Jag har i tio år, sedan jag tog mina första stapplande steg i #Ryzom och senare föll rakt in i #World of Warcraft-fällan, älskat mmo-genren och virtuella världar. På min hårddisk är 80% av spelen just mmo:s, även om jag självklart inte spelar alla seriöst samtidigt. Det är en intressant genre, men den har sett en hel del bakslag på senare tid – #The Secret World höll på att sänka norska #Funcom, #Star Wars: The Old Republic blev en katastrof för #Bioware och #EA, World of Warcraft förlorar tiotusentals spelare i veckan. Är genren fortfarande relevant?

2014 är här när som helst, med #The Elder Scrolls Online och #Wildstar i släptåg. Så det kan vara idé att ta en titt på några av de nuvarande spelen i genren och samtidigt passa på att fundera lite på framtiden.

World of Warcraft

World of Warcraft fyller 10 nästa år och har ända sedan debuten varit herre på täppan. Seriöst, känner du någon spelare som inte har åtminstone testat World of Warcraft? Men på senare år har det inte varit helt enkelt för #Blizzards gigant. För tillfället blöder det spelare i en rasande takt, och även om det fortfarande är störst så är det inga företag som gillar att plötsligt tjäna mindre pengar än föregående år, även om summorna är fortsatt astronomiska. Det är sånt som ger ekonomer magsår.

Efter att #Mists of Pandaria fick ett ganska ljummet mottagande, åtminstone i jämförelse med de andra expansionerna, känns det inte helt konstigt att Blizzard börjat slå på stora nostalgitrumman när det gäller nästa expansion, #Warlords of Draenor. Förhoppningen är att inte bara dra tillbaka gamla WoW-fans, utan även de som älskade de äldre Warcraft-spelen och som drömmer om gamla dagar. Battallion-systemet, där vi får bygga upp våra egna fort, tar onekligen inspiration från RTS-tiden när man uppgraderar byggnader och skickar ut arbetare på uppdrag. Inget ont i det, många av oss är glada över att äntligen få ett eget, permanent hem i Azeroth.

Det har hänt lite de senaste tio åren.

Frågan är om det räcker för att stoppa den utvandring som just nu sker i World of Warcraft. En hel del spelare lär återvända och fylla Blizzards kassakistor med välbehövligt guld, men det återstår att se hur relevant det kommer vara efter sitt första decennium som kung. Dessutom måste Blizzard göra något år sin slöhet när det kommer till uppdateringar – Warlords of Draenor lär inte släppas förrän nästa höst och patchar med nytt material kommer alldeles för sällan jämfört med konkurrenterna. Det har varit en lyx Blizzard har kunnat ta sig tidigare, men hur länge kommer de komma undan med det?

Rift

Det gick bra för #Rift, säger #Trion, men de guld och gröna skogar som F2P-modellen har erbjudit andra titlar var lite för bra för att struntas i. Inför släppet av #Storm Legion, spelets första expansion, sa Scott Hartsman – Rifts dåvarande producent och nuvarande VD för Trion – att de inte hade några planer på att slopa sin månadsavgift. De planerna var visst inte långvariga och numera är det bara att ladda ner och börja spela.

"De planerna var visst inte långvariga"

Det betyder inte att Rift har blivit sämre - det är fortfarande ett av de bättre mmo-spelen. Trion har alltid varit bra på att ge sina spelare nya saker att göra, och häromveckan släpptes patch 2.5. Hypen inför 3.0 är i full gång och även om vi inte har någon aning om när den faktiskt kommer att släppas ser det ut att bli en matig uppdatering.

Tvååriga Rift är en yngling i sammanhanget

Just nu vet vi inte om den uppsving av spelare som Rift såg efter att det gick över till F2P kommer att hålla i sig. Det ser ut som att Trion tjänar mer pengar nu än vad de brukade göra, men det ska sägas att Rift har lite väl mycket gemensamt med World of Warcraft när det kommer till spelmekanik – hur modernt är det i en genre som förlitar sig mer på mer dynamiska strider än vad den brukade, exempelvis?