Alan Wake- och Max Payne-skaparen Remedys senaste spel, Quantum Break, mixade traditionellt storydrivet gameplay med tv-avsnitt. Den här idén var ursprungligen tänkt för Alan Wake 2, men när Remedy la fram den för Microsoft sköts den ner.

Microsoft ville hellre se ett helt nytt varumärke, och tanken var att tv-serieinslaget skulle gå hand i hand med Xbox One-konsolens tänkta funktion som mediehub. Det berättar Remedys manusförfattare Sam Lake för Eurogamer.

"In the early concept of Alan Wake 2 that we took to Microsoft... there was the idea of it being episodic and in between having live-action episodes. That part they loved. They were like, 'This is a keeper, but... we are looking for a new IP.' They wanted to own that. Alan Wake is ours so that was off the table, so it needed to be something else.

Det är alltså Remedy som äger varumärket Alan Wake, inte Microsoft som man nyligen avslutade ett mångårigt samarbete med. Och även om Alan Wake 2 inte är under utveckling i nuläget kan det mycket väl komma att bli av vad det lider. Men först ska de två projekt man håller på med – free2play-shootern Crossfire 2 och P7, ett storydrivet singleplayerspel i tredjepersonsvy (©Remedy) bli klara.

P7 is not an Alan Wake 2—it's worth saying out aloud. But that does not mean Alan Wake 2, as an idea, is dead.

I would love to do that! We are not making Alan Wake 2 at the moment. We own Alan Wake, I feel there is value in Alan Wake, I would love to do more Alan Wake, but these things, they are more than just creative ideas: there is a business side to it. There are many things that need to click into place to make it possible.