Samtidigt som gratisperioden för Star Citizen rullar på (avslutas den 23 september) får spelet en rejäl släng kritik av en användare som retar sig på att saker tar så lång tid att utveckla.

En person som kallar sig Camural tar upp ett utlovat system för hur atmosfär, syre och tryck fungerar, som CIG pratade om i en video för snart fyra år sedan. Kritikern menar att systemet ännu inte finns på plats, och att det är ett av många exempel på utlovade funktioner osm aldrig tycks bli färdiga.

Det här satte fart på Chris Roberts. Han klev in i debatten och förklarade hur systemet kommer fungera, och att CIG:s arbetsmodell är upplagd så att flera system måste byggas färdigt och fungera med varandra för att vi ska se effekten av dem. Och det kan göra att utvecklingen tar tid, men att det i slutändan är värt det.

Senare gav Roberts ett långt svar om utvecklingen, i vilket han också levererar en skopa irritation över debattklimatet på nätet. Han är besviken på cyniska foruminlägg som förutsätter det värsta, och personer som kallar utvecklare för inkompetenta eller lögnare för att spel inte fungerar som de hade hoppats.

My biggest disappointment with modern internet discourse is that there's a significant amount of cynicism, especially in forum or reddit debates, and a portion of people assume the worst. If a feature is missing, late or buggy it's because the company or the developer lied and or / is incompetent as opposed to the fact that it just took longer and had more problems than the team thought it would when they originally set out to build it.

Roberts menar att det dels är svårt att förutspå exakt hur lång tid spelutveckling tar, dels att kritikernas frustration över lång utveckling och saknade funktioner beror på att de inte har inblick i hur långt arbetet faktiskt kommit.

Han avrundar det hela med löften om att Star Citizen kan bli det spel han drömt om hela sitt liv. Det är ingen önskedröm eller utopi, och de gameplay-saker som visas kommer inte ta 10-20 år att realisera.

I can promise you the gameplay I described is not a pipe dream, nor will it take 10 to 20 years to deliver.

Varken multiplayer-spelet Star Citizen eller kampanjdelen Squadron 42 har releasedatum. Utvecklingen har pågått i snart tio års tid. Vad man än tror om projektet kan vi vara överens om att det är ett av de mest ambitiösa spelen någonsin. Testa alpha-versionen gratis – du har lite drygt en vecka på dig.