Graveyard Keeper, Ruiner och Elder Scrolls Online: Morrowind

Ett fyndigt litet spel jag lade mina svettiga rabarber på var #Graveyard Keeper. Det är som ett mer groteskt #Stardew Valley. Du spelar en dödgrävare som ”råkar” mörda en präst, har oroväckande samtal med en talande dödskalle och använder likdelar för att till exempel baka bröd (som smakar sött på grund av blodet, mums) som du sedan säljer för profit. Underbart koncept.

#Ruiner är en twinstick-shooter som blandar #Hotline Miami med cyberpunk. Du spelar en stackare vars hjärna bli hackad, och sedan tvingas döda en satans massa människor åt diverse skumma element. Förutom ett vidareutvecklat system för att använda sköldar, dodges och diverse olika vapen så finns också äventyrselement där du kan ta uppdrag och utforska en stadshub. Intensiv action, med några lovande idéer, trots ett ganska bekant koncept.

Bethesda visade också upp den kommande, enormt ambitiösa expansionen Morrowind för The Elder Scrolls Online. Jag spelade bara lite kort av multiplayerläget, en ren team deathmatch i en arena med flödande lava där magiska attacker och svärd svingades i vad som bäst kan beskrivas som ett kontrollerat kaos. Den nya klassen warden hade en björn som sprang runt och rev fiender i ansiktet, vilket var trevligt. Mest intressant var dock hur utvecklarna talar om att de försökt återskapa gamla fina Morrowind i så stor skala och detalj som möjligt. De påstår bland annat att om man lade nya kartan över gamla The Elder Scrolls 3: Morrowind, så skulle de stämma överens nästan helt.