Bioware säger upp 50 personer från sin personalstyrka, berättar företagets general manager Gary McKay. Uppsägningarna ska inte påverka arbetet med Dragon Age: Dreadwolf eller nästa Mass Effect-spel.

McKay förklarar att företaget måste vara mer fokuserat och rörligt för att hålla högsta möjliga kvalitet på sina kommande titlar, och för att nå dit är förändring "inte bara är nändvändig, utan oundviklig". Vliket alltså resulterar i att 50 anställda får gå.

In order to meet the needs of our upcoming projects, continue to hold ourselves to the highest standard of quality, and ensure BioWare can continue to thrive in an industry that’s rapidly evolving, we must shift towards a more agile and more focused studio. It will allow our developers to iterate quickly, unlock more creativity, and form a clear vision of what we’re building before development ramps up.

To achieve this, we find ourselves in a position where change is not only necessary, but unavoidable. As difficult as this is to say, rethinking our approach to development inevitably means reorganizing our team to match the studio’s changing needs.

Bioware nämner inte namnet på de drabbade, men författaren Mary Kirby säger själv att hon är en av dem. Hon ska ha jobbat på samtliga Dragon Age-spel, uppger Pcgamesn.

McKay beklagar att folk måste lämna företaget och försäkrar att företaget hjälper dem att gå vidare, t.ex. att söka jobb hos andra EA-studior.

Att ett företag som jobbar på två storspel säger upp personal är ovanligt. Uppsägningar är inget ovanligt i branschen, men vanligen kommer de efter att stora spelprojekt är avslutade. I juni i år lämnade Bioware över ansvaret för arbetet med Star Wars: The Old Republic till Broadsword. Möjligen spelar den förändringen en roll i uppsägningarna, men det är inget som nämns av McKay.

Såvitt känt har Bioware nu "bara" nästa Dragon Age och Mass Effect på sitt bord. Det senare befinner sig i pre-produktion. Inget av dem har ett relasedatum, men Dragon Age ska komma tidigast 2024 enligt EA-dokument.

Företaget har det senaste decenniet haft svårt att leverera spel som lever upp till vad man tidigare gjort. 2017 års Mass Effect: Andromeda fick bara ett okej mottagande. Två år senare flöppade multiplayer-nysatsningen Anthem. Så företaget har en del att leva upp till. Låt oss hoppas att de lyckas.