Gårdagens nyhet om att synfältet är låst i #Metro: Last Light orsakade stort rabalder, med närmare hundra kommentarar gara här på FZ, och utvecklaren #4A Games väljer nu att förklara sig på spelets Steam-forum.

Vi är medetna om att communityt har efterfrågat ett FOV-reglage för Metro: Last Light. Tyvärr är detta inte så lätt att implementera som det kan verka.

Den främsta anledningen att ha ett fixerat synfält är på grund våra 3D-element, såsom klockan och vapenammunition, måste synas.

Utöver det är alla cut-scenes, cinematics och varenda animation som involverar Artyoms händer - neutrala vapen-animationer, omladdningar, stegklättring, närstrider, osv - skapade för ett visst låst synfält.

Att ändra FOV kommer förstöra alla cut-scenes och animationer - du skulle se inuti Artyoms händer, eller så skulle de se ut att flyta i luften framför dig. Eller värre.

Vidare berättar 4A Games att de försökt att i alla fall ha tre stycken fördefinierade inställningar men att göra om alla animationer och justera gränssnittet skulle vara för tidskrävande. Trots denna harang om nackdelarna undersöker de olika lösningar på problemet och kommer redan i nästa uppdatering, som förväntas om några dagar, att öppna för möjlighet att ändra FOV i konfigurationsfilerna.

– Du har blivit varnad, avslutar de inlägget med.