Inlägg av Banjo

Inlägg som Banjo har skrivit i forumet

Skrivet av xverminator:

Jag hade en normal uppväxt.

Min spontana reaktion blev som den blev och jag har bett om ursäkt för att jag skrev lobotimerade!

Det här är en grej för kids / barnfamiljer först och främst och för dem kan det ju såklart vara en kul grej. Jag är däremot inte rätt målgrupp för detta, men jag förhastade mig genom att skriva som jag gjorde!

Detta stör jag mig på ang Switch / Wii U och Nintendo
Jag har alltid gillat Nintendo ända fram till Switch där jag tycker Nintendo schabblat lika mycke som med Wii U. Tycker personligen Wii U var kanonbra konsol och de mest välgjorda spel jag kört på en konsol. Problemet med Wii U var att den var klenare än sina konkurrenter Xbox 360 och PS3 på sin tid, trots att Wii U släpptes flera år senare än dessa.

Men vi har precis samma problem med Switch om vi nu tänker på alla tredjeparts spel och tripple A titlar som Switchägarna kommer gå miste om, det finsn ju redan flera utvecklare som sagt att de inte kommer utveckla eller porta sina spel för Switch.

Hade nya Zelda BOTH enbart släppts för Wii U kan jag lova att Wii U hade fått ett stort uppsving. Skillnaderna mellan Switch och Wii U versionen är ju ganska små. Zelda gjorde ju att Switch sålde som smör. Problemet med Switch är att på sikt (redan nu) inte kommer hänga med i racet med Xbox och PS4 och PC. Många spel uteblir samt priset på konsolen är väldigt högt i mina ögon fortfarande samt många tjänster man hade förväntat sig som tex Netflix uteblir plus att det kommer kosta att spela online inom kort gör inte saken bättre!

Jag tycker Nintendo kunde ha väntat minst ett år med Switch och fått mer saker på plats från start, tex lanserat ett nytt Mario Kart 9 istället för en repris på Wii U:s MK8. Folk som aldrig hade Wii U förstår nog inte detta, dom ser ju MK8 som något nytt och är helt lyriska och höjer Switch till skyarna. Skillnaden mellan Wii U och Switch hårdvarumässigt är inte något jättekliv precis.

Men jag hoppas det går bra för Switch naturligtvis (jag har ju precis köpt en själv).

Ang Nintendo Labo så såg jag ett forum nyss: Nintendo kan släppa färgglada stenar och sälja dyrt, folk kommer älska det. Det är typ samma med kartongbitarna...

Folk får köpa vad de vill och alla gillar olika. Vem vet en dag kanske även jag sitter med Nintendo Labo!

Ja, Nintendo har för få spel till Switch. De löser det bland annat med att släppa gamla spel på nytt. Det känns lite trist. Nu i vår släpps ytterligare ett par äldre spel på nytt till Switch.

Jag gillar Labo som idé men håller med om att den är lite väl dyr om man tittar på mjukvaran man får. Den verkar ganska simpel.

Jag ogillar även när folk säger att 700 kr inte är så mycket pengar. Antagligen ofta personer som utgår mycket från sin egen privatekonomi och har det relativt gott ställt. Att spela alla, eller många, nya spel och få dyra speldatorer eller gamingkomponenter till PC är faktiskt en klassfråga. Särskilt PC-spelande är ju dyrt. (Till höger om inlägget jag sitter och skriver just nu råkar det finnas en annons för en stationär gamingdator från msi för 15990, som kostat 19000 tidigare.) En del ungar som får de senaste speldatorerna av förhållandevis rika föräldrar tycker jag är bortskämda. (handlar det om konflikträdda föräldrar som jobbar för mycket och skäms och curlar bort barnen med allt de pekar på för att rädda relationen med sina barn? Om att inte kunna sätta gränser?) Om man däremot som tonåring sparar ihop till det själv, visst... Fast där kanske man som förälder borde fråga sina barn och prata med dem om det verkligen är värt så mycket pengar som 10 000 eller mer (kanske t.o.m. 15 000) för en speldator för att få lite högre upplösning eller lite snabbare responstid när man spelar CS, PUBG, CoD, Destiny eller något annat FPS. Man får ju nästan samma spelupplevelse betydligt billigare på konsol.

I det perspektivet är Labo billigt. Men alla föräldrar har inte råd att ge sina barn ens ett nytt spel för 700 kr (eller en konsol för 3500 kr!).

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Kimpur: Ju mer jag tänker på konceptet desto mer intressanta lager hittar jag. Det här sporrar ju kidens intresse att ta mekaniska saker och göra något av dem.

Kanske det. Men jag tror mer på andra saker i det läget. Typ tekniklego eller Meccano.

Labos styrka ligger i att det (precis som Lego försökt) förenar de mer mekaniska teknikerna med det digitala. Labo går dock inte så långt på den fronten nu i början, men kanske längre fram att konstruktionerna blir mer avancerade och mjukvaran blir mer "egen" istället för sådan mjukvara som Nintendo redan gjort färdigt kanske man får större möjligheter att göra egna program eller åtminstone anpassa dem mer på något sätt. På det sättet är mjukvara från Nintendo som Art Academy, Super Mario Maker, Mario Paint m.fl. (Wario Ware och Mario vs Donkey Kong har också nosat lite på att göra egna nivåer och Wii Music var väl också lite kreativt) mer öppen för egen design och egna idéer. Super Mario Maker är som en begränsad verktygslåda. Little Big Planet och nya Dreams (samt även Microsofts nedlagda Project Spark*) går längre, ger mer frihet och större möjligheter. Men är samtidigt krångligare.

Du har PM från mig förresten

*Inte onlinestöd längre, men går att spela offline. Man kan med enkla medel bygga relativt enkla 3D-världar i det spelet. Men som spel blev det inte så roligt. Man kunde i och för sig anpassa vissa saker en del men... Ofta slutade det för min del med någon ö med lite skog, vatten och några utspridda mynt och fiender. Inga rörliga plattformar eller fiender eller npc:er som var särskilt anpassade. Kul att leka runt lite med dock.

Skrivet av xverminator:

Tack Tomas

Jag har sett några av dessa artiklar.

Däremot just denna artikel av Carl Johansson-Sundelius ser jag inte som något positivt!
https://m.fz.se/nyhet/268795-sa-mycket-kostar-nintendo-switch

Citerar:
"vilket lär landa på minst 3000 kr i Sverige, med moms kan det landa på mellan 3500-4000 kr. Det är attraktivt pris för en konsol som både kan köras kopplad till teven samt användas i bärbart läge."

Jag tycker inte att 3500-4000 kr är attraktivt för Switch (med tanke på att man kunde få en PS4 Pro med ett bundlat spel för samma peng vid det tillfället innan kemikalieskatten)! Om man nu tänker sig att man redan har en Wii U så kunde man spela både nya Zelda och MK8 på Wii U med minimala skillnader, så är det väldigt dyrt att skaffa en Switch för att kunna spela MK8 igen och Zelda med lite bättre fps och detaljer i grafiken (men ändå för svag för att kunna köra många av triple A titlarna som finns för Xbox, PS4 och PC). Är man en stationär spelare så är det barbara argumentet väldigt lågt om man nu hellre vill ha mer prestanda och kunna spela fler titlar. Vill man ha bärbart finns tex 3DS redan för den biten vilket är smidigare att bära med sig. Man kan ju alltid hoppas att det kommer en uppdaterad Switch inom kort.

Switch borde inte ligga på mer än max 3000 kr. Alla har vi olika behov, jag har inte behov att konsolen ska vara bärbar, jag vill hellre ha en så stark konsol som möjligt så jag slipper lägga extra tusenlappar på att köpa ytterligare en PS4 och en Xbox för att kunna köra övriga spel.

Tycker Nintendo kunde hållt liv i Wii U minst ett år och lanserat Zelda (alla hade varit lyriska ändå), och utvecklat Switch mer så mer saker fanns på plats vid lansering, dvs fler titlar bättre hårdvara, då hade det kunnat vara prisvärt runt 3500 kr vs Xbox för ca 2500.

Nu vill jag säga att jag inte har något emot Carl Johansson-Sundelius, jag tycker han gör jättebra för FZ. Jag vill inte göra nån grej av det här, vill bara förklara hur jag resonerar.

Minns att Carl vid något tillfälle sa att det pumpades ut massvis med undermåligt portalde titlar till Wii på sin tid eftersom han recenserade många av dem. Det känns som det kan bli samma problem med Switch när det ska portas från Xbox, PS4 och PC (som nu släppt konsoler för 4K gaming och VR) där Switch kommer få svårt att hänga med.

Vi fick tex Doom för Switch men med kraftigt bantad grafik och 30 fps till det dubbla priset av vad samma spel kostar för PS4/Xbox/PC. Ska man se fram emot en konsol som kostar 4000 kr och tycka det är attraktivt för att det går att spela bärbart? Jag köper hellre samma spel för de övriga plattformarna då givetvis för halva pengen och bättre prestanda! Och varför ska jag vilja spela gammla titlar som lanserades för Xbox 360 och PS3 nu på Switch? Vill jag tex köra Skyrim så kör jag det ju helst på PC än Switch. Och det känns inte som något stort plus att kunna köra dessa retrotitlar i dagsläget. Skulle hellre se tex att Nintendo lanserade ett MK 9.

Hade Switch kostat runt 2500 hade jag nog inte gnällt så mycke. Om inte Nintendo sänker priserna snart så är jag inte så säker på att Switch kommer hålla i sig så länge till på ett positivt sätt. Vi får se hur det ser ut om något år när Nintendo börjar ta betalt för onlinespelandet och vilka titlar som kommer att ha släppts.

Peace

Zelda var nog så gott som färdigt redan sommaren 2016 när det visades upp på E3, även om rykten gick om att det kunde försenas till sommaren 2017 och missa lanseringen av Switch.

Och frågan är om inte Super Mario Odyssey hade hunnit ut till våren eller sommaren 2017 om Nintendo verkligen hade velat.(Det hade kanske till och med kunnat bli ett jul 2016-spel till Wii U men det fanns inga pengar kvar att tjäna på den konsolen).

Jag tror att det handlade väldigt mycket om marknadsföring och affärsstrategi att spelen släpptes till Switch när de gjorde. Switch är en succé mycket på grund av att både Mario och Zelda hyllades stort.

Nintendo gjorde helt rätt ur ett affärsperspektiv att vänta med Zelda. Switch fick en enorm draghjälp av Zelda (och även Mario Kart 8 DX till viss del). Zelda sålde Switchen de första månaderna även om spelutbudet i övrigt var rätt knapert.

Det var väldigt smart ur ett affärsperspektiv. Sen kunde de ju inte svika alla Wii U-ägare med Wii U-versionen, som var utlovad sedan länge. Så gör man inte. Fast Playtonic gjorde just det...hmmm. Med Yooka Laylee.

Jag håller med om priset. Switchen är för dyr. 2500 kr kanske vore ett mer lagom pris. Lägg på någon hundring för vår svenska kemikalieskatt kanske... men 250 euro...det hade varit mer lagom. Jag vet att Switch har en unik egenskap i och med att den går att spela både hemma med dockan och när man är utomhus nånstans eller reser. Den inbyggda skärmen och joy cons kanske gör att priset drivs upp lite. Men för mig som konsument är 3500 kr för en hårdvara utan något spel som ingår för dyrt. Dessutom ingår inte en utmärkt vanlig gamepad. Joy Con som fästs på en anordning (Joy con grip?) är väl okej som lösning, men knapparna och spakarna är lite i minsta laget.

Hårdvaran är inte alltför imponerande heller. Men den fungerar till Nintendos egna spel som inte sätter realistisk grafik i främsta rummet.

Vad gäller Labo så håller jag med om att den kostar för mycket. Visst har Calle en poäng med att man betalar för spelen, mjukvaran. Men spelen och mjukvaran är för simpla för att ta ut ett fullt pris för. 30-40 dollar för mjukvaran och några dollar för kartongerna, tejpen och banden hade varit lagom. Man betalar för kreativiteten och de tekniska lösningarna, invänder någon. Jo, men det gör man med vanliga spel också. Där finns massor av kreativitet, teknik och konstnärliga värden. Själva skivan, fodralet eller manualen (två av de tre sakerna finns väl inte med längre när man köper spel på Switch ) kostar inte mycket. Inte kartong heller. 600 kr för Super Mario Odyssey känns väl rimligt men 700 kr för LAbo känns i överkant, trots mjukvara och kreativa lösningar där kartong, tejp, band och IR samspelar.

Folk är kanske inte hjärntvättade om de inte tycker att det kostar för mycket. Men de borde kanske vara lite mer kritiska. Fundera över vad de får för pengarna.

Kanske tar Sony fram något liknande till PS4 och sätter en lägre prislapp. Konkurrens har ju en förmåga att pressa priser.

Jag tycker även att Lego är väldigt dyrt, kan jag tillägga. Även där betalar man väl mer för lösningarna och kreativiteten än för plastbitarna. Men jag tycker att priserna är lite väl extrema ibland, typ 1500-2000 kr för de större byggsatserna med tekniklego. Kom igen, Lego är för dyrt! Håller ni inte med har ni förstås inte fel men jag har svårt att förstå hur man kan tycka att priset är lagom. Lego äger dock mycket av den marknaden (för olika byggklossar) tack vare sitt starka varumärke och sin marknadsföring. Kanske på grund av deras monopolliknande ställning som priserna drivs upp?

@Calle

intressant Calle. Att Labo är kreativt är svårt att inte hålla med om. Jag undrar vad andra kreativa spelutvecklare kan hitta på om de får chansen att göra något med ett liknande koncept. De kanske skulle hitta på saker med kartongkonceptet som Nintendo inte tänkt på, och kanske lägga till andra typer av material.

Labo känns även lite som en fysisk version av den kreativa design som finns i vissa spel från Nintendo, som Yoshi´s Woolly World, Paper Mario, Kirby´s Epic Yarn med flera.

Nintendo har förresten sagt att mallarna blir gratis att ladda ner, läste jag. Så man lär kunna skriva ut dem och göra egna kartonger även om Nintendos egna delar inte går att köpa eller om man tappar bort mallarna.

Intressant att NBA 2K slog Madden också. Och Bungie kan verkligen vara nöjda med hur det gick för Destiny 2.

Sen blir det ju lite skevt i och med att vissa spel endast släpptes till en konsol, och att vissa spel släpptes så sent på året.

Att CoD säljer mycket beror inte endast på konceptet. Varumärket är väldigt etablerat och många köper det för att deras bekanta köper det. En så kallad nätverksfördel.

Detta är ju en lista över de mest sålda spelen i USA också. Tittar man på en lista över världens mest sålda spel förra året kanske AC Origins gick bättre? FIFA lär ju defintivt placera sig högre om man tittar på hela världen. Ligger det på topp 10 globalt?

Intressant att Wildlands placerade sig så högt upp som på en sjundeplats, det förväntade jag mig inte. Det har sålt bättre än AC Origins trots att Origins släpptes under högsäsong, fick bättre kritik och (som jag uppfattade det) marknadsfördes mer.

Ubisoft är nog nöjda med det.

Wildlands släpptes samtidigt som två av de spel som fått bäst kritik i år, Zelda och Horizon. Wildlands fick hyfsade recensioner, Zelda och Horizon fick toppbetyg.

AC Origins släpptes också samtidigt som ett par andra höjdare, Super Mario Odyssey, Wolfenstein 2 och CoD WWII. Men AC Origins hyllades mycket mer och fick bättre betyg än flera av de andra spelen som släpptes ungefär samtidigt. Dessutom känns AC som ett starkare varumärke. Men folk har kanske blivit lite mätta på Assassin´s Creed nu, trots en paus på två år efter AC Syndicate.

Tänk om man gjort samma sak i musikbranschen?

"Nä men du vet, du lyssnar ju på ett demo nu. När du får den färdiga skivan om två månader, du vet den som vi inte hann ut med innan jul, får du mycket bättre kvalitet än den musik du betalat för att lyssna på som du lyssnar på nu."

Visst kan man skylla på Early Access som en ursäkt för problemen, men varför släpper de spel som ej är färdiga? Visst, man köper inte grisen i säcken om man vet vad man ger sig in på. Men man kanske ändå borde få ett färdigt spel för pengarna, som utvecklarna får ta och göra färdigt innan de släpper? Vill någon se en utveckling där det står en massa ofärdiga, buggiga spel i hyllorna? Som släpps innan de är färdiga för att passa in i rätt lanseringsfönster...

Ingen vidare lanseringshäst med de förutsättningarna.

Animationerna och designen imponerar redan på PS2. Och färgschemat föredrar jag på PS2. Färgerna är mjukare, mer murriga, diffusa, jordiga. På PS4 är allt färgstarkt och skarpt. Pälsen ser mer realistisk ut också. Men färgskalan är för klar och "glad" på nåt sätt...

@Loltron: Tenchu 2 har jag nog inte testat, mer än kanske ett demo (visst kunde man göra egna korta nivåer?) Men ettan spelade jag igenom från början till slut (Med båda huvudkaraktärerna tror jag) och gillade skarpt! Resident Evil 2 var ju magnifikt när det släpptes. Alundra har jag endast testat lite, det verkar schysst och den vackra pixelgrafiken kulle nog vara snygg i HD, den typen av grafik åldras ej på samma sätt. Future Cop testade jag nog också endast som demo... Men det verkade kul. Lite som ett framtida Strike-spel. Jedi Power Battles spelade jag på Dreamcast så där fick man ju betydligt skarpare grafik. Den versionen kanske står sig än idag någorlunda. Kul spel faktiskt, men kanske främst p.g.a. Star Wars-känslan.

Annars gillade jag Star Wars: Demolition oväntat nog (även det till Dreamcast). Inget toppspel kanske men ett kul spel att lira lite grann utan att behöva tänka alltför mycket, istället röja runt mot andra farkoster på arenorna. Kul med så mycket detaljer man känner igen, vissa farkoster är rätt obskyra i spelet. Lite krystat koncept dock. En väldig blandning av farkoster och miljöer. Å ena sidan kul med så många miljöer man kan åka runt och utforska men å andra sidan känns det helt fel med en massa farkoster på Dagobah eller Death Star II, det passar liksom inte in. Särskilt inte Dagobah. Det fanns en back story i manualen till varför Death Star II fanns med som man nästan kunde köpa, men Dagobah-kartan kändes...fel.

Annars på PS One gillade jag bland annat Spyro-spelen, Klonoa och Ape Escape Och MEtal Gear Solid förstås. En HD-version av Gamecube-remaken Twin Snakes kanske vore nåt.

Det finns inget klassiskt med detta spel, spelet var inte ens särskilt utmärkt när det var nytt. Jag spelade det i höstas, det har inte åldrats väl... Däremot har kanske grundkonceptet potential så en remaster är inte en dum idé för konceptet är inte så dumt men det tekniska utförandet är under all kritik om man spelar det idag. Men kalla det inte för en klassiker. De enda som verkar tjata om hur klassiskt spelet är är väl Sony själva, inte spelarrna. Spel som Crash, Spyro, Syphon Filter, Parappa och Ape Escape (för att ta några andra exempel från den tiden från Sony) var åtminstone roliga och höll hög klass när de var nya.

Jag har fått mail om den stängda betan. Det står bland annat:

"Sea of Thieves' launch is on the horizon, officially happening on March 20th 2018!

As a Sea of Thieves Insider, you've helped us to build the foundations of this swashbuckling adventure. As a thank you, we'll be granting you free access to the upcoming Sea of Thieves Closed Beta!

We're excited to talk about the Closed Beta in more detail in early 2018. Until then, allow us to tempt you with the Sea of Thieves pre-order bundle – available now!"

"Hej, vi heter From Software och har ett nytt spel vi tänkte visa... Eller nä förresten, vi tänkte typ inte visa nåt alls från spelet."

Jaja, alltid något.

Skrivet av ohGr:

Ser fram emot uppföljaren STFU.

Sen släpps den mer komiska spinoffen LMAO

9/10 jag kunde inte allt men jag kunde gissa vilka svar som verkade mest rimliga i vissa fall.

Men jag missade på den där konsolen på bilden ungefär i mitten av quizet.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Aha! tack.

Hej Calle, släpps Crackdown 3 också i vår? Två stora spel från Microsoft på rätt kort tid om båda skulle släppas till våren (nu i höst har det väl mest varit Forza 7... och Cuphead... Få exklusiva spel till Xbox One nu. Eller finns det nåt jag ej tänker på? Ja PUBG förstås, undrar om de anade att det spelet skulle bli så stort när de köpte exklusiva konsolrättigheter till det...?)

Men jag är inte jättesugen på något av dem. Piratspelet verkar småkul men grafiken känns så blockig, kantig, för få polygoner liksom. Det känns till och med kantigare än nya Zelda (som släpps till betydligt sämre hårdvara, Wii U liksom). Grafikstilen känns inte helt hundra för mig heller, särskilt inte jämfört med ursnygga banjo kazoie nuts n bolts på 360 som var ursnyggt när det släpptes för nio år sen och fortfarande håller okej nivå vad gäller grafiken... Crackdown 3 verkar desto snyggare tekniskt sett men serietidningssuperhjälteestetiken känns inte som min grej, inte spelkonceptet heller. Jag gillade ettan när det släpptes men tvåan kändes mest som mer av samma, och tråkigt nog samma spelvärld en gång till men med några små förändringar. Men visst, Open World och superhjältekrafter är inte helt fel. Men jag vet inte, på min hypemätare är båda dessa spel lite ljumma.

Vad finns det mer för exklusiva Xbox One-spel runt hörnet? Ori 2 förstås. State of Decay 2 kanske? Sen släpps väl Halo 6, Gears of War 5 och Forza Horizon 4 kanske under 2018 och 2019. Forza 8 skulle kunna bli ett av de första spelen till Xbox 4 om Xbox 4 släpps om två år. Men vad mer finns på horisonten för Xbox-spelarna? Shadow of the Tomb Raider kanske blir tidsexklusivt? De skulle göra en deal med Blizzard om ett konsolexklusivt Hearthstone kanske. Det hade varit en fjäder i hatten. Tror du att Hearthstone släpps till konsol nån gång? Det skulle egentligen passa rätt fint på Switch tänker jag, ett spel jag gärna skulle spela på en portabel konsol...Starcraft II till konsoler är väl inte helt omöjligt kanske om Microsoft skulle eftersträva det spelet. Starcraft 1 finns ju faktiskt till en konsol. Det släpptes nog inte i så många exemplar och kanske kan vara värt en fin slant idag. Jag tror inte att det släpptes i Sverige officiellt ens.

Tack för att ni tog med Star Wars-AR-hjälmen Den tipsade jag Calle om i ett läsarmejl eller rättare sagt ett läsar-PM Den verkar cool, men om det laggar med rörelserna blir det ju inte lika häftigt. Men konceptet är ju väldigt coolt, om det kan fungera med perfekt "tracking" i framtiden kan det bli riktigt schysst. En hjälm som klarar både VR och AR vore ju nåt också. Det kanske skulle kunna gå, om man har ett VR-visir och ett AR-visir på nåt sätt.

Med två hjälmar eller flera och sen nån slags form av skjutvapen skulle man kunna skjuta mot varandra som en slags AR-variant på paintball till exempel.

Det blir väl åtminstone kanske mer rättvist om alla som har Xbox One tävlar med samma bilduppdateringsfrekvens, mer på samma villkor...

Jag hade nog skaffat Yooka Laylee och The Last Guardian. Men jag köper nästan aldrig digitala spel, och har dessutom faktiskt fortfarande inte skaffat PS4

I ett kinderägg kanske alla saker man får har ungefär eller exakt samma värde. Man får lika ovanliga eller vanliga leksaker. Och deras värde är kanske mindre än kostnaden för kinderägget?

Värdet för grejerna i Star Wars Battlefront II är svåra att mäta, men där är åtminstone vissa grejer betydligt mer ovanliga och värdefulla än andra saker man kan få.