Girighet har ställt till det för spelbranscen i många års tid. Det menade Swen Vincke, grundare och chef för Baldur's Gate 3-studion Larian. Vincke kommenterade under Game Developers Conference förra veckan massuppsägningarna i spelbranschen de senaste 18 månaderna rapporterar Eurogamer. Han menar att studiorna själva bär mycket av ansvaret:

Girighet har förstört hela den här grejen under slå lång tid, ända sen jag började. Jag har slagits mot publicister hela mitt liv och jag ser samma, samma, samma misstag igen och igen och igen.

Vincke säger att de inte lär sig av sina misstag, och att kortsiktig jakt på att leva upp till budgetmål ställer till det:

Det är alltid vinsten per kvartal. Det enda som räknas är siffrorna, och sen sparkar du alla och året efter säger du 'Jävlar, jag har slut på utvecklare' sen börjar du anställa folk igen, och sen gör du förvärv, och sen placerar du dem i samma loop igen, och det är bara trasigt...

Det behöver dock inte gå så här illa, menar han och säger att mer tålamod är ett sätt att slippa den här rundgången av uppsägningar och nyanställningar:

Du behöver inte göra så. Du kan ha reserver. Dra bara ner tempot lite. Minska girigheten. Var uthållig, ta hand om folk, förlora inte det institutionella kunnande som byggts upp i de människor du blir av med varenda gång, så att du tvingas gå igenom samma cykel om och om igen. Det gör mig verkligen förbannad.

Sett till spelkvalitet så är Swen Vinckes idéer ett framgångskoncept. Baldur's Gate 3 är ett av tidernas mest hyllade spel, och även Divinity-serien har fått skyhöga betyg.

Larian grundades i Belgien på 90-talet. Där ligger huvudkontoret, men de har studior i en handfull andra länder också. Efter BG3 ska de göra ett helt nytt projekt, som inte bygger Dungeons & Dragons.