Vonderhaar återkommer hela tiden till vikten av att låta e-sportcommunityt få rum i Black Ops 2. Det gör Treyarch på ett par olika sätt. Det första, League Play, är något som en stor del av communityt tar som självklart idag – men som Vahn får att låta som något fullständigt nytt. I korthet går det ut på att, precis som i #Starcraft 2 för att ta ett exempel, börja med att spela en rad placeringsmatcher. När du bevisat din skicklighetsnivå placeras du i en division, och kommer i fortsättningen att matchas mot andra spelare och lag i samma division. Det får en att fråga sig om matchmaking-systemet inte alltid funkat så här, och om det här bara är ett sätt att visualisera det bättre på – men samtidigt är det väl bra om en feature som den här erkänns och lyfts in. Bättre sent än aldrig, så att säga.

Myggplågan kring nedre Dalälven blev bara värre och värre.

Men e-sportdelen handlar inte bara om ett fungerande matchmaking-system för dig och din klan. Treyarch har lagt massor med energi på att bygga upp ett ramverk för gräsrotsstyrda matchsändningar. För att det här ska vara möjligt för konsolspelarna måste Treyarch leverera på ett par olika plan. För det första måste spelarna själva kunna liveströmma. För det andra måste det finnas ett spectator-läge som ger kontext till publiken – inte bara en in eyes på toppfraggaren, utan också en HLTV-lik struktur för att ge överblick. Här blir det tydligt vad som händer på kartan, var spelarna befinner sig, vad ställningen är och så vidare. För de tredje har Treyarch byggt in en slags shoutcasting-funktion i spelet (eller “codcasting”, som de kallar det).

– Det var otroligt utmanande att göra, men det ser riktigt bra ut och det fungerar väldigt bra, menar Vonderhaar.

E-sportvänlighet

Treyarch har kanske inte samma spets i det de gör som till exempel #Valve (tänk #Dota 2) eller #Bungie, men ambitionen är berömvärd. Och det ska bli otroligt spännande att se om Black Ops 2 faktiskt kan få det tävlingsintriktade konsol-fps-spelet att växa också i Sverige. Jag frågar Treyarchs kommunikationsansvarige om hur viktigt de egentligen tycker att e-sportcommunityt är.

– Vi har sträckt ut en hand till e-sportcommunityt, berättar John Rafacz. Vi har vår e-sportrådgivare, Castro, och e-sport rent generellt har varit otroligt inspirerande för hela teamet.

Rafacz talar om hur multiplayer-teamet ser Call of Duty som en sport, en arena där liveströmmat spelande och “codcasting” ska skänka personlighet till upplevelsen på alla plan.

De två spellägen Treyarch låter oss testa, och själva talar om, är Hardpoint och Multi Team Deathmatch. Hardpoint går ut på att försvara en strategisk viktig punkt på den aktuella kartan. Platsen flyttas regelbundet och det gäller att snabbt ta sig till den, vinna den och hålla den så länge som möjligt. Jag testar spelläget på en bana som utspelar sig i en sandig stadsdel i Yemen. Striderna blir otroligt intensiva, och det är klassiskt CoD-hetsigt med ett spel som väldigt sällan blir stillastående.

Black Ops II i multiplayer är precis så intensivt som vi vant oss vid.

Multi Team Death Match är, precis som det låter, standard DM-spel fast med många små grupperingar istället för två större. Jag testar det här på en hamnbana, mitt i en slags container-labyrint. Min grupp består av tre spelare och vi möter sammanlagt tre andra lag. Samarbetet i det lilla blir otroligt viktigt, men visar sig också vara svårare än väntat. Till en början känns det bara som en struligare variant av alla-mot-alla-läge, men det går snart upp för mig att kommunikationen och lagandan med de två lagkamraterna är direkt avgörande. I ett spelläge för upp till 18 personer samtidigt lär det inte dröja länge innan det blir tydligt vilka som samarbetar bäst.

Ambitionsnivån Treyarch lagt för sig själva är värd beröm, men samtidigt är det svårt att skaka av sig känslan att det inte riktigt räcker till. Vonderhaar och hans allvarliga mannar är säkert ärliga i sitt uppsåt, men frågan är om de har tiden och mandatet att faktiskt tänka utanför det väldigt fyrkantiga ramverket. Det känns ju fortfarande väldigt mycket som det gamla vanliga Call of Duty, även om kontexten är en annan. Det vore dock dumt att döma ut Black Ops 2 innan vi fått se metaspelet förändras ute i det fria. Kanske kan Score streak bädda för ett mer mångfacetterat spelande, kanske kan League play i kombination med codcasting-strukturen göra Black Ops 2 intressant också för en bredare publik.