#Oculus Rift-utvecklarna är på väg att släppa en ny teknik som sänker systemkraven för den tungdrivna virtual reality-lösningen.

Asynchronous Spacewarp (eller ASW), är en sorts kantutjämningsteknik som enligt Oculus är kapabel att leverera nästan samma bildkvalitet med nästan hälften så kraftfull processor och grafikkort. Framöver ska det gå att få acceptabel bildkvalitet och framerate med grafikkort i serierna Nvidias GTX 900 och 1000, samt AMD Radeon RX 400. Därmed räcker ett betydligt billigare grafikkort för att kunna köra Rift.

När datorn inte är kraftfull nog att leverera en stadig ström av 90 bilder per sekund kickar ASW in. Det räknar automatiskt fram hur nästa bildruta kommer se ut, och därmed nås 90 bilder/sekund även om datorn inte är kapabel att själv nå den frameraten. Det arbetar tillsammans med Oculus tidigare släppta teknik Asynchronous Timewarp (ATW), men skillnaden är att ATW enbart fungerar för huvudvridningar medan ASW också täcker kamera- och karaktärsrörelser, samt styrning med Oculus Touch (den specifika kontrollen som släpps i december) och spelarens förflyttningar i rummet.

ASW-uppdateringen är en del av Oculus 1.10 runtime. Såvitt undertecknad kan utröna är den inte släppt än. Utförlig information om hur det funkar har du här.

En Rift blir din för drygt 7 000 kronor som lägst. Kontrolltillbehöret Touch släpps den 6 december och har en prislapp på 199 dollar, vilket torde bli drygt 2 000 kronor här i Sverige. Konkurrenten HTC Vive går loss på ungefär 9 500 kronor inklusive specifika handkontroller, vilket gör att de båda VR-lösningarna till pc har ungefär samma prislapp med allt inkluderat. PS4-lösningen Playstation VR blir din från 4 700 kronor, exklusive kamera (kostar ca 500 kronor).