Sony släppte sin kraftfullare PS4 Pro-konsol i höstas, och nyligen blev Microsofts motsvarighet Xbox Scorpio officiellt avtäckt. Scorpio är en hårdvaruuppgraderad Xbox One, betydligt kraftfullare än både originalkonsolen och PS4 Pro, och ett av säljargumenten är att den ska orka köra spel i 4K-upplösning.

Just det är skälet till att den dröjer så länge, berättar Xbox-chefen Phil Spencer i en utförlig intervju med Gamasutra. Man hade två projekt igång samtidigt – en för lansering 2016 och en för 2017. Man insåg att det inte fanns lämplig hårdvara till konkurrenskraftigt pris för att leverera 4K-upplöst material i stadig framerate, och valde då att sikta på lansering 2017.

But we thought 4K TVs would get to scale in the middle of this generation. So we designed a console for 2016, and a console for 2017. We were kind of working on both plans simultaneously. And at some point, we got to -- let's just call it greenlight. For what we would do in 2016, and we sat around a table not too dissimlar from this and said, I think we need to do more than what the silicon is that's available in 2016 at a price point that a console customer would want to pay. So that's when we stopped that effort.

Ett av minimummålen är alltså att Scorpio ska kunna skyffla ut 30 bilder i sekunden konstant i 4K-upplösning.

When we designed the Scorpio spec, we specifically said games running at 1080p 30 on an Xbox One -- what do we need to put in the box for that thing to run at 4K 30

And that was our design goal, from the beginning. To say: same framerate, increased resolution. Let's make sure that we can go hit that, as a minmum bar.

Now, software's complex and different things can happen, but one of the things that kept us from shipping in 2016 was we didn't think we could make that promise to developers in 2016. That the game that you're running at framerate and resolution on an Xbox One, that you'd be able to take to the same framerate and increased resolution on Scorpio. We didn't think we could get there last year, with the silicon that was in the market.

Förhoppningsvis kan kraften i Scorpio också användas till högre framerate i lägre upplösning, som 60 fps i 1080p. Det är potentiellt möjligt med PS4 Pro, men än så länge är Rise of the Tomb Raider ett av få spel som låter dig välja mellan upplösning, grafisk flärd och högre framerate. Valfrihet – det vill vi ha mer av.