibland är interssant för spelindustrin, dock så är det ju i princip enbart bara dom mest tekniska områden och där är det antagligen svårt att inte bli utdaterad under tiden man genomför ett forskningsprojekt. Annars håller jag helt med om att spelutbildningarn mest fungerar som en groplats för redan befintliga talanger, men är inte det ett utmärkt sätt att få dom som är intersserade att få tid på sig att bli riktigt bra.

Medlem

Jo, det var därför jag drog upp även konstutbildningar, som jag tycker är yrkesinriktad? Dom ligger ju betydligt mer i framkant än motsvarande spelutbildningar.

Visst är det bra att dom som är bra får träna, men jag är övertygad om att vi kan få ut mer än så för pengarna.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Vad anser du om civilingenjörer då? Är de tillräckligt intressanta att anställa?

Såklart datateknik-ingenjörer.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Jag tyckte den här artikeln var intressant:

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_539223.svd

Kanske för att jag lärde mig ett nytt ord, "ludologi"

Medlem

Personligen tycker jag att spelutbildningar är alldeles för smala. Jag hade hellre sett lite fler fristående högskolekurser i spelteknik (speciellt här i Lund då) där man kan kombinera t.ex. sin datalogi eller systemvetenskap med en eller två kurser inriktade på just spelutveckling. Har tjatat en massa på vår studievägledare här på informatik i Lund om saken men verkar inte hända alltför mycket.

Medlem
Skrivet av Shimo:

Vad anser du om civilingenjörer då? Är de tillräckligt intressanta att anställa?

Såklart datateknik-ingenjörer.

Undrar det samma.


signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av rbnlenin:
Skrivet av Shimo:

Vad anser du om civilingenjörer då? Är de tillräckligt intressanta att anställa?

Såklart datateknik-ingenjörer.

Undrar det samma.

Nu är jag inte expert på just programmering men generellt verkar civilingenjörer lämpa sig väldigt bra (är själv civilingenjör =), i synnerhet inom motorprogrammering eftersom det är väldigt tungt på matte.

Däremot kan tekniska högskolor vara lite väl teoritunga och fokusera på vetenskapligt korrekta lösningar, snarare än lösningar som fungerar bra i realtid (som t ex fysik) där man fuskar så mycket man kan. Så någon inriktning eller eget intresse för realtidslösningar som komplement skulle hjälpa.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

ok Då ska jag ta någon extra kurs i realtidprogrammering då ^^

Men hur är det i spelindustrin vad gäller utvecklingsprocesser o.d. ?
Vet du om det anställs speciellt för att arbeta med processförbättring och projektstyrning?

Hade varit najs att kombinera, och jobba med, två av mina största intressen ^^


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

1
Skriv svar