Under vissa perioder i livet har man eoner av tid. Man kan till och med tycka det är lite rogivande att stirra på en progressionsmätare som rör sig i snigelfart. Andra gånger vill man maximera den där halvtimmen speltid man lyckats skohorna in mellan dagens sysslor och den välbehövliga sömnen. Att då vänta flera minuter på att ett spel ska laddas kan förkorta ens liv med motsvarande tid. Därför kan Quick Resume bli en sån där nextgen-feature som vi gärna vänjer oss vid.

Riktigt så snabbt som det gör i videon går det inte, mellan Doom Eternal och Senua's Sacrifice klockar vi cirka 15 sekunder

Att spel kan återupptas snabbt från viloläge är inte en ny grej. På Nintendo Switch är det nästan en självklarhet och även de nuvarande maskinerna från Sony och Microsoft har möjlighet att pausa upplevelsen, så länge du inte stänger av maskinen helt. Skillnaden nu är att Xbox Series gör det till en integrerad del av systemet.

Framförallt är funktionen inte längre begränsad till en titel, utan tre till fyra stycken - desto fler för äldre generationers spel där folk redan rapporterat om att upp till sex upplevelser kan pausas. Det som avgör är hur mycket minne spelen tar, där nextgen såklart tar mer. Microsoft tittade på hur många lir medelspelaren jonglerar per månad och anpassade systemet därefter.

För närvarande, och vi har ännu inte fått den slutgiltiga versionen av systemet, får du ingen varning när det äldsta spelet puttas ut från Quick Resume-minnet. Det går heller inte att hitta en lista på vilka spel som för närvarande ligger vilande, eller någon markör för spel som stöder tekniken. Microsoft utvärderar fortfarande vilka typer av notiser och gränssnittsindikationer Quick Resume ska ha, där målsättningen hittills är att du ska behöva tänka så lite som möjligt på det.

Personligen ser jag inte många tillfällen där jag snabbt vill kunna hoppa mellan olika titlar, det tar ändå mellan 15-30 sekunder, utan det är minimerandet av uppstartsladdningar jag ser fram emot. Det känns nästan lite för snabbt när jag från konsolens viloläge kan börja börja lira Hellblade: Senua’s Sacrifice på cirka tio sekunder. Hur snabbt detta sker kommer återigen bero på mängden minne spelet kräver men du behöver inte vara orolig för att andra installationer ska hämma Quick Resume-funktionen, det är redan allokerat i systemfilerna som lämnar drygt 800 GB av den 1 TB stora SSD-disken. Det fungerar också med spel du har lagrade på externa USB-diskar (något vi rekommenderar för Xbox One-spel och bakåt) då de nödvändiga filerna sparas på den interna lagringen.

Överlag känns Quick Resume som en sådan där grej man kommer att ta för givet och samtidigt ha svårt att klara sig utan om några månader. Och ett bevis på att SSD-lagringen är en vital del av nextgen-upplevelsen som inte ens datorer med samma teknik kan erbjuda.

Vi, och ni, kommer veta mer när det skarpa systemet är på plats och vi kan testa allt i skarpt läge.