Det första Dragon's Dogma-spelet blev mycket uppskattat, men en sak som många inte gillade var det faktum att man bara hade en sparfil. Överraskande nog är det ett inslag som följer med till Dragon's Dogma 2, som också bara har en sparfil.

Regissören Hideaki Utsuno förklarar syftet med upplägget i en intervju med Gameinformer, och säger att det är för att uppmuntra utforskande och för att göra varje beslut mer betydelsefullt.

Som exempel ger han ett scenario vid en klippa man inte vet om man kan hoppa ner från utan att dö eller ta skada. Med möjligheten att spara och sedan direkt ladda den sparningen är det bara att hopppa för att se om det går bra.

Men med bara en sparfil och risken att behöva börja om från det senaste värdshuset man besökte, kanske man analyserar klippan mer noggrant eller överväger en annan möjlig väg ner.

Fastnar man fullkomligt någonstans är dock hoppet inte ute, eftersom man även kan välja att gå tillbaka till det senaste värdshuset man sov på.

Dragon's Dogma 2 släpps den 22 mars till Xbox Series X/S, pc och Playstation 5.