När brittiska #Rare i våras meddelade att man som bäst jobbade på en uppföljare till 2006 års kritikerrosade trädgårdssimulator #Viva Piñata tappade knappast någon hakan av förvåning. Varumärket har redan hunnit utnyttjas för en tecknad tv-serie och i den arkadbetonade partytiteln #Viva Piñata: Party Animals. Efterföljaren #Viva Piñata: Trouble in Paradise var med andra ord säker som amen i kyrkan.

Färgglada pappersdjur på bete

Den papier mache-beklädda titelns innehåll och spelkoncept är inte överraskande. Rare har valt att spela på säkra kort när man på punkt efter punkt återskapat Viva Piñatas spelmekanik. Som trådgårdsmästare på Piñata Island skall du skapa förutsättningar för att locka en rad olika leksaksdjur till ön. Sällsynta växter attraherar sällsynta växtätare, vilka i sin tur lockar till sig sällsynta rovdjur. Finns de rätta förutsättningarna flyttar de efter ett kort besök i grönskans ytterkanter in permanent. Spelets motor är med andra ord en välskött och välmående trädgård.

Välbekant trädgårdsskötsel

- Repris av sin föregångare

Även om Trouble in Paradise i mångt och mycket är en ogenerad repris av sin föregångare finns nyheterna där. De 60 piñator som figurerade i det förra spelet har fått sällskap av ett trettiotal nya (därbland krabbor, hyenor och tigrar). Vid sidan om den gamla möjligheten att med väldoftande blommor locka fram fler djur erbjuder Rare nu även mer handfasta fångstmöjligheter utanför Piñata Island. Med hjälp av bete och fällor kan några av de nya piñatorna fångas i ett ökenområde med det putlustiga namnet Dessert Desert samt i ett snötäckt arktiskt landskap. För att de tvångsomplacerade djuren skall trivas kan trädgården även förses med sanddyner och snödrivor.

Glädjande nog har Trouble in Paradise begåvats med ett cooperativeläge för fyra spelare över Xbox Live. Tanken är att spelare A skall bjuda in B, C och D för att hjälpa till att sköta dennes trädgård. Flerspelarläget är i den meningen en helt integrerad del av spelet istället för att använda separata och fristående cooperative-trädgårdar. För att förhindra sabotage kan de inbjudna spelarnas möjligheter att fritt gå lös med spadar och fröpåsar begränsas - ett drag som visat sig vara klokt då en beskärd del Xbox-spelare gör sitt bästa för att förvandla andras trädgårdar till rostbruna leråkrar.

(vänster till höger) Trädgårdsverktyg, pågående utsäde och de nya piñatagorillorna

Du som följt FZ:s tidigare bevakning av Trouble in Paradise vet att Rare gjort ett stort nummer av stödet för kamerasystemet Xbox Live Vision. 360-ägare med inkopplade kameror kan låta optiken läsa in streckkoder på särskilda piñatakort som kostnadsfritt hämtas hem från spelets hemsida. Den inlästa koden belönar spelaren med djur och förmågor som annars måste låsas upp med idogt arbete. Bekvämt för den late djurvårdaren, med andra ord - åtminstone om du inte sitter i ett nedsläckt vardagsrum. För att kameran skall kunna särskilja kort och kod från bakgrunden krävs både stadig hand och ett välbelyst spelutrymme. Kameraläget kan, om än med viss ansträngning, kallas för innovativt. I praktiken är det inget annat än ett sofistikerat sätt att fuska och långt ifrån det försäljningsargument Rare framhåller i sin egen marknadsföring.

Xbox Live Vision och piñatakort

Trouble in Paradises största förändring sitter dock varken i spelets fångstburar, ökenskorpioner eller streckkoder. Faktum är att den främsta nyheten inte ens syns. Rare har valt att kassera det gamla kontrollschemat till förmån för ett nytt och betydligt smidigare system. Funktionerna för att plocka fram trädgårdsverktygen har flyttat ut till handkontrollens styrkors med betydligt färre knapptryckningar som följd. Irriterande nog snärjer man samtidigt spelaren i ett menysystem med en snårig skog av röriga undermenyer. Ett steg framåt, ett bakåt.

Återanvänd kostym

- Säkert kort för tidigare Piñata-spelare

Viva Piñata är viktigt för förläggaren #Microsoft. Spelserien är ett av 360-konsolens tyngre inslag på det allt viktigare marknadssegmentet för familjevänliga spel. Därför är det inte förvånande att Rare valt att satsa på säkra kort. Trouble in Paradise kan således beskrivas som uppgraderad utgåva av sin föregångare, på gott och ont. Du som redan låtit dig charmas av pappersdjuren hittar tveklöst ytterligare potential i Trouble in Paradise. Spelets trädgårdsskötsel och [[AI]]-styrda ekosystem har, precis som sin föregångare, ett djup som sträcker sig en bra bit bortom varumärkets nedlåtande barnstämpel.

Cooperativeläget (här två spelare)

Du som däremot - oavsett skäl - redan avfärdat Viva Piñata kommer inte hitta någon avgörande nyhet som motiverar en krossad spargris. Med Viva Piñata: Trouble in Paradise predikar Rare för de redan övertygade. Spelet håller idag, men vill man locka nya konsumenter kommer det att krävas mer fantasi den dag Rare tillkännager att man jobbar på en tredje Piñata-titel. Och tro mig - den dagen kommer varken du eller jag att gapa av förvåning.