I en intervju med Gamasutra hävdar en av skaparna bakom indiestudion #2D Boy, Ron Carmel, att det är tack vare spelarnas protester som inkräktande DRM börjar försvinna från pc-spelen.

Jag tror definitivt att allt detta är resultatet av allmänhetens förändrade syn på DRM, ett slags gräsrotsuppror. Spelare är mycket mer högljudda om det än de brukade vara, kanske för att de är så vana att ladda ner musik utan för mycket restriktioner.

Carmel påstår också att utgivarna inte alls använder sig av tuffa DRM-metoder för att skaka av sig pirater. Inte i första hand, i alla fall. Istället säger han att de är medvetna om att DRM gör ytterst lite för att förhindra piratkopiering, men att det trots allt stävjar begagnathandeln med färre tillåtna installationer.

Utgivarna är inte dumma. De vet att DRM inte fungerar mot piratkopiering. Vad de försöker göra är att stoppa folk från att gå till Gamestop för att köpa 50-dollarsspel för 35 dollar - av vilket inget av pengarna hamnar i utgivarnas fickor. Om DRM bara tillåter ett par installeringar, minimerar det antalet gånger som ett spel kan säljas.

2D Boys egna #World of Goo saknade helt och hållet piratkopieringsskydd, men piratades likväl av 10 gånger fler än de som faktiskt kom över spelet på legitim väg.