Den 6 september 2017 lanserades Destiny 2 på Playstation 4 och Xbox One. För de som legat under en sten handlar det om en fortsättning på 2014 års Destiny, Bungies gigantiska satstning för att komma tillbaka till rampljuset efter glansdagarna runt Halo.

Det är ingen tvekam om att Destiny 2 var ett av de mest omtalade spelen i fjol. Titeln byggde upp stora förväntningar, inte minst hos de pc-spelare som lämnades utanför då första inlagan var exklusiv för konsol. Till det avrundade Bungie ursprungliga Destiny på topp, där flera justeringar och framför allt expansionen The Taken King landade i en överlag välpolerad upplevelse.

Vad hände några veckor efter lansering då? Ptja, tongångarna var inte fullt så positiva. Destiny 2 kritiserades snabbt för att falla i samma fällor som ursprungliga Destiny, före expansionerna – för lite innehåll och tveksamma belöningar till de riktigt dedikerade spelarna. Till det kom enligt många "fördummande" anpassningar mot en bredare publik, samt rejält omdesignat pvp-läge som inte föll alla i smaken.

Problemen tog dock inte slut där. Det senaste halvåret har Bungie fått kritik vid ett flertal tillfällen, bland annat runt dolda algoritmer som håller tillbaka erfarenhetspoäng. En röd tråd är butiken och ekosystemet runt Eververse, Destinys avdelning för att kunna köpa spelprylar med en blandning av virtuell valuta och riktiga pengar.

Det finns och kommer dock ljuspunkter. I december 2017 lanserades expansionen Curse of Osiris, och i maj står Gods of Mars på tur – båda två med färskt innehåll, om än inte enorma volymer. Sent omsider verkar Bungie också ha vaknat. Studion är mer transparent än innan med förändringar som görs, där bland annat fler system för att belöna återkommande spelare rullas ut. Pedagogiska presentationer visar vad som är att vänta, med förhoppningen att flyende gamers ska vända åter.

Den stora frågan blir dock, är det tillräckligt? Få kan förneka att Destiny 2 hamnat i en dålig spiral av kritik och motåtgärder, där Bungie hittills har haft svårt att vända trenden. En stabil grund med kul gameplay till trots, många är helt enkelt väldigt besvikna på vad titeln än så länge levererat.

Erfarenheten säger däremot att Bungie kan förändra positivt – det visade de med första Destiny. Att samma misstag ska behöva göras igen är beklagligt, men allt hopp är inte ute. Hur facit faktiskt blir vet vi först på ettårsdagen.