Förra sommaren gav sig #Bugbear i kast med Xbox 360. Den finska utvecklaren har fått ur sig ett par utmärkta racingspel och med #Ultimate Carnage konverterades Flatout-serien alltså till Microsofts konsol. Det var en uppfräschad variant av #Flatout 2 och denna juvel har nu alltså återkonverterats till Windows-maskiner.

Kort resumé: detta är folkrace på adrenalin. Karriärläget består av traditionell racing på slutna banor, fast kryddad med våldsamma krascher; de är inte bara möjliga att göra, spelet uppmanar till dem. Dels ger höga placeringar pengar, dels ersätts du för att skada motståndarnas bilar. För pengarna trimmar du din kärra eller köper en bättre. Ett lass sidogrenar kompletterar karriärläget och i samtliga står spelets generösa fysikmotor i centrum. En #Destruction Derby-variant samsas med bisarra sportgrenar (bowling, dart, höjdhopp med mera) där föraren skickas genom vindrutan och styrs till angivna punkter för att nå målet.

Flatout 2, version 3

- Samma spel för tredje gången på två år

Ultimate Carnage är inte ett nytt spel i ordets rätta bemärkelse. Det gällde 360-versionen förra sommaren och det gäller i än högre grad nu. Vad vi har att göra med är ett uppsnyggat Flatout 2 i ny kostym. När vi recenserade 360-upplagan förra sommaren var omdömet överlag positivt, fast med en del förbehåll.

Bugbear gör ingenting för att bemöta kritiken och därmed sätter jag ett stort frågetecken för spelvärdet om du redan äger tvåan. Likväl. Ett par nyheter ingår, den mest synliga att grafiken förbättrats. Trevligare för ögonen och med kraftigt höjda systemkrav som följd. Faktiskt till den grad att spelet känns en aning ooptimerat; antalet bilder per sekund känns för lågt mot vad som visas på skärmen. Men en orsak till detta kan vara att banorna omgärdas av betydligt mer bråte än tidigare. Mängden däck, plankor och staket ökar chanserna att plocka kraschpoäng om du väljer våldsam körstil istället för snabb. En bra nyhet, som faktiskt ger bulldozerförare mer valuta för slantarna.

I sololäget kan numera tolv förare mötas (tidigare åtta), men online går gränsen vid åtta. Också detta är positivt: loppen blir mer intensiva och det är något som verkligen passar i denna typ av spel. En annan nyhet är att sportgrenarna bakats in i ett karriärläge.

Har jag inte sett det här förut? Jo, förra sommaren. Och förrförra...

På de områden som varit i störst behov av förändring - banorna och fysiken - hittas inget nytt. Med mild frustration konstaterar jag att jag kör exakt samma lopp som jag redan gjort i två år. Och bilden studsar lika slumpartat som innan; det är fortfarande lika irriterande att utan problem plöja igenom ett staket för att sekunden efter skickas upp i låg omloppsbana av en plastkon.

Flatout Ultimate Carnage gör mig besviken. Sett till själva spelet förtjänar det beröm, det är kul, fartfyllt och varierat - ett bra köp om du inte stött på serien tidigare. Men för oss andra blir återanvändningen på tok för uppenbar, det tillför ingenting av betydelse som skiljer det från seriens två år gamla tvåa. Och därmed blir det heller inte mer än en tvåa i betyg.