Assassin’s Creed: Odyssey känns ganska omgående som en uppföljare som bygger vidare på mycket av det som gjorde Origins så omtyckt. Vilket är ett gott tecken då lönnmördarnas besök i Egypten lyckades vända en ganska så negativ trend för serien. Men samtidigt som spelvärlden ska bli ännu mer öppen har också mer fokus lagts på det inre, din egen resa genom historien. Ubisoft säger uttryckligen att detta ska bli mer som ett rpg.

RPG = Möjligheten att skapa din egen karaktär

Att du direkt behöver ta ställning till om du vill lira som kvinna eller man är bara det första av många beslut du kommer behöva ta, vilket stöttas av ett nytt dialogsystem. Det snackas redan nu om multipla slut (vissa som kommer anses vara dåliga, och vice versa). Ubisoft tryckte mycket på detta under en presentation vi gästade på söndagsmorgonen där vi också fick spela en tidig version av spelet. Eftersom jag aldrig har fastnat för Eizo, Kenway och de andra smygmördarna fick Emil ta rodret, faktiskt lite bokstavligen då skepp, och strider sinsemellan dem, är en stor del i Odyssey.

Vid minsta tvivel - spartaspark!

Vi befinner oss på Delos-ön, ungefär strax under 20 timmar in i spelet och huvudkaraktären (det manliga alternativet) har hunnit växa till sig till nivå 18. Vi är där för att ett gäng rebeller (vilka vi hittar nedsupna i en grotta) har kallat på hjälp för att befria ön från en elaking som styr den med järnhand. Rent teoretiskt skulle vi kunna rida rakt in på gårdsplanen vid hans hus och kräva blod men det är mer taktiskt att utföra uppdrag som försvagar försvaret.

Vår spelstund blev en samling mer eller mindre dråpliga försök att spartansparka folk över diverse stup och ramma båtar så snabbt årorna håller. Hör oss sammanfatta intrycket och se gameplay i videon!