Naughty Dogs mest kända ansikte, Neil Druckmann, följer med intresse hur vissa titlar tar sig an sina narrativ. Han lyfter, för Washington Post, Elden Ring och Inside som "inte förlitar sig så mycket på traditionellt narrativ för att berätta en story". Något som glimtat till i The Last of Us.

I think some of the best storytelling in The Last of Us – yes, a lot of it is in the cinematics – but a lot of it is in the gameplay, and moving around a space, and understanding a history of a space by just looking at it and examining it.

"Show, don't tell" är ett mycket känt berättargrepp i texter, och på Druckmann låter det onekligen som om han vill utforska något liknande i framtida spel – att berätta genom att låta oss spela.

Han berättar vidare att han tycker mycket om när spel litar på sin publik; att låta oss upptäcka saker på egen hand genom att släppa, just det, handen. Därmed inte sagt att Naughty Dog kommer skippa mellansekvenser framöver. Snarare pekar Neil Druckmann på att ge oss en mix.

I think those are tools in your toolbox and it's about how to use all these different aspects – some of it from other media, some of it as found notes and environmental storytelling.

Han är spänd över att testa något nytt. Druckmann är medveten om att alla inte kommer gilla det, men "det är okej". Naughty Dog har just nu två projekt i görningen. Ett som vi knappt vet ett jota om (strukturen liknas vid det hos en tv-serie) och så fristående The Last of Us-multiplayer.

På tal om The Last of Us: HBO-serien börjar visas nästa vecka, och hyllas av FZ.