I perioder hamnar mycket fokus på negativa aspekter i spelbranschen. Miktrotransaktioner, swatting eller bristande respekt mellan spelare. Det senare kan få vem som helst att känna sig ovälkommen online är du dessutom autistisk kan din upplevelse bli extra jobbig.

Stuart Duncan, som själv är autistisk men som också har en son med diagnosen, såg hur personer ville ta klivet ut i spelgemenskaper men som blev måltavlor för mobbare bara för att de var lite annorlunda. Därför skapade han en egen Minecraft-server, med tydliga regler för spelarnas beteende, och responsen blev explosiv. Inom två dygn efter att han skrev om det på sin privata Facebook-vägg hade 700 ansökningsmail landat i inkorgen.

Idag består communityt AutCraft av över 8000 spelare och i ett TED-snack berättar han om hur föräldrar bevittnat hur detta förändrat deras barns liv. Myten om att autistiska personer saknar empati och är dåliga på att kommunicera avlivades när folk började samarbeta, lära sig stava rätt och hitta kompisar bara genom att spela Minecraft med andra. Barn som sällan talade började prata med sina föräldrar.

Detta är såklart bara ett exempel på hur givande spelbranschen kan vara under rätt förutsättningar. Dela gärna med dig av andra i kommentarerna.