Förra veckan bjöds vi på en lång och sällsynt intervju med Todd Howard (tack, Lex Fridman), Bethesdas starke man för The Elder Scrolls, Fallout och Starfield. Där fick vi bland nys om pressen Howard känner för att Starfield ska kränga konsoler och Indiana Jones-spelets "unika" genre-mix.

Men åter till Starfield: trots att det släpps relativt snart har vi fortfarande många obesvarade frågor. Lyckligtvis finns det fortfarande godbitar att plocka ur nämnda Lex Fridman-intervju.

Starfield blir ingen djuplodande rymdsimulator, i det avseendet att det inte kommer krävas av dig att du tvingas jaga resurser för att slippa bli strandsatt på en av spelets 1 000 planeter – eller utsatt för naturens element. Howard säger att det krävs "viss ansträngning" från spelaren, men att man tonat ner utmaningen och survival-inslagen under utvecklingens gång då glädjen dräptes.

You'll be playing the game and "I ran out of fuel, okay I guess I'll just wander these planets trying to mine for fuel so I can get back to what I was doing". It's just, you know, it's a fun killer.

Howard funderar på om ett hardcore-läge kan vara en idé för framtiden, och om inte annat har vi ju alltid, ni vet, moddar. Vi ska dock inte räkna med en hardcore-rymd-sim, vilket du kanske inte heller gjorde? Starfield släpps under första halvåret 2023 till pc och Xbox Series-konsolerna.