#Insomniac Games, skaparna av Resistance- och Ratchet & Clank-serierna, har hittills haft som målsättning att alltid köra sina spel i 60 fps men #Ratchet & Clank: A Crack in Time kan bli den sista titeln där det prioriteras över snyggare grafik. Mike Acton, som kodar studions grafikmotorer, har efter en gedigen undersökning kommit fram till att det varken påverkar försäljning eller mottagande och att bara en liten grupp ens bryr sig så pass hög skärmuppdatering, så länge den är jämn och inte går under en intervall på 30.

Det krävs såklart väldigt mycket jobb att optimera ett spel så att det flyter så pass bra och grafiken måste anpassas därefter. I sin blog skriver Acton att det kanske inte är värt det längre.

Vad betyder allt det här?

Det betyder att skärmuppdateringsfrekvensen fortfarande är viktig för oss på Insomniac men vi sätter det inte på samma peidistal som tidigare. Och att Ratchet & Clank: A Crack in Time förmodligen är vårt sista spel som kör i 60 fps.