I dessa tider med både Starcraft: Remastered och gratis Starcraft är det inte konstigt att Blizzard får något nostalgiskt i blicken. Sagt och gjort, på den officiella sajten har studion publicerat en lång och ingående artikel om hur det gick till när de skapade ett av tidernas mest klassiska rts.

Det finns förstås högvis med historier, kuriosa och citat att lyfta fram från den här tiden, däribland berättar Samwise Didier hur protoss, terrans och zerg föddes.

When we made these races, we just threw a bunch of crap at the wall and saw what stuck. We knew that our terrans were going to be rough and dirty. We knew we wanted the protoss to be — not savage, exactly, but primal, and powerful. And we knew we wanted the zerg to swarm.

Art directorn berättar också mer om Blizzard särpräglade stil och vad den beror på.

Everything on PC at that time was photorealistic, or trying to be, with realistic proportions, and we just said, It doesn’t look cool. What we started trying to do with Warcraft was max things out. And then in Starcraft, instead of having one gun, it was three guns, and they were all chunky. The ‘Blizzard Style’ was inspired by a technical necessity—from trying to make things translate.

Så vad väntar du på? Att tillbringa en slö första maj med en sådan här retrochock gör du rätt i.