Att actionspel innehåller vapen som baseras på verkliga förlagor överraskar nog ingen. Men Wall Street Journal har kommit över uppgifter som visar vad som kan uppfattas som ganska cynisk produktplacering.

Dokument visar att Activision och vapentillverkaren Remington slöt ett hemligt avtal om att ett av företagets vapen skulle finnas med i 2009 års Call of Duty: Modern Warfare 2, skriver tidningen (betalvägg, återrapporterat av Games Industry). Uppgifterna kommer från interna dokument från Remington som blivit tillgängliga via domstol.

I ett av dessa diskuterade Remington spel som ett sätt att få unga intresserade av vapen och ammunition, i en värld där urbanisering och minskad tillgång till områden för jakt och skytte fått intresset att sjunka.

With increasing urbanization and access to shooting/hunting areas in decline, a primary means for young potential shooters to come into contact with firearms and ammunition is through virtual gaming scenarios.

Vidare ska chefer inom företaget ha diskuterat varumärkesbyggande hos "nästa generation", och strategier för att marknadsföra sina produkter i målgruppen. Freedom Group (en annan del av företagsgruppen) skriver i ett dokument att man inte tillåter sina märken att figurera i spel där man kan angripa "icke-militära skurkar", men att kopior var okej att använda.

Previous experience tells us people will seek out the brands of the guns. A lack of direct branding helps to shield us from implications of a direct endorsement while still receiving benefit from inclusion in the game.

Remingtons tidigare vicepresident för produkthantering säger till Wall Street Journal att företaget inte kände till Call of Duty-spelens multiplayer-del när avtalet slöts, men att man kunde ha gjort andra val om det hade känt till den.