Inlägg av N4kame0

Inlägg som N4kame0 har skrivit i forumet

@vilma: https://www.theverge.com/2019/3/21/18276181/epic-games-store-...
Epic Games Store chief Steve Allison uttalar ju sig själv att de betalar för exklusivitet
. *edit: I artikeln står det inte specifikt att hon säger detta även om det är vad som talas om*

Understående stämmer fortfarande.

De som tar uppgörelsen har inget intresse att tillkännage hur mycket pengar de kan bli "köpta" för.
De som gör uppgörelsen har inget intresse att tillkännage hur mycket pengar de är villiga att erbjuda.
Därav är de som blir tillfrågade en uppgörelse under sekretess om vad de får säga och göra i förhållande till uppgörelsen.

Vi andra kommer bara få reda på den informationen i fall där utgivare eller epic själva säger lite mer än vad som är tänkt.

Skrivet av anon_319742:

I slutändan hoppas jag detta leder till att Valve sänker sina avgifter rejält, tar bort onödiga funktioner ur deras klient och börjar utveckla spel igen.
Jag har inga problem med Epics exklusivitet så länge jag som kund inte behöver betala mer för spelen.

Ge mig ett exempel på en onödig funktion. Nvm, steam marketplace. Den kan ryka.

Skrivet av Rydell1986:

@Gandir: GDPR gäller enbart inom EU, Dessutom så får du gärna visa källa på hur de har stulit personuppgifter från sina användare.

Gäller enbart inom EU till den graden att om du verkar i EU, gör dina spel tillgängliga inom EU är du tvungen att följa reglerna.

Skrivet av Shadee:

Bara för att det är standard så betyder det inte att det är skäligt. Finns många exempel på företag som tagit överdrivna marginaler för att de varit i princip ensam eller överlägset störst på marknaden. Om flera aktörer tillsammans väljer att ta ut en viss marginal (host host olja) så kallas det kartellbildning, vet inte om jag vill gå så långt som att kalla digitala försäljningsplattformar för en kartellmarknad men det finns likheter.

Jag vet inte om jag tycker det är så oskäligt som det låter även om det solklart är en ekonomisk vinst för dem.

Kanske är Microsoft, sony, apple, google och steam med flera i en enorm digital storefront kartell.

Vad kostar det att ha nästan alla spel i världen tillgängligt för nerladdning 24/7, oändligt många nedladdningar från kundbasen i resten av företagets livslängd, hantera betalningarna, återbetalningarna, moderera (haha steam moderering, men iaf), ha alla kunders savegames tillgängliga och så vidare?

Allt detta medans de brutit ny mark (R&D kostnader) i launcher-världen sedan 2003.
Och fortfarande levereras nya funktioner och ny teknik från valve.
Steam VR och streama dina spel över nätet är 2 av de senaste tillskotten.

Skrivet av Tomas Helenius:

Många slänger ur sig påståendet att Epic i princip mutar till sig exklusivitet, utan att ange någon som helst källa till påståendet. Jag har svårt för sånt. Däremot kom tidigare i denna diskussion länkar till där Phoenix Point-folket säger att man har en deal där Epic garanterar att de får betalt längre fram. Det kan man se som att Epic kommer betala dem längre fram. Vilket jag fortfarnde inte ser som att Epic stoppar pengar i fickorna på utgivarna, i alla fall inte här och nu.

Nej, jag vill inte försvara Epic. Däremot vill jag ha nån form av nyans i diskussionen.

Hej här garanterar vi att ni får X pengar av oss för Y tids exklusivitet över Z tid.

Citat:

"Obviously I can't go into details about the deal - but it's for a minimum guarantee - which means Epic will guarantee that we will sell X number of copies. Even if we don't hit that number, they still pay us."

Och redan nu kan vi betala tillbaka 100% av alla preorders/crowdfunders och fortfarande vara "in the black". Hur det nu gick till utan någon ekonomisk till skjutning, men de får såklart inte prata om det.
Och det är självklart varför de inte får prata om det.

Skrivet av The verge:

In addition to that, Epic has been paying out large sums of money to developers to launch their games exclusively on its store

https://www.theverge.com/2019/3/21/18276181/epic-games-store-...

Skrivet av Tomas Helenius:

Det här sägs hela tiden, att Epic ger pengar till utgivare. Men jag ser aldrig någon källa för påståendet - finns det?

VA? Förlåt för att jag citerar dig flera gånger i rad här men jag häpnar varje gång jag läser.
Hur kan man vara redaktör på sveriges största spelblogg och missat detta. Ingen som postar här tror att de behöver skicka med en lista på källor för något som är allmänt känt.

Skrivet av Tomas Helenius:

Varför är det självklart? Epics deal kan ju lika gärna vara att de erbjuder betydligt större del av säljkakan som att de aktivt betalar företag. I praktiken samma sak: företagen tjänar mer, men att betala någon låter som att man mutar.

Trollar du? Be FZ journalister svara på frågan åt dig.

@Shadee: Jag tycker att det är lite överdrivet att klaga på Steam för deras split, samma split som är standard i nästan alla digitala storefronts.
Tycker jag att 20% vore mer fair? sure.
Innan någon annan launcher leder utvecklingen av funktioner så känns det inte speciellt obefogat att ta betalt därefter.

Tror också att om deras nya split baserat på hur mycker spel säljer introducerats tidigare kanske vi inte skulle haft origin eller uplay. Så visst har Steam också felat, alldeles senast tog de ju till medel för att tysta kritik i deras reviews.

Skrivet av Tomas Helenius:

Åter: finns några bevis på att Epic faktiskt betalar utgivare för att de ska välja dem framför andra? Om inte bör man vara försiktig med mutanklagelser.

Ja, men det är ju tekniskt sett inte mutor utan vanliga affärer. Jag ser det som Lobbying.

Snapshot: Hej kan vi sälja vårt spel Phoenix Point på EGS
EPIC: Visst, men ska du inte passa på att svika din crowdfund:ade kundbas Snapshot Games?
Snapshot: Nja... vi tror inte det skulle gillas av våra kunder.
EPIC: Öppnar plånboken och ger dem mer än crowdfundingen i cash.
Snapshot: När börjar vi?

Ovanstående konversation är omskriven som komiskt inslag baserat på hur Snapshot Games förklarat händelsen.

Hur de närmade sig EPIC för att kunna sälja även på deras storefront.
Blev erbjudna en deal.
Tog den med vetenskapen att deras kunder skulle ogilla den.
Uttalade sig att även om alla som crowdfundat skulle be om pengarna tillbaka skulle de fortfarande gå med vinst.

Skrivet av NaxoS:

Folk som gråter över att ett spel är tillgängligt i X-launcher och inte i Y-launcher bör se över sin livssituation och lägga energin på något viktigare.

Främst verkar det vara folk med någon form utav samlarmani som inte kan ha sina favoritspel på sin favorit plattform, buh stackars människa.

Folk som gråter över att andra engagerar sig i frågor de själva inte engagerar sig i borde QUOTE

Skrivet av NaxoS:

Se över sin livssituation och lägga energin på något viktigare.

Skrivet av eld:

Det är rätt uppenbart att de gör det då epic store fortfarande är osäkert, men exklusivitetsdeals är äldre än spelindustrin och inte direkt ovanligt. Det är ett sätt för spelföretag att dra in pengar på.

Mutor i företag är ju något som sker i skymundan mellan personer, inte mellan företag och företag.

Typ skillnaden mellan att jag skulle smyga ner några tusenlappar i din egen ficka för att du ska skriva något fint om mig på fz och att jag skulle betala fz för att få en sponsrad artikel om mig själv.

Folk har all rätt i världen att ogilla vad epic gör, men problemet är att de börjar hitta på överdrivna anledningar till varför epic är dåliga, som att de skulle muta personer, sno alla personers data och dela ut till kina, samt att tencent styr hela båten.

Hej eld igen. XD
Att i folkmun kalla det mutor är inte så fel.
Jag tycker det är precis som lobbying i USA som inte heller tekniskt sett är mutor.

citerar mig själv

Skrivet av N4kame0:

Lobbying är en deal utan skrivna ("officiellt" mer än att pengar eller gentjänster dyker upp) kontrakt där det blir en vinst för de som ingår i dealen.
Dealen går från ett företag(Epic) till en folket förväntar ska leverera för dem(ett spel kunden vill spela, spelutgivaren) , med ett syfte att gynna företaget(Epic) och den andra parten (Spelutgivaren).

Metod, att göra något som inte är i folkets intresse (kundens) varken kortsiktigt eller långsiktigt.
Båda parterna vet att de gör något mot folkets intresse (kundens). Bryr sig inte.

Det är inte mutor ordagrant eller enligt lagen, men inget folket borde acceptera och heller inte något vi som kunder borde acceptera.

Skrivet av Godofcheese:

Blir nog att straffa sig själv med de spel som blir TGS exklusiva genom att spela dem på konsoll istället för pc.

Straffa utgivaren ännu mer genom att inte köpa spelen alls.

@Zymac: Minus Borderlands 1 då som går för 200kr snart 10 år efter release.

Skrivet av Gregerory:

Bra deal! Tack för heads up. Har inte spelat tvåan.
Och ettan var en livstid sen. Några år innan the age of lättkränkthet, hobbypolitism och ”jag vet att jag har rätt för att mina tre kompisar tycker likadant” världsbilden.

Jag tycket FZ-communitiet har vara ganska lugnt på den fronten. Brukar vara kul att kika in här men den här gnäll och groll sörjan, vad är det? Trams.

Helt ok att tycka att det är trams och inte bry sig längre än att spela spelet.
Jag bryr mig dock om min position som kund i förlängningen och kommer motsätta mig saker som verkar mot kundens intressen.

Tror det är i allas intressen att verka mot kundfientliga metoder i alla former i livet. Varför bara" ta det" som kund?

Skrivet av Zymac:

Nu får ni förfan ge er! -jag snackar om er som käbblar om Epic store osv. det räcker i den andra tråden ffs!

Edit: @uberpwnage2.0: dags o styra upp lite?

Varför? Nyheten innehåller ju clickbait om EGS då borde det vara fritt fram att diskutera EGS här. Eller?

Köper inga framtida spel från utgivare/utvecklare som kör med EGS sketna konsumentfientliga metoder. Om dessa inte uttalar sig mot denna typen av metoder officiellt i efterhand så har de upphört att existera i mina ögon.

Citat:

To me, exclusives are fine when they come w/ advantages and when they are short – say, six months.

Var är fördelarna? Bara nackdelar för kunderna.

Skrivet av Hussmannus:

Inte en FOV slider. Mest troligt en manuell IPD justerare. (IPD, avståndet mellan dina pupiller). Men jag säger som en användare skrev på ett annat forum.

1. Det måste komma med knuckles kontrollerna
2. Det måste vara bättre skärm+upplösning
3. Det måste vara nöjligt med standalone, eller bara standalone

Om inte så tror jag Oculus Quest kommer sälja mycket bättre. Är Vive ägare själv, så själv hoppas jag på en hyfsad uppgradering i själva HMD:n, att det INTE är standalone samt att det släpps med KNUCKLES. Spelar ingen roll om de bara släpper knuckles ihop med headsetet jag köper det ändå isåfall

Självklart menar jag IPD slider XD Pinsamt.
Som dig så är det viktigt att det inte är standalone (Att det skulle vara standalone känns rätt orimligt med tanke på SteamVR) och släpps med Knuckles. Är så helnöjd med valves jobb med Steam VR att jag är hoppfull på vad de ska leverera.

Hoppas att det är Inside out tracking som fallback eller om man vill köra standalone. Lighthouse för bättre precision. Givet köp om så bara för knuckles, äntligen något som kommer bli en värd uppgradering från vive. (Ägare av DK1, DK2, Vive)

Här kan man se att det garanterat blir Lighthouse kompatibelt iaf + IPD(efter rättelse skrev FOV som en idiot innan) slider. Eventuellt en strömknapp eller bara en knapp för att starta SteamVR.
Om det är en strömknapp kan vi ju drömma om att det kanske är en trådlös variant för standalone med möjlighet att koppla i sladd.

EGS, trisst.