Allt vi vet om Nintendo Labo

Robot
Allt vi vet om Nintendo Labo

Allt är inte kartong som glimmar så vi sammanfattar allt vi vet om Nintendos nya satsning.

#joy-con, #nintendo, #nintendo-labo, #toy-con


Testpilot

Hundratals kronor för lite kartong papper!?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mutumba:

Hundratals kronor för lite kartong papper!?

Och spelen som ingår i varje toy-con.


signatur
Medlem

Väldigt kul idé, svårt å inte le när man ser pojken i pyjamas med robotdelarna på sig. Vilken härlig barndom!

Men valet av material, kartong, är ju lite märkligt ur hållbarhets syfte. Många barn kommer ha sönder grejerna och kommer gråtandes till sina mammor och pappor. Sedan har vi ju såklart priset med tanke på att det är kartong, det är åt helvete för högt.
Man får med mjukvara och det är givetvis mer än bara kartong man får men priset är ändå helt åt fanders.

Medlem

Det mest intressanta står sist i artikeln: nerladdningsbara ritningar, gratis. Skulle tro att det kommer att bli en egen liten "makerspace" med moddade och egendesignade tillbehör ganska snart. Ett bra användningsområde för allt kartongskräp, om en tänker utanför lådan.

Skägg.
10 Chambers

@Piddelito: Det vore ju intressant om Nintendo löper linan ut och släpper en egen Scratch-mjukvara så att folk själva kan skapa olika enkla spel, kopplade till egna tillbehör. Lego Boost gör ju typ det, ger dig ett gäng förutsättningar för programmera dina egna skapelser utöver de som följer med i paketet.


signatur
Medlem

@Piddelito: Utanför lådan, hehe

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Divion:

Väldigt kul idé, svårt å inte le när man ser pojken i pyjamas med robotdelarna på sig. Vilken härlig barndom!

Men valet av material, kartong, är ju lite märkligt ur hållbarhets syfte. Många barn kommer ha sönder grejerna och kommer gråtandes till sina mammor och pappor. Sedan har vi ju såklart priset med tanke på att det är kartong, det är åt helvete för högt.
Man får med mjukvara och det är givetvis mer än bara kartong man får men priset är ändå helt åt fanders.

Ser det inte som ett problem att stuff kan gå sönder, då kanske de lär sig en läxa om att inte härja med allt. Förhoppningsvis kan de också lära sig något av att få laga sakerna de själva har pajat. Det är ju bara att spara arken delarna kommer i så kan du enkelt skära ut nya ersättningsdelar.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Piddelito: Det vore ju intressant om Nintendo löper linan ut och släpper en egen Scratch-mjukvara så att folk själva kan skapa olika enkla spel, kopplade till egna tillbehör. Lego Boost gör ju typ det, ger dig ett gäng förutsättningar för programmera dina egna skapelser utöver de som följer med i paketet.

Det är nog ganska sannolikt, se bara hur lyckat det blev med Mario Maker. Och skulle Nintendo göra något dylikt, vet jag vad jag ska göra tillsammans med min son i framtiden!

Gnällkuk

Gg på kartong. Mjölka föräldrar på pengar för att köpa ersättningsnivån för kartongbitarna?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Toy-Con 01: Variety Kit - $69,99

Toy-Con 02: Robot Kit - $79,99

Jösses dessa priser Nintendo :')

Någon har redan påbörjat sina egna "Nintendo Labo" saker.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Och spelen som ingår i varje toy-con.

Ah, då var det väl lite mindre smärtsamt trots allt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ser det inte som ett problem att stuff kan gå sönder, då kanske de lär sig en läxa om att inte härja med allt. Förhoppningsvis kan de också lära sig något av att få laga sakerna de själva har pajat. Det är ju bara att spara arken delarna kommer i så kan du enkelt skära ut nya ersättningsdelar.

Jag håller helt med, men barn är barn, dom kan inte tänka på allt. Men visst kommer det vara lärorikt om något går sönder och man tillsammans kan laga det, eller om barnet är lite äldre, laga det själv.
Jag tror att min dotter på 6år skulle tycka det var väldigt kul att dels bygga delarna (Hon är en hejare på att bygga Lego) som nämnts tidigare så blir det ju lite pyssel av det hela. å givetvis sedan använda grejerna. Men samtidigt så kan jag inte förbise priset som jag tycker är lite väl högt.

Medlem

Suck! Nintendo kan verkligen styra den lobotimerade massan med vad som helst!

Snälla skriv inte mer om detta!

Medlem

@xverminator: jag undrar vem som är lobotomerad? Kanske ska hålla din skit för dig själv och ställa dig i ett hörn.

Medlem
Skrivet av Maysay:

@xverminator: jag undrar vem som är lobotomerad? Kanske ska hålla din skit för dig själv och ställa dig i ett hörn.

Menar du på allvar att du tycker det här är något att vettigt att lägga pengar på??? När folk slutar att ifrågasätta vissa saker och är berädda att betala för sån här crap då har det gått långt! Då kan man i princip kränga vad som helst!

Geeks Gaming
Skrivet av xverminator:

Menar du på allvar att du tycker det här är något att vettigt att lägga pengar på??? När folk slutar att ifrågasätta vissa saker och är berädda att betala för sån här crap då har det gått långt! Då kan man i princip kränga vad som helst!

Lugna ner dig, allt handlar om smak.
Det du tycker är skräp tycker någon annan är en skatt. Du behöver inte bli arg för någon annan ser fram emot detta.

Jag tycker tex det är helt vansinnigt att lägga 100k+ på ett armbandsur medans många anser att det är drömmen.

Medlem

@xverminator: Detta är iallafall ett försök till något nytt jämfört med att släppa hundra remakes och uppföljare. Något som de kan göra med tanke att vissa företags produkter har sett likadana ut i 20 år. Jag undrar vem det är som inte ifrågasätter och kastar pengar över samma saker gång på gång.

Medlem
Skrivet av Maysay:

@xverminator: Detta är iallafall ett försök till något nytt jämfört med att släppa hundra remakes och uppföljare. Något som de kan göra med tanke att vissa företags produkter har sett likadana ut i 20 år. Jag undrar vem det är som inte ifrågasätter och kastar pengar över samma saker gång på gång.

Visst det är fint med något "nytt", det hade varit skillnad om det vore Lego eller liknande men nu är det kartongbitar det handlar om som kostar ca 700 kr. Jag kan komma på iden själv att lansera tygbitar som går att koppla till Switch och kränga den för 1000 kr. Varför inte ett Zelda Svärd i papper som vibrerar eller blinkar lite för ca 1000 kr..

Jag har aldrig köpt några remakes förutom "MK8 Deluxe" då förståss eftersom det knappt finns några vettiga spel till Switch än. Och jag har gnällt över detta, flera ggr bla här på FZ! Tycker Nintendo varit extremt lata att inte lansera att nytt Mario Kart 9 tex istället för att släppa ett patchat MK8 och lansera det igen som om det vore något nytt!

Jag brukar skriva att Switch mer är som en retrokonsol eftersom det flaggas så ofta för att äldre spel som ska återsläppas för Switch än nya titlar, tex LA Noire, Doom, Skyrim mlf (och delvis gör man så för nya titlar inte går att porta till Switch för hådvaran är för keln för dagens titlar som släpps på andra plattformar, så man fyller ut med gammal skåpmat istället).

Tror du stora massorna kommer köpa dessa kartongbitar? Folk köper knappt Amiibo i någon större utsträckning, möjligtvis kanske folk köpt en Amiibo för att testa eller ha figuren som samlarobjekt, men är det något folk använder? Kommer folk använda dessa kartongbitar tror du och känna sig nöjda att betala 700 kr för det? Nånstans finns det väl ett kritiskt tänkande också får man hoppas! Jag kan förstå om ett barn som är fem år tycker detta är kul, men jag har svårt att se en vuxen person sitta med detta utan att en dag säga för sig själv, vad håller jag på med?

Medlem
Skrivet av xverminator:

Visst det är fint med något "nytt", det hade varit skillnad om det vore Lego eller liknande men nu är det kartongbitar det handlar om som kostar ca 700 kr.

Väldigt vad folk gör stor sak av materialet. Ungefär som att klaga på att spel kostar flera hundra när det bara är en bit plast i form av en skiva. Samma sak med Nintendo Labo. Det är inte kartongen du betalar för, det är det medföljande spelet och dess utvecklingskostnader.

Medlem

De är bra på det där med vinstmarginal i alla fall...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Något shovelware/techdemo(för papper) med tillhörande kartongbitar, 7-800spänn men herregud...

Oh btw hoppas inte de där kartongbitarna har vassa kanter som de jag brukar få vid olika beställningar. Inte så jättebra för barnen:P

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag kan komma på iden själv att lansera tygbitar som går att koppla till Switch och kränga den för 1000 kr. Varför inte ett Zelda Svärd i papper som vibrerar eller blinkar lite för ca 1000 kr..

Men nu gjorde du inte det, och har ett bajs-storm krig mot alla som gillar idén. Du förstår nog när du går ifrån att vara ett barn till att ha barn.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av xverminator:

Visst det är fint med något "nytt", det hade varit skillnad om det vore Lego eller liknande men nu är det kartongbitar det handlar om som kostar ca 700 kr. Jag kan komma på iden själv att lansera tygbitar som går att koppla till Switch och kränga den för 1000 kr. Varför inte ett Zelda Svärd i papper som vibrerar eller blinkar lite för ca 1000 kr..

Alltså, jag brukar inte försvara Nintendos prissättning, men kom igen. Det är inte kartongbitarna som kostar pengar. Det är mjukvaran bakom och de utvecklingstimmar som krävts för att framställa den, och designen för kartongdelarna. Och tänk efter nästa gång du får för dig att kalla folk som tycker annorlunda än dig för lobotomerade. Se det som en officiell varning.


signatur
Medlem

Dom sa att 2017 var lootboxens år, men jag vet inte det ja, Nintendo inleder 2018 rätt hårt.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Alltså, jag brukar inte försvara Nintendos prissättning, men kom igen. Det är inte kartongbitarna som kostar pengar. Det är mjukvaran bakom och de utvecklingstimmar som krävts för att framställa den, och designen för kartongdelarna. Och tänk efter nästa gång du får för dig att kalla folk som tycker annorlunda än dig för lobotomerade. Se det som en officiell varning.

Det kanske var att ta i att skriva "lobotomerade", men jag börjar bli pissigt förbannad på Nintendo att de mjölkar sin publik så enormt och jag såg inget ifrågasättande. När man inte skriver om både fördelar och nackdelar eller någon form av kritik så höjer iallafall jag på ögonbrynen.

Nu går jag lite utanför ämnet, men det har med att FZ typ nästan aldrig skriver något kritiskt ang Switch eller Nintendo!
Se bara på prissättningen hur de gjorde med Snes Classic i Sverige (visserligen har det med Bergsala att göra antar jag), men de sålde den för dubbla priset här i Sverige. Även Nintendo Switch som är ganska undermålig i hårdvaran tar de väldigt högt pris för, det är typ Zelda folket som hållt priserna uppe. Det känns snart som Nintendo insett att det kan släppa en konsol för endast ett spel vart 3:e år typ. Varför får vi tex inte ens ett Netflix till Switch, det fnna för Wii U tex och är en standard app på alla andra plattformar!

Sen att det bara i nuläget finns två riktigt stora titlar att välja på till Nintendo Switch Mario Odyssy (som är den första riktiga titeln för Switch) MK8 och Zelda kan man köra på Wii U och det flaggas för Dark Solus och gammla titlar nästan oftare än nya titlar eller typ 50/50. Vad händer tex med alla nya titlar som tex Assassin's Creed Origins ang Switch?

Jag är bara trött på hela Switch hypen och att Nintendo gör minimala ansträngingar till att tjäna enorma pengar på typ ingenting som detta nu! Och det verkar inte finnas någon kritik alls! Och varför ska jag ta något som någon varning? Vi har åsiktfrihet i detta land, man behöver inte tycka lika. Jag kan ta tillbaka ordet "lobotimerad", men jag tycker faktiskt att det är lite Zombie varning över det hela när det gäller allt runt Nintendo och Switch (generellt i media). Det är ju aldrig någon om vågar säga något kritiskt!

Jag har tex en Wii U innan och kört Mario Kart 8. Nyligen skaffade jag en Switch lite motvilligt pga det höga priset vs de få intressanata titlar som finns. I mitt fall blev det Mario Odyssey + MK8 Deluxe köpte jag enbart för att kunna ha något annat än Odyssey att köra och snart kommer det kosta mig 200 kr att köra MK8 Deluxe online vilket jag kan köra på Wii u gratis med samma spelglädje och samma banor som jag redan kört i flera år!

Wii U blev ju ratad (mest för media leker följa John än testa själva tex MK8) som faktiskt var en Succe på Wii U och så pass bra att den fördes vidare till Switch med mininala skillnader. Ändå blir Wii U sågad och Switch hyllad.

Och nu ska jag bli impad av Nintendo Labo?? Jag är inte rätt målgrupp för detta eller berädd att betala pengar för detta!

Jag tar tillbaka ordet lobotimerad, men jag är starkt kritiskt till hur Nintendo mjölkar sin publik och att media inte ifrågasätter något utan nästan bara spär på hypen (nästan på samma vis som en PR byrå). När nyheter presenteras vill jag inte bara se det positiva utan gärna egna tankar, både plus och minus. Fast det här var iof inte en recension utan en nyhet och en förklaring vad Nintendo Labs är.

Medlem

Jag själv kan tycka att 700 spänn är lite kraftigt. Men samtidigt så ser jag t.ex HTC Vive som en en produkt har ett kraftigare pris. Då det rör sig mellan tusenlappar jämfört mot detta. Folk verkar i det fallet välja enklare utgåvor för 500 spänn eller inte köpa något överhuvudtaget. Fast de börjar röra på sig lite nu. Men jag förstår prissättningarna från både Nintendos & HTC sida. Det kommer garanterat billigare tillbehör till Switch om folk ser Labo som ett renodlat tillbehör. Vilket jag anser att man inte riktigt ska. Tänk på att många produkt designers m.m. jobbar i just kartong innan färdig produkt.

EDIT: får vara glada att de kanske slipper kemikalieskatten på detta viset.

Avstängd

Som någon kommenterade om Nintendo Labo," Made with the left over boxes of the wiiu".

Medlem

@Tomas Helenius: Sedan vet jag inte om ni har tagit med valutakurser m.m. Med tanke på att Japan har haft stora problem de senaste åren gällande export (styrkan hos Yen). Sony är också ett bolag som har fått kämpa rejält för att inte gå under. Bra att ni granskar priserna.

12
Skriv svar