I en intervju med Official Xbox Magazine säger Jade Raymond, verkställande direktör på #Ubisoft Entertainment och en av frontfigurerna för bland annat #Assassin's Creed-spelen, att dagens kontroller är för komplicerade och att de inte får spelaren att känna sig delaktig i spelet.

– Jag var en riktig "trekkie" när jag var ett barn och jag drömmer om att vi tillslut kommer att lyckas skapa Holodeck – alltså totalt inlevelserika upplevelser. Jag tror att en av de stora barriärerna är kontrollerna.

Jade Raymond menar också att det är viktigt att locka fler människor till spelbranschen och att det därför är mycket viktigt med lätta och kreativa kontroller.

– Nästa generation konsoler borde verkligen lägga mer vikt vid Kinect och andra gränssnitt utan dosa. Jag hoppas att vi går bortom vad vi redan har och utvidgar det ännu mer.

– Som en hardcore-spelare vill jag se saker integrerade i hardcore-spel på ett sätt som gör dem bättre eftersom jag inte spelar träningsspel. Jag kan bara inte föreställa mig göra det. Jag skulle älska att kunna luta mig runt ett hörn och integrera mer naturliga rörelser. Tekniken för detta är inte riktigt här än, men jag hoppas att det kommer att vara det snart.

Tror du att dosan kommer att skrotas helt i framtiden? Gör din röst hörd i kommentarsfältet.