Det var bara en tidsfråga innan massa jämförelser mellan Playstation 5 och Xbox Series X skulle dyka upp och alla väntade nog på Digital Foundrys första test. Att det blev Devil May Cry 5 som får agera försökskanin är lite oväntat men de motiverar det genom att spelet har en rad olika inställningsmöjligheter vad det gäller grafiken. Framförallt är bilduppdateringen inte låst vilket bäddar för goda jämförelsemöjligheter. De inleder med att konstatera att båda versionerna ser mer eller mindre identiska ut och det blir istället extra fokus på just bilduppdateringen.

De inleder med att granska 4K-läget och kan snabbt konstatera att Xbox Series X har ett lätt övertag med mellan 5 till 10 fps i genomsnitt. Båda leverar dock kring 90-strecket. När de sedan testar spelets "high frame-rate mode" ser trenden ut att hålla i sig i mellansekvenserna men i gameplay får istället Playstation 5 ett motsvarande övertag, dock med större dippar för Series X som i vissa områden går till mellan 60-70 fps.

När de slår på ray-tracing, närmare bestämt "ray-tracing performance mode", har Xbox Series X återigen ett lätt övertag men de konstaterar att båda maskinerna oftast kan leverera en bra bit över 60 fps. Vid "ray-tracing quality mode" får de båda kämpa och snittar på cirka 45 fps, och följer varandra hyfsat lika.

Kommentarer från Digital Foundry-folket menar att Playstation 5 ändå tycks överprestera och att Xbox rent beräkningsmässigt kanske borde ligga högre. Detta är dock den allra första jämförelsen så man ska inte dra alltför stora slutsatser.