I natt klev Gabe Newell in på Reddit och lät användarna fråga honom om vad som helst i en så kallad AMA-session. Frågorna kom, och den gode Newell gav svar på en hel del. Här följer några höjdpunkter:

[quote]Vad är statusen för #Half-Life 3/#half-life-2-episode-three|"Half-Life 2: Episode Three"? Jobbar #Valve fortfarande på några fullstora singleplayer-spel? En oidentifierad anonym källa på Valve har sagt att Half-Life 3 lagts ner. Är den källan legitim?
– Siffran 3 får inte nämnas. Ja. Personligen tror jag på alla oidentifierade anonyma källor på internet.[/quote]

Sifferskämtet åsido, det finns möjlighet att vi får återbesöka Half-Life/Portal-världen igen någon gång, verkar Newells korta svar bekräfta. Såvida han inte svarar på den senare delen av frågan, förstås.

Är det möjligt att ett nytt IP utspelas i Half-Life/Portal-universumet? Jag känner att det finns masor av story kvar att utforska där.
– Japp.

#Portal 2 är Newells favoritspel från Valve-katalogen, och #Dota 2 det mp-spel han lägger mest tid på. Att han föredrar Portal 2 framför den minst lika hyllade sagan om Gordon Freeman är att han var mer involverad i Half-Life-utvecklingen, vilket gör att han har svårt att bortse från brister och saker han velat göra annorlunda, säger han.

Vilket är din personliga favorit av Valves spel/serier?
– Jag tycker Portal 2 är vårt bästa singleplayer-spel. Jag spelar Dota 2 mest av våra multiplayer-spel.

Vad ångrar du med Half-Life då? Det är ett intressant svar, med tanke på att HL-serien är en av de mest hyllade någonsin.
– Problemet med Half-Life för mig är att jag till mycket större del var involverad i beslutsfattandet kring spelen, så det är svårt för mig att se på dem som något annat än ett antal saker jag ångrar. Det ligger ingen information i mitt svar om vad vi kommer göra framöver. Det är helt enkelt enklare för mig att uppskatta saker jag inte haft en lika ledande roll i.

– Om du är involverad i ett spel slutar allt med ett antal uppoffringar. Allt som finns i ett spel är ett tecken på andra saker som inte finns i spelet. Av flera anledningar känner jag dessa mer personligt personligt i Half-Life än andra spel.

– Och Xen.

Newell berättar vidare att spelmotorn Source 2 är på väg att ligga till grund för samtliga Valve-spel.

Planerar Valve att göra något med Source 2 de närmsta åren? I så fall, vad?
– Vi fortsätter att använda Source 2 som vår primära spelutvecklingsmiljö. Förutom att nyligen ha flyttat över Dota 2 till motorn använder vi den som grund för ett några projekt vi inte tillkännagett än. Vi vill att alla som jobbar med spel här på Valve så småningom ska använda samma motor. Vi har också för avsikt att fortsätta göra Source 2-motorn tillgänglig för den breda utvecklarcommunityn, och göra den tillgänglig gratis.

Hela frågestunden med Gabe Newell har du här.